Bacilusűző vitaminok az ősz patikájából - Így megelőzhető a nátha is
Az őszi ködös reggelek, nyirkos napok sokaknál egyet jelent a náthával, köhögéssel és rossz közérzettel - ezen az étrenddel is lehet segíteni.

vitamin egészséges táplálkozás
Ez is érdekelhet

Tiltott szerelem a Szegedi Szabadtéri Játékokon (x)

A nyugdíjasotthonból mentek fellépni: 40 év után újra színpadra álltak a szereplők (x)

„Azt mondták, örökre feküdni fog” (x)

A szabad gyöknek mindent szabad? (x)

Van, amiben nagyon rosszak a magyarok - az utolsó helyen állunk az EU-ban, és ez szomorú

beauty and style

A legjobb C-vitaminos arckrémek: csökkentik a ráncokat és pajzsként védik a bőrt »

Kipróbáltuk a többfázisú olajos arcápolást: így nem tömődnek el a pórusok »

Nőies, stílusos, és sokat tud a divatról: Olivia Palermo taníthatná a sikkes öltözködést! »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az egészséges és változatos étrendnek köszönhetően a szervezet időben fel tud készülni a változó időjárásra és az ősszel elszaporodó vírusokra és bacilusokra is.

A nyári bőséges zöldség- és gyümölcskínálat elmúlásával sem kell aggódni, az ősz patikája is számtalan lehetőséget biztosít az egészséges táplálkozásra.

Mire van szükség ősszel?

- Az egészséges és változatos táplálkozás évszaktól függetlenül hozzájárul egészségi állapotunk megőrzéséhez, illetve helyreállításához. Minél változatosabb a nyersanyagellátottságunk és ezáltal a táplálkozásunk, annál nagyobb eséllyel fedezzük a fő táplálékalkotók mellett a szervezetünk egészséges működéséhez szükséges vitaminokat, ásványi anyagokat és a kifejezetten betegségmegelőző hatású biológiailag aktív anyagokat – mondta Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusa.

változatás táplálkozás
Fotó: Richard Drury / Getty Images Hungary

Miért fontos az egészséges, változatos étrend követése egész évben?

  • A változatos, egészséges étrenddel, valamint a megfelelő folyadékbevitellel olyan alapbetegségek előfordulása is csökkenthető, mint például a székrekedés, és az ebből adódó egyéb betegségek kialakulása, mint az aranyér, a vastag- és végbél kiboltosulások, a végbélberepedések, a vastag-, illetve végbéldaganatok.
  • Hiányában különböző hiánybetegségek alakulhatnak ki, amik legtöbbször a vitaminok és ásványi anyagok nem megfelelő mennyiségű beviteléből eredeztethetők. 
  • Ha huzamosabb ideig valami kimarad az étrendből, vagy túl egysíkú a táplálkozás, akkor a hiánybetegségek mellett többek között emésztőszervrendszeri problémák is kialakulhatnak.

Hogyan lehet ősszel változatos a táplálkozás?  

Az egészség megőrzése szempontjából nagyon hasznos vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket tartalmaz jó pár őszi nyersanyag, az alma, szőlő, sütőtök, szőlő, szilva, kelbimbó, brokkoli, dió, gesztenye.

Jó választás a répa, de akár sütőtököt is lehet sütni. Ezeknek a nyersanyagoknak magas a karotintartamuk, ami az A-vitamin elővitaminja. Reggelre isteni vitaminbomba egy körtés, kivis, almás-narancsos smoothie, de a hozzávalókat ízlésnek megfelelően bátran lehet kombinálni.

sütőtök és répa
Fotó: GMVozd / Getty Images Hungary

A téli táplálkozás változatosabbá tételéről pedig előre lehet gondoskodni többek között különböző zöldséges lecsóvariációk télire történő befőzésével, gyümölcslekvárok készítésével, gyümölcsök és zöldségek fagyasztásával, savanyításával.

Mikor lehet szükség plusz vitaminkészítmények fogyasztására?

  • Gyerekek esetében a közösségbe szoktatás időszakában, és a hűvösebb idő beköszöntével gyakoribbá válnak a feslőlégúti, illetve az emésztőszervrendszeri megbetegedések. Ezek megelőzésére célszerű az immunrendszert előre felkészíteni, megerősíteni. Gyerekek és felnőttek számára is hasznos, ha már az őszi időszak kezdetekor megemeljük a vitaminokban, és ásványi anyagokban gazdag zöldségek, gyümölcsök fogyasztását, illetve a pre-, és probiotikumokat tartalmazó nyersanyagok, élelmiszerek, táplálékkiegészítők bevitelét.
  • Az őszi időszaktól kezdődően, ahogy csökken a napfényes órák száma, úgy az ajánlott D-vitamin ellátottságunkról érdemes megfelelő táplálékkiegészítőkkel gondoskodni.
  • Az omega-3 zsírsavak pótlása nem csupán az őszi időszakra, hanem a teljes évre érvényes, hisz a magyar lakosság körében nagyon alacsony az omega-3 zsírsavakat tartalmazó nyersanyagok, élelmiszerek rendszeres fogyasztása.

A cikk az ajánló után folytatódik

- A változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás segít egészségünk fenntartásában. Egészségi állapotunk kiemelkedően fontos része ugyanis az emésztő szervrendszer megfelelő működése. A változatos étrenddel többek közt hozzájárulunk az emésztőrendszer hasznos baktériumflórájának diverzitásához is, ezzel pedig az ellenállóképességünket is tudjuk növelni, aminek az őszi, téli időszakban nagy hasznát vesszük a különböző betegségek megelőzése szempontjából. Ősszel viszonylag nagy a választási lehetőség a zöldségek és a gyümölcsök tekintetében, így természetes forrásból igen sok vitamint kiválóan be lehet vinni – tette hozzá Wolher Veronika. 

Természetes baktériumölők: ezek a gyógynövények bizonyítottan antibakteriális hatásúak

Mindig vigyázni kell, mielőtt saját szakállra valaki elkezd otthon egy általa varázslatosnak hitt főzetet kutyulni. Egészségügyi probléma esetén az alább felsorolt gyógynövények használata előtt mindenképpen érdemes konzultálni a kezelőorvossal.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük