Rákellenes, emésztésserkentő, szívvédő

Mi az?

Fogyassz olyan egészséges táplálékokat, melyek egész télen rendelkezésedre állnak!

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Retikül
Top olvasott cikkek

Nem szükséges, hogy a gyógyszertárak rendszeres látogatójává válj. A hidegebb napokon is figyelj oda arra, mit eszel. A lencse, a lenmag és a babfélék például egytől egyig olyan előnyös egészségügyi hatásokkal bírnak, melyekről kár volna lemondanod.

Lenmag

Ősidők óta ismeri és fogyasztja az emberiség. Számos kutatás világított rá, hogy a lenmagban gazdag étrend segít a szívbetegségek megelőzésében. Csökkenti a szervezet LDL-koleszterinszintjét, ráadásul egyes vizsgálatok szerint ez a hatás nők esetében fokozottabban érvényesül. A benne található lignánok gyenge ösztrogénszerű tulajdonsággal bírnak, melyek védelmet biztosítanak az olyan autoimmun betegségekkel szemben is, mint a reumás ízületi gyulladás. Az emésztőrendszerbe jutva a lenmag felszínén - a nedvesség hatására - nyák képződik, így könnyen átjut a bélrendszeren - serkentve annak működését.

A tápanyagok nagy része akkor szabadul fel a lenmagból, ha darált formában fogyasztod. Ha egészben nyeled le, anélkül halad át a tápcsatornán, hogy a hasznos vegyületek kioldódnának belőle, és szervezeted hasznosítani tudná.

Lencse

A szaponinok igen nagy mennyiségben fordulnak elő a lencsében. Ezek a vegyületek serkentik az emésztést, megkötik a koleszterint, így segítenek a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében. Ugyanakkor a tudományos kutatások arra is rávilágítottak, hogy mivel növelik az immunsejtek számát, szerepet játszanak a rákmegelőzésben.

15 hatékony emésztésserkentő

Nézegess képeket!

Elolvasom

A vérképződéshez nélkülözhetetlen vas szintén nagy mennyiségben fordul elő a lencsében - ha vérszegény vagy, ajánlott beiktatnod a heti étrendedbe. Egyetlen csésze főt lencse fedezi szervezeted napi B-vitamin-szükségletét - ami egyaránt szükséges a daganatos betegségek, valamint a szívbetegségek megelőzéséhez.

Emellett várandósok számára is nélkülözhetetlen, hiszen a fejlődési rendellenességek kivédésében is szerepe van. A lencsével együtt fogyaszthatsz C-vitaminban gazdag élelmiszereket - például citrusféléket vagy zöldpaprikát. Ez a vitamin ugyanis nagymértékben elősegíti a vastartalom felszívódását a szervezetben. Figyelj oda rá, hogy ne főzd túl sok vízben a lencsét, így megóvhatod B-vitamin-tartalmát.

Bab

A bab rendkívül laktató étel, a sok élelmi rost megtölti a gyomrot, és gátolja a vércukorszint-ingadozást - így csökkenti az éhségérzetet, miközben egyenletes energia-utánpótlást biztosít. Fogyasztása javasolt mind a cukorbetegek, mind a fogyni vágyók számára. Emellett nem oldható rosttartalmának köszönhetően emésztésserkentő hatással bír, így segít megelőzni a székrekedést. A benne lévő oldható rostoknak pedig fontos szerepük van a szervezet LDL-koleszterinszintjének csökkentésében - így a szakemberek szívvédő hatást is tulajdonítanak neki. Proteáz-gátló és szaponintartalmának köszönhetően fogyasztásával megakadályozható a rákos sejtek szaporodása.

Sokan azért nem kedvelik a babot, mert a benne lévő szénhidrátok - az oligoszacharidok - felfúvódást okoznak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ettől a kellemetlen következménytől részben megszabadulhatsz, ha a főzést megelőzően vízbe áztatod a babot.

Cikkünk a Reader's Digest Orvosság a konyhából című könyve alapján készült.

Ezt is szeretjük