Hogyan készítsd fel a kerékpárt a szezonra? A leporolás nem elég

Sok fontos dologgal érdemes tisztában lenni, ha csak tavasszal veszed elő a biciklit.

bicaj 2
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Közeleg a tavasz, az idő egyre kellemesebb, így lassacskán el lehet kezdeni kerékpárral járni munkába, túrára, esetleg felkészülni az év első versenyére. Sokan gondolják, hogy nyeregbe pattanás előtt nem kell több, mint letörölni a port az eszközről, a tennivalók listája azonban ennél szerteágazóbb.

Hiszen nem elég portalanítani és lekefélni a rozsdát a vázról, meg kell vizsgálni a gumikat, a fékeket, sőt, mi több, érdemes átböngészni a KRESZ aktuális szabályait is, nehogy baleset legyen a vége. A következő ellenőrzések nagy részét legalább félévente, de akár havonta célszerű megejteni, mert hibák rendszeres karbantartásnál is előfordulhatnak.

Alaposan vedd szemügyre a vázat!

Még az első út előtt érdemes megtisztítani és átnézni a vázakat - beleértve az apró hajlatokat és szögeket -, hátha valahol repedés, ütés, esetleg törés keletkezett. Ha a váz felülete megsérült, mindenképp érdemes szakemberhez fordulni: mert, bár a rozsdásodás könnyen javítható, sok esetben eltakarja az apró hajszálrepedéseket, melyek később töréshez vezethetnek.

Jöhetnek a gumik és a kerekek

Még a gumik felpumpálása előtt célszerű ellenőrizni az oldalfalon esetlegesen felbukkanó repedéseket, melyek a téli elöregedésre utalhatnak. Ha ilyesmit tapasztalsz, érdemes kicserélni őket, hogy biztosan elkerüld a durrdefektet. Városi használatra ne válassz sima felületű gumit, mert azok a nedves úton nagyon csúsznak.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ma már léteznek úgynevezett defekttűrő gumik, ami röviden annyit tesz, hogy az abroncs szövetváza és a futófelület közé beékelnek egy extra gumibetétet, ami nagyobb védelmet biztosít a belsőnek. Külsőnek pedig célszerű olyan gumit vásárolni, melynek az oldalát ellátták fényvisszaverő csíkkal. Ez növeli a láthatóságot, ezáltal a biztonságot.

A fékpofák az állásban is tönkremehetnek

A fékpofák ellenőrzése sem hiányozhat a tavaszi karbantartásból, már csak azért sem, mert a fékpofák állapota télen is sokat romolhat: megmerevedhet vagy elöregedhet az anyag. Ezek mind rontják a fékezés hatásfokát, így nem érdemes elhanyagolni az ellenőrzést. Ráadásul egy elkopott fékpofa az abroncsot is tönkreteheti, ami további plusz költséget jelent. Míg fékpofát már 700 forintért beszerezhetsz. 

A váltót és a teleszkópot bízd szakemberre!

Bár a bicikli karbantartásához hozzátartozik, a teleszkóp otthoni bütykölését, valamint a váltó szétszerelését mindenképp bízd hozzáértő személyre. Amit bárki megtehet otthon, az a lánc lekenése erre kapható, speciális olajjal. Zsírral vagy sütőolajjal azonban ne kísérletezz, mert tönkreteheti a láncot. 

Ami pedig a mosást illeti, arra úgyszintén érdemes gyakran sort keríteni, mert a kosz árthat az alkatrészeknek. Tisztításra elég egy mosószeres vízbe mártott szivacs vagy rongy. A túl nagy víznyomás kimoshatja a csapágyak kenőanyagát.

Világítás nélkül egy tapodtat se mozdulj!

A KRESZ értelmében a kerékpárt az alábbi eszközökkel kell felszerelni:

  • könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, mely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését,
  • két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
  • hangjelző berendezéssel, mely csak csengőhangot adhat,
  • egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával - elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is -,
  • egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával - elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is -,
  • elöl egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és legalább az első keréken, legalább két darab, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel - küllőprizmával. A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ-EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon.

A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet.

A kerékpárosok közlekedésének részletes feltételeit pedig a KRESZ 54. §-a szabályozza, melyek közül a legfontosabbak a következők.

  • Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út- és a forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
  • Lakott területen lévő olyan úton, ahol az úttest kerékpár-közlekedésre alkalmatlan, kerékpárral a gyalogosforgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
  • Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.
  • Kerékpárral lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.
  • A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat tíz évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.
  • A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson előre fehér, hátrafelé piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát és fényvisszaverőt helyeztek el, és lakott területen kívül a kerékpáros fényvisszaverő mellényt - ruházatot - visel.
  • Tilos főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni, elengedett kormánnyal kerékpározni, kerékpárhoz oldalkocsit, valamint - kerékpár-utánfutót kivéve - egyéb vontatmányt kapcsolni, kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni, kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani, kerékpárral állatot vezetni.
  • A gyalog- és kerékpárúton a kerékpáros a gyalogos forgalmat nem akadályozhatja, és nem veszélyeztetheti.
  • Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni. Ha a lakott területen a nem főútvonalként megjelölt út mellett annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, és az úton kerékpárnyomot - 158/k. ábra - is kijelöltek - ha a közúti jelzésekből más nem következik -, a kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek.

Élő hidak a világban

Az élő hidak több ázsiai országban is előfordulnak, Indiában vagy éppen Japánban is található néhány csodaszép darab. Van, amelyik a múltban volt fontos a folyók vagy völgyek fölött közlekedő emberek számára, mások a mai napig nélkülözhetetlen feladatot látnak el. Mesebeli látványt biztosítanak, és a turisták is imádják őket, amin egy percig sem csodálkozunk.

Gyönyörű, élő hidak a világban: az ősi építési módszer tényleg tiszteli a természetet

Nézegess képeket!

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary.

A KRESZ-pontok forrása.

Ezt is szeretjük