170 kilométer hosszú várost terveznek, nem lesznek utcái: környezetvédelmi szempontból építkeznének így Szaúd-Arábiában

Egy egyenes vonal mentén építenék meg a várost, amiben sem autók, sem utcák nem lesznek.

Vonalváros Szaúd-Arábiában
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Szaúd-Arábia koronahercege, Mohammed bin Szalmán 2021 januárjában egy különleges kialakítású város tervezését jelentette be, ami egymillió ember lakhatását biztosítaná. 

A The Line, azaz A Vonal elnevezésű település ténylegesen egy egyenes vonal mentén terülne el, autók egyáltalán nem közlekedhetnek majd benne, és nem lesznek kiépített utcái sem.

A Vonal

Az egyedi várost úgy tervezik, hogy minden lakónak gyalog maximum ötpercnyi sétával elérhető távolságban helyezkedjenek el a fontosabb közcélú létesítmények. De nem csak emiatt lesz autóktól és utcáktól mentes a város, a lebetonozás, aszfaltozás helyett a területen inkább növényeket ültetnének, tavakat hoznának létre.

theline1

A 110 mérföld, azaz nagyjából 170 kilométer hosszú települést a NEOM városépítési projekt részeként hozzák létre, ami ha teljesen kiépül, egy olyan megaváros válik belőle, mely Szaúd-Arábiából átnyúlik Jordániába, valamint Egyiptomba, és kizárólag megújuló energiaforrásokkal működne. A hatalmas projekt érdekében óriási összeget mozgósítanak, 500 milliárd dollárból hoznák létre ezt a karbonsemleges várost.

Az építési munkálatokba 2021 első felében kezdenének bele. Nagy sebességű tömegközlekedést, jól kiépített digitális infrastruktúrát és különböző közüzemi szolgáltatásokat biztosítanának, melyeknek egy része a föld alatt futna végig a vonal mentén. Mesterséges intelligencia vezetné a járműveket és a nagy teherbírású metrókat, amik nemcsak az utasok szállítását, de logisztikai feladatokat is ellátnának.

the line 2

Több rétege lesz a városnak, kiépítenek egy gyalogos részt, és közvetlenül a talaj alá a szolgáltatók részlegét tervezik, ami alatt pedig szállításra használható, úgynevezett gerincrész húzódik majd. Ez a legalsó szint köti össze a különböző modulokat, és a fejlesztők szerint a város egyik részéből a másikba 20 perc alatt el lehet majd jutni.

A környezetszennyezés elleni harc

- 2050-re az ingázó dolgozók száma meg fog duplázódni - mondta Mohammed bin Szalmán. - Eddigre egymilliárd embert kell majd átköltöztetni az egyre növekvő szén-dioxid-kibocsájtás és az emelkedő tengerszint miatt. A lakosság 90 százaléka szennyezett levegőt szív. Miért is kellene a természetet feláldozni a fejlődés oltárán? Miért kell minden évben hétmillió embernek életét vesztenie a környezetszennyezés miatt? Miért kell minden évben egymillió embert elveszítenünk az autóbalesetek miatt? - tette fel kérdéseit a koronaherceg.

A cikk az ajánló után folytatódik

Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?

Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat. 

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2025. január 7. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

A Vonal tervezői azt nyilatkozták, hogy a várost irányító mesterséges intelligencia folyamatosan fejleszteni fogja magát, hogy a lakóknak minél kényelmesebb életet tudjon biztosítani. Az épületeket tiszta, megújuló energiaforrásokkal, szélerőművekkel és napelemekkel látnák el, és egytől egyig szén-dioxid-pozitívak lennének. Ez azt jelenti, hogy a lakóházak üzemeltetéséből származó szén-dioxid-kibocsátás kevesebb lesz, mint a megújuló energiatermelés által ellensúlyozott szén-dioxid-kibocsátás, tehát még a nullánál is kisebb. Szaúd-Arábiában így próbálnák csökkenteni az emberiség ökológiai lábnyomát, és egyben fokozatosan függetlenedni az olajfogyasztástól. A nagyszabású projektet a tervek szerint 2030-ra fejeznék be.

theline 4

Fontos megjegyezni, hogy a Neom futurisztikus városának komoly kritikusai akadnak, mivel olyan területen haladna át, amit jelenleg helyi hoveita törzsek birtokolnak. Nem mindenki hisz a sikerben, egyesek szerint a koronaherceg nem gondolta át teljesen a városalapítás fogalmát, és csak így szeretné megoldani a viszályt az őslakosokkal. Külön érdekesség, hogy a cég egyik vezető tagját, Norman Foster építészt 2018-ban börtönbe zárták, mert kioltotta egy újságíró életét, 2020 áprilisában pedig a szaúdi biztonsági erők lelőttek egy törzstagot, aki korábban kilakoltatások ellen tüntetett - állítólag tüzet nyitott rájuk.

Egyelőre nem tudni, hogy valóban sikerül-e megalkotniuk a várost. Akárhogy is, a szén-dioxid-pozitív település gondolata jó iránymutatóként szolgálhat, hiszen több ehhez hasonló város hatalmas mérföldkőnek számítana a klímakatasztrófa elleni küzdelemben.

Képeken a cukorkaszínű ír kisváros

Cobh színes írországi városka, kedvelt úti cél. Minden évben, főleg nyaranta nagy tengerjárók horgonyoztak le rendszeresen a kikötőjében, sok turistával a fedélzetükön.

Képeken a cukorkaszínű ír kisváros: itt állt meg utoljára a tragikus sorsú Titanic

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek forrása: Future Neom / Youtube)

Ezt is szeretjük