Csökkenő szag- és ízérzékelés, viszkető bőr: a cinkhiány 10 tünete
A cinkhiány kellemetlen tüneteket okozhat, az érzékszervi és bőrproblémákon túl az érintettek fogékonyabbak lehetnek a betegségekre is.

GettyImages-1077809152
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A cink a szervezet számára különösen fontos nyomelem. Elengedhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez, a különböző anyagcsere-folyamatokhoz, függ tőle a sejtek épsége, és közvetetten részt vesz a vércukorszint szabályozásában is.

A gyermekvállalás előtt álló pároknak is figyelniük kell a szintjére, mivel befolyásolja a hormonrendszert, például a pajzsmirigy működését, és az egészséges spermiumok kialakulásához is szükség van rá. A cinktartalmú készítményeket a bőrproblémák kezelésében sem véletlenül alkalmazzák: hámosító hatással bír, és elősegíti a sebgyógyulást, így az ekcémás, valamint a gyulladt, pattanásos bőr nyugtatásához is használják. Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén általában nincs szükség a pótlására, de előfordulhat, hogy valaki nem visz be belőle eleget az étkezés során, és bizonyos betegségek esetén is felléphet hiányállapot.

A cinkhiány tünetei

Mivel a cink sokféle folyamatban vesz részt, hiánya változatos tünetekben mutatkozhat meg, amelyek súlyossága a cinkhiány mértékétől, illetve az érintett életkorától függ. A következő jelek utalhatnak arra, hogy a szervezetben kevés van ebből a nyomelemből:

  • csökkent szag- és ízérzék,
  • látásproblémák,
  • bőrproblémák, pattanásos bőr,
  • lassabb sebgyógyulás,
  • látszólag ok nélküli súlyvesztés,
  • étvágycsökkenés,
  • hasmenés,
  • hajhullás, hajszálak elvékonyodása,
  • csökkent éberség, enerváltság.

A cink fontos az immunrendszer működéséhez is, így ha nincs elég belőle az ember szervezetében, könnyebben betegedhet meg. Hozzájárul a látás egészségének megőrzéséhez, hiányában farkasvakság, azaz szürkületben csökkenő látásélesség figyelhető meg.

Gyermekek és serdülőkorúak esetében a cinkhiány a növekedés lassulását, késleltetett pubertást és tanulási nehézségeket okozhat.

A cikk az ajánló után folytatódik

Napi szükséglet

Az ajánlott napi cinkbevitel az életkor függvénye, gyermekeknek általában 3-10 milligramm, felnőtteknek pedig 15 milligramm. A kismamáknak, illetve szoptató anyáknak különösen fontos odafigyelniük a szervezetükben lévő cink szintjére. A várandósság során a nyomelemnek nélkülözhetetlen szerepe van a magzat fejlődésében.

A felső határérték 40 milligramm, ám a túladagolás az étkezés során nem valószínű, inkább táplálékkiegészítőkkel fordulhat elő, ilyenkor fejfájás, hányinger, hányás és hasmenés jelentkezhet. Általánosságban elmondható, hogy a fehérjékben gazdag ételek, például a húsfélék, a tengeri herkentyűk, a hüvelyesek és a tojás (elsősorban a sárgája) sok cinket tartalmaznak, az egyidejűleg fogyasztott magas rosttartalmú élelmiszerek némiképp ronthatják a felszívódást.

Az egyoldalú táplálkozás mellett cinhiányhoz vezethetnek egyes állapotok, többek között a Crohn-betegség, a cöliákia és a fekélyes vastagbélgyulladás, de a túlzott alkoholfogyasztás is rontja a felszívódást. A fenti tüneteket a cinkhiányon túl többféle betegség is okozhatja, tapasztalásukkor orvosi konzultáció szükséges.

10 étel, ami tele van cinkkel

A következő finom fogások tele vannak az immunerősítő, anyagcsere-serkentő, szépítő nyomelemmel, ráadásul változatosságot is visznek az étkezésekbe.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük