Rákellenes, szívvédő, gyomorvédő
Mi az?
A mediterrán naplementéket idéző, aranysárga olívaolaj számos - egészségügyi szempontból - előnyös tulajdonsággal bír.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A mediterrán konyhában használt extra szűz olívaolaj szerencsére már nálunk is megtalálható a konyhákban, éttermekben. De használatának titkaival és táplálkozás-élettani hatásaival talán még nem vagy teljesen tisztában.

Mit tudnak a mediterrán népek?

Az olívaolajban elsősorban olyan telítetlen zsírok találhatóak, melyek, mint ahogy a kutatási eredmények igazolják, számos betegségtől védik a szervezetet. A mediterrán régióban, ahol sok olívaolajat használnak - hidegen öntve salátákra, tésztákra, mártásokra - jóval ritkább a szívbetegségek, az érelmeszesedés, a cukorbetegség, a daganatos betegségek száma, mint azokban az országokban, ahol elsősorban állati vagy más növényi zsiradékot használnak.

Az olívaolaj az olea europea fa terméséből készül sajtolással. Az extra szűz olívaolajat az első hideg sajtolással nyerik, ez rendelkezik a legtökéletesebb ízzel és legnagyobb antioxidáns hatással. A kutatók szerint, ha a mediterrán népekre jellemző táplálkozási szokásokat átveszed, és beépíted napi étrendedbe például a salátát olívaolajjal, sokat tehetsz az egészségedért.

Szíved védelmében

Az olívaolaj rendszeres fogyasztása mintegy felére csökkenti a szívkoszorúér-betegségek előfordulását. Ezt egy Görögországban végzett, kontrollcsoportos esettanulmány is bizonyítja. Bár a kutatásban nem csak a táplálkozást, hanem az alkoholfogyasztást, a mozgást, valamint a dohányzást is vizsgálták - tehát nem elegendő naponta elfogyasztanod egy evőkanál olívaolajat.

A benne található antioxidáns vegyület, a polifenol megakadályozza a monocita sejtek - más néven falósejtek - odatapadását az érfalhoz. Így az olívaolaj-fogyasztással megelőzheted az érelmeszesedés kialakulását.

Megfigyelték, hogy azoknak az embereknek, akik táplálkozásukban felcserélték a telített zsiradékot olívaolajra, a teljes koleszterinszintje átlag 13,4%-kal csökkent. Ez a nagyszerű eredmény csak akkor következik be, ha nem a telített zsírok mellett fogyasztasz telítetlen olívaolajat, hanem helyettesíted őket azzal. Az extra szűz olajban gazdag táplálkozás védelmet biztosít az érfalak számára - ellazulási, tágulási képességük megőrizhető vele.

Rákellenes hatás

A mediterrán csodaszer nem csupán azért bír egészségvédő hatással, mert telítetlen zsír, hanem, mert nagy mennyiségben tartalmaz antioxidánsokat is: klorofillt, karotinszármazékokat és a már említett polifenolokat. Ezek pedig jelentős szabadgyök-közömbösítő hatással rendelkeznek.

A chicagói Northwestern University kutatóinak vizsgálatai szerint az olívaolaj-fogyasztással csökkenthető a mellrák kialakulásnak kockázata. A benne található olajsav akadályozza a Her-2/neu jelű fehérje termelődését. Ez az anyag felelős a rákos sejtek osztódásáért. Ráadásul az olívaolaj-fogyasztással növelhető egyes rákellenes gyógyszerek hatékonysága is.

Gyomorvédő

A Helicobakter pylori nevű baktérium az emésztőrendszerbe kerülve krónikus gyulladást okoz, minek következtében gyomorfekély vagy emésztőszervi daganat alakulhat ki. A gyógyítást nehezíti, hogy a betegség egyre jobban ellenáll az antibiotikumoknak.

Szűrővizsgálat házilag

Az emésztőrendszeri bajok sokszor egészen addig rejtve maradnak, amíg tüneteket nem okoznak. Épp ezért hasznos otthon is elvégezhető tesztünk, mert már a korai stádiumban kimutatja a szabad szemmel nem érzékelhető vérzéseket a székletben, aminek köszönhetően sok betegséget megelőzhetsz.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

Spanyolországban, egy kórházban megvizsgálták az olívaolaj hatását a Helicobakter pylorira. Az emberi emésztőrendszer környezetét imitálva olívaolajból kivont jelentős mennyiségű polifenolt juttattak be a gyomorsavba, mely így erős ellenhatást mutatott a baktériummal szemben. Bár az eredményt még humán kutatások során is be kell bizonyítani, már így is nagyon ígéretesnek látszik.

Olívaolaj-tippek

  • Sötét üvegben tárolt extra szűz olívaolajat vásárolj, mégpedig a polcok hátsó soraiból, és otthon is sötét helyen tárold.
  • Nézd meg az címkén látható feliratot, a készítés módja legyen hidegen sajtolás.
  • A kész salátára öntsd az olajat.
  • Az ételt párold, gőzöld, ha pedig már kész, és kissé kihűlt, önts rá extra szűz olívaolajat.

Cikkünk a Fitway Magazin írása alapján készült.

Ezt is szeretjük