4 fogzománcgyilkos táplálék
Iktasd ki őket!
Egy pohár ínycsiklandó koktél vagy egy fél zacskó aszalt gyümölcs komoly fenyegetést jelenthet a fogaid számára.

Ez is érdekelhet

Legyen élmény a takarítás: okos eszközök, amiket imádni fogsz (x)

Ajándékozz könyvet, és segíts az éhező gyerekeknek: mutatjuk, mit kell tenned (x)

Csatlakozz te is Fördős Zéhez, és #FőzzAGYERMEKEKÉRT! (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

beauty and style

Lórúgás az anyagcserének: frissítő mentaturmix ínyenceknek »

3 bevált trükk a melltartó pántjával: nem kandikál ki többé a ruha alól, ha így teszel »

Szebb lesz a copf, ha így készíted el: rendezett, nőies frizura 5 perc alatt »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A ragyogó fogsor egyrészt egészségügyi kérdés, másfelől azonban a vonzó megjelenés záloga is. Ha szeretnéd megóvni, a jól megválasztott fogkrém mellett arra is oda kell figyelned, hogy mit eszel. A cukor mellett a savban gazdag ételek, italok is problémát jelenthetnek, ráadásul még számos olyan veszély is leselkedik fogaid épségére, amire talán nem is gondolnál.

Fognyüvő szénsavas üdítő

Azt nyilván tudod, hogy a szénsavas üdítők nem tesznek jót a fogaknak. Ez igaz a light változatra is, mert lehet, hogy nincs benne cukor, de a káros savak ezekben is megtalálhatóak.

A Dél-Illinois-i Fogászati Egyetemen meglepő felfedezést tettek, miszerint a világos színű, buborékos italok a fogadra még nagyobb veszélyt jelentenek, mint a barna társaik. Ennek oka, hogy magasabb a citromsav- és cukorsavtartalmuk, aminek kombinációja a fogad igazi ellenségévé teszi ezeket az üdítőket.

Maró gyümölcsök és gyümölcslevek

A tudatos táplálkozás része a gyümölcsök - illetve gyümölcslevek - fogyasztása. Ha azonban fontos számodra a fogzománc épsége, válogasd meg, milyen gyümölcsöket eszel-iszol. A magas savtartalmú citrusfélék ugyanis nem tesznek jót a fogaidnak, rombolják a zománc épségét.

Ám, mivel ezek a gyümölcsök a C-vitamin biztos forrásai, ügyelned kell, hogy más táplálékokból vedd fel az immunrendszert támogató vegyületet. Fogyassz több zöldpaprikát, de a csipkebogyó, az áfonya vagy a káposzta is bővelkedik C-vitaminban.

Ragadós aszalt gyümölcs

Sokan a csokoládét akarják kiváltani az aszalt gyümölccsel, ám ez az édesség sem teljesen veszélytelen. Az apró csemegéből mérete miatt többet is eszel, mint a lédús, friss gyümölcsből, pedig cukortartalmuk megegyezik.

A cukor a fogzománc első számú ellensége, amiben a gyümölcsdarabok bővelkednek, és ragadósságuk miatt az ínyedre, fogaidra tapadnak. A résekbe szorult maradékok tökéletes terepet szolgáltatnak a baktériumoknak, melyek itt gyors szaporodásnak indulnak.

Kínzó koktél

A különböző kevert italok minden egyes alkotóeleme külön-külön is igen káros a fogzománcra, de így együttesen átfogó támadást indítanak a fogaid ellen. A többféle alkohol - veszélyes savasító hatással -, valamint az édes szirup és gyümölcslé összekeverve igazi fogroncsoló mixet alkotnak. Fogaid szempontjából tulajdonképpen ugyanaz a hatása, mint a cukorkáknak, melyektől gyerekkorodban óvtak, hiszen a lassú szürcsölés miatt hosszan a szádban tartod az italt.

Mi a teendő?

Nem szükséges a felsorolt ételekről teljes egészében lemondanod, mindössze ajánlott ritkítanod a velük való találkozást. Fogyasztásukat követően pedig fontos, hogy fogat moss - erre napközben is érdemes időt szakítanod.

Ne rohanj azonban rögtön a mosdóba: a savas ételek fogyasztását követően várj inkább 20-30 percet, hogy a szád természetes kémhatása helyreálljon. Ezt követően már nem ártasz a fogaidnak a súrolással.

Ha nincs lehetőséged fogat mosni, öblítsd ki alaposan a szádat csapvízzel - már ezzel is tettél valamit a fogzománc egészségéért. Érdemes ezen kívül szájvizet tartanod magadnál a munkahelyen is, melynek segítségével az étkezések után pillanatok alatt helyreállíthatod szád egészséges pH-értékét.

Ezt is szeretjük