Ezért karcsúak a japán nők! Ismerd meg a makrobiotikus étrendet!
A teljes értékű gabonaféléken alapuló makrobiotikus étrend segít végleg megszabadulni a túlsúlytól.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Beindul a D-vitamin-termelődés, és javítja a közérzetet: töltődj fel bioszoláriummal télen is! (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Zsírégető séta otthon: napi 12 perc mozgással már látható lesz a változás »

Csodás őszi esküvői dekorok erdei bogyókkal - Ez is lehet romantikus »

4 tipikus vásárlási hiba, amitől tele a szekrény, még sincs mit felvenned »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A rohanó életet élő európai emberek gyakran nem törődnek azzal, hogy mit esznek. Hajlamosak megelégedni a zacskós félkész ételekkel vagy a gyorséttermekben kapható hamburgerrel, pizzával. Ezzel szemben a makrobiotikus étrend hívei azt vallják, hogy az vagy, amit megeszel.

Meggyőződésük, hogy a makrobiotika komolyabb erőfeszítés nélkül képesek megőrizni alakjukat, valamint az egészséges módszernek köszönhetik a hosszú életüket és kiegyensúlyozott közérzetüket egyaránt.

Makrobiotikus diéta

Maga az étrend Japánból származik, és a régi kínai-japán bölcseleti hagyományokra épül. Eszerint minden, ami a világon létezik, két ellentétes, de egymást kiegészítő vezérelv, a jin és a jang kategóriába sorolható.

A jin képviseli a nőt: olyan tulajdonságokat rendelnek hozzá, mint a lágyság, nedvesség, sötétség, valamint a hideg. A jangot párosítják a férfival, és a keménységgel, szárazsággal, világossággal, meleggel jellemzik. Az elmélet szerint ennek a két elvnek a tökéletes egyensúlyára van szükség ahhoz, hogy a testben akadálytalanul áramolhasson az életet fenntartó energia.

A diéta eredete

A makrobiotika alapjait a XX. század elején rakta le a japán George Ohsawa - 1893-1966. 18 éves korában súlyosan megbetegedett, orvosai tuberkulózist állapítottak meg nála, és csupán néhány hónapot jósoltak neki.

Ohsawa azonban nem adta fel, és régi kínai orvosi könyvekben kereste az egészséges táplálkozás és a gyógyulás útját. Forrásai alapján állított össze egy levesekből, zöldségfélékből és barna rizsből álló étrendet, amivel hamarosan meg is gyógyult. Később a görög makrosz - nagy - és biosz - élet - szavak összetételével makrobiotikának nevezte el módszerét.

Az élelmiszerek csoportosítása

Jin jellegű táplálékok

A makrobiotikában az élelmiszerek besorolása bizonyos vezérelvek alapján történik. Eredetük és hatásaik alapján jin jellegűek a különféle növényi kivonatok, köztük a cukor, méz, gyümölcslevek, étolaj és az olyan élénkítő szerek, mint az alkohol, tea vagy kávé. Ide sorolandók a különböző tejtermékek, főként a tejszín, joghurt és tej.

Jang jellegű élelmiszerek

A jang típusú élelmiszerek közé a töményebb, állati eredetű táplálékok, a vörös húsok, baromfihús, tojás, halak, tenger gyümölcsei és a nehezen emészthető kemény sajtok tartoznak.

Táplálékok jin és jang között

A kiegyensúlyozott makrobiotikus étrend alapját azon élelmiszerek alkotják, amelyek nem szélsőségesen jin vagy jang jellegűek, hanem a két véglet között vannak. Ilyenek a gabonafélék, hüvelyesek, magvak, zöldségfélék és gyümölcsök.
A makrobiotikus elveken alapuló táplálkozásban minden egyes étkezés 50-60%-át teljes kiőrlésű gabonafélék és gabonatermékek, 20-25%-át szezonális és helyben kapható zöldségek, a maradék 10-15%-ot pedig hüvelyesek teszik ki. A gabonafélék és a hüvelyesek együttes fogyasztása - például borsó és rizs - teljes értékű fehérjepótlást biztosít, ráadásul a szervezet jóval könnyebben és gyorsabban dolgozza fel a növényi anyagokat, mint az állati eredetűeket.

  • Alap élelmiszerek a gabonák közül: búza, tönkölybúza, kuszkusz, barna rizs, zab, árpa, hajdina, köles, rozs, kukorica.
  • Felhasznált zöldségek: sárgaborsó, bab, csicseriborsó, lencsék, zöldbab, zöldborsó, retek, répa, hagyma.
  • Magvak: olajos magvak, csonthéjasok, mandula, dió, pisztácia.
  • Gyümölcsök: csak a szezonális gyümölcsök.
  • Egyéb hozzávalók: hidegen sajtolt olajok, tofu, bojtorján, miso, szójaszósz, szerves só, árpamaláta.

Amit kerülj

A makrobiotika nem ajánlja bizonyos élelmiszerek fogyasztását. Kerülni kell a burgonyafélék - Solanaceae - családjába tartozó zöldségféléket: a burgonyát, a paradicsomot, a paprikát és a padlizsánt, mert ezek túlságosan savképzők. Amire érdemes fokozottan odafigyelni, hogy a gyümölcsök és a zöldségek közül csak helyben termeltet válassz, illetve olyat, amelyiknek szezonja van.

A diéta sikere

A makrobiotikus táplálkozás számos előnnyel bír. Követői nem diétának fogják fel, hiszen nem a lemondásokról és az önsanyargató koplalásról szól. Ez egy olyan módszer, ahol bátran lehet változatosan étkezni, a megoldás a mértékletességben és az egyensúlyban rejlik. A gyors siker mellett pedig méregtelenítő hatása is van, segít a narancsbőr megszüntetésében.

Egészséges és hatékony diéták

Kattints az alábbi videóra, és hallgasd meg, hogy milyen diétákat ajánl dr. Csiszár Miklós fogyókúra-szakértő!

Mintaétrend

1. nap

Reggeli: zöldségleves gazdagon egy csésze főtt barna rizzsel.
Ebéd: tofuszelet párolt zöldségekkel.
Vacsora: főtt köles hokkaido tökkel és párolt brokkolival.

2. nap

Reggeli: gabonakása vegyesen, tökmaggal.
Ebéd: szezámolajon pirított halfilé barna rizzsel, uborkasalátával.
Vacsora: lencseragu roppanós sárgarépával.

3. nap

Reggeli: gyümölcssaláta mazsolával, pirított dióval.
Ebéd: barna rizs párolt cukkinivel és póréhagymával.
Vacsora: kölesleves gombával.

Blog.hu ajánló