Biztonságos a tavalyi nyári gumi az autóra? Így dönthető el a legegyszerűbben
A nyári gumit már érdemes feltenni az autóra, ám nem biztos, hogy biztonságos a tavalyi szett.

- Pofonegyszerű házi gyanta, ami tartós simaságot garantál: a cukorgyanta könnyen összeüthető »
- Így varrtál már fel gombot? – Apró részlet a ruhán, de sokat dob rajta »
- A High School Musical 36 éves színésznője ma is bevállalhatná egy tinilány szerepét: Ashley Tisdale szépségrutinja alapos, de egyszerű »

- Mi Portugália fővárosa? 10 kvízkérdés Európa országairól, amit illik tudni
- Rúzsa Magdi először mindhárom babájával egy fotón: már 4 hónaposak az ikrek
- Átmennél most a földrajzérettségin? 10 kérdés, amire tudni kellett a választ
- Megmenthető Csősz Boglárka házassága? Milliárdos férje ezt nyilatkozta
- Az erős szexuális vonzalom 7 legfőbb jele - Már az ismerkedés során észreveheted őket
A nyári gumik felszerelésére általában április közepén kerül sor, ám nem csak a naptári idő az irányadó: a gyártók azt javasolják, tartósan 7°C-os középhőmérséklet fölött történjen meg az abroncsok cseréje.
Míg a csúszós, jeges utaktól tartva a téli gumikat általában a többség időben felteszi, a nyári gumik esetében sokkal megengedőbbek az emberek. Pedig a tapadási fokuk egészen más, a nyári esőzésekben megnőhet a fékút téli gumival, ráadásul az üzemanyag-fogyasztás is jelentősebb lehet mellette, ami a pénztárcának sem kedvez.
A biztonságos nyári gumi
A nyári gumi felszerelése azért is fontos, mert az abroncsok mintázata és anyaga eltér, a forró vagy a hirtelen zivatarok után nedvessé váló aszfalton teljesen más adottságok szükségesek, mint a téli mínuszokban bejegesedett, ónos esőtől csúszó betonon. Néhány tényező azonban meghatározó abban, hogy a tavalyi gumiszett idén is megfelelő-e.

Általánosságban 3-4 évente javasolnak teljes cserét a gyakori autóhasználók számára a szakértők, míg a városi közlekedés és a rossz minőségű utak gyorsítják az amortizációt, a jobbára sima autópályán, kevés fékezés-gyorsítással járó szakaszokon vezetett kocsik abroncsai lassabban kopnak el. A vezetési stílus is sokat számít a gumik élettartamának növelésében.
A gumi profilmélysége
A legfontosabb jellemző a gumiabroncsok profilmélysége, ez jelzi ugyanis a kopások erősségét a felületen. Minél kopottabb a gumi, annál kisebb a mélység, a mintázat annál kevésbé barázdált, ami nemcsak a megcsúszás esélyét növeli a nedves úttesten - a fékút akár duplájára is nőhet -, de a defektekét is.
Ez látszódhat a kopásjelzőkön, ám nem érdemes a behelyezett gumiblokk által jelzett, kritikus és törvényben előírt 1,6 milliméteres szintet megvárni, nyári gumiknál 2,5-3 milliméternél már javasolt a csere, amit speciális mérőeszközzel ellenőrizhetsz, az autószerelő műhelyekben és a gumiszervizekben is segítenek benne.
Gyors vizsgálat egyeurós érmével
Néhány pénzérme is segíthet annak megállapításában, hogy biztonságos gumikkal van-e dolgod. Nyári abroncsok esetében egyeurós érmével a legkönnyebb megállapítani a profilmélységet. Ha az eurót behelyezed a hosszanti barázdába, és az érme pereme nem látszódik ki, a gumi biztonságos, legalább 3 milliméter mélységű.

Amennyiben a pénzérme peremét már nem fedi a profil, mihamarabb cserét igényel a gumi. Ez természetesen csak otthoni, gyors módszer az ellenőrzésre, mindig biztosabb egy hivatalos mérőeszközt igénybe venni vagy szakember segítségét kérni.
További intő jelek
A gumicsere szükségességét jelzi elő az, ha az autó érezhetően húzni kezd valamelyik irányba a kormány elengedésekor, esetleg jobban csúszkál nedves úton, növekszik a féktáv, vagy a felületen sérülés, repedés látható. Az autóban hallható zajszint növekedése is intő jel lehet, amire érdemes felhívni a szerelők figyelmét is szervizelésnél.
Kinek jó a négyévszakos gumi?
Elmondjuk, kinek ajánlható az egész éven át használható, négy évszakos autógumi.
(Képek: Getty Images.)
OLVASD EL EZT IS!

- közlekedés
- pszichológia