4 nélkülözhetetlen vitamin és ásványi anyag dohányosoknak
Ha dohányzol, fokozottan oda kell figyelned az egészségedre, arra, hogy elegendő vitamint fogyassz.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A dohányosok nagy része talán mindenkinél jobban tisztában van azzal, hogy egészségre ártalmas anyagokkal roncsolja a szervezetét. A szédülés, az allergia vagy a hörghurut csak néhány azon tünetek és mellékhatások közül, melyeket a rendszeresen dohányzók megtapasztalhatnak. A függőséget okozó szenvedélytől azonban a jól ismert veszélyforrások ismeretében sem könnyű megszabadulni.

Ha te sem érzed még elérkezettnek az időt arra, hogy végleg megszabadulj a rossz szokástól, akkor legalább próbáld meg tompítani a szervezetedet ért csapásokat néhány nélkülözhetetlen vitamin és ásványi anyag megfelelő mennyiségű bevitelével.

C-vitamin

Ha dohányzol, szervezeted egészségi állapota is megváltozik. Az átalakult körülményekhez hasonlóan a napi vitaminszükségleted is módosul.

Beszédes adat például, hogy egy citrusfélében található C-vitamin mennyiségét egyetlen szál cigaretta elszívásával semlegesíted. Ez számszerűsítve azt jelenti, hogy amíg egy nem dohányzó embernek napi 100 mg C-vitamin is elég, addig egy dohányosnak cigarettánként plusz 50 mg az ajánlott napi mennyiség. A napi vitaminadag megnövelése dohányzás esetén azért is nagyon fontos, mert a cigarettából felszabaduló méreganyagok megnehezítik a bevitt C-vitamin felszívódását.

Természetes C-vitamin-források

  • Padlizsán
  • Citrusfélék
  • Zöldpaprika
  • Csipkebogyó

Magnézium

A dohányzás hatására - főleg, ha az alkoholfogyasztással, esetleg mozgásszegény életmóddal is párosul - megnőhet a szervezet magnéziumigénye. A csontok felépítéséhez nélkülözhetetlen ásványi anyag pótlásáról életbevágóan fontos gondoskodnod, hiszen a sejtfalat és az idegrendszert is védő nyomelem előállítására nem képes a szervezet. Ha nem ügyelsz a megfelelő mennyiségű magnéziumbevitelre, az szívritmuszavarhoz, depresszióhoz, fejfájáshoz és magas vérnyomás kialakulásához is vezethet. Dohányosként a normál, 350 mg-os bevitelhez képest legalább 500 mg magnéziumra van szükséged naponta.

Természetes magnéziumforrások

  • Hal
  • Burgonya
  • Gabonafélék
  • Dió, mogyoró

A-vitamin

Az A-vitamin hiánya és a dohányosokat fenyegető egyik legsúlyosabb betegség kialakulása közötti összefüggésre a Kansasi Állami Egyetem táplálkozáskutatójának kísérlete világított rá. R. Baybutt patkányokon végzett vizsgálatai alapján megállapította, hogy az A-vitaminban szegény étrend tüdőtágulatot okoz.
A füst hatására károsodó tüdő hörgői és a hörgőcskék mögé, a kötőszövetekbe is behatoló levegő hatására megnagyobbodik a tüdő, és ezzel a folyamattal párhuzamosan a légzés hatékonysága is csökken.

R. Baybutt kísérlete rámutatott arra, hogy a cigarettában található egyik rákkeltő anyag, a benzpirén felelős az A-vitamin-hiány kialakulásáért. Baybutt feltételezése szerint a dohányosoknál a tüdőtágulat kialakulásának közvetlen előidézője az A-vitamin hiánya. Ebből az következik, hogy amennyiben dohányzol, javasolt a megfelelő mennyiségű A-vitamin-bevitelre is odafigyelned.

Természetes A-vitamin-források

  • Paraj
  • Sárgarépa
  • Tojássárgája
  • Tengeri halak

Táplálkozz egészségesen!

Egyes vitaminok fogyasztásáról egyszerűen nem feledkezhetsz meg. Dietetikusunk elmondja, milyen ételeket érdemes fogyasztanod egészséged megőrzése érdekében.

E-vitamin

Az E-vitaminnak rendkívül fontos szerepe van a sejt membránjainak védelmében, nem véletlen, hogy az egyik leghatásosabb zsírban oldódó antioxidánsként tartják számon. A Free Radical Biology and Medicine című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a dohányosok szervezetében az egyfajta védelmi szerepet betöltő E-vitamin folyamatosan kiürül a szövetekből.

Természetes E-vitamin-források

  • Avokádó
  • Búzacsíra
  • Olajos magvak

A fokozott igénybevételért az úgynevezett oxidatív stressz a felelős, aminek hatására mutáció keletkezhet a sejtekben. A tanulmány az E-vitamin-hiánnyal összefüggésbe hozta többek között a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szívinfarktus kialakulását is.

OLVASD EL EZT IS!

cigaretta
  • cigaretta
  • dohányzás

Nikotinfüggőségi teszt

lany cigaretta
  • cigaretta
  • megelőzés

Ne tedd le a cigit!

Ezt is szeretjük