180 ezer forintot is kaphatsz: nagyon kevés utas tud a jogairól!
Az Európai Unió egyre több jogot biztosít a légi utasoknak. Tudd meg, miről van szó!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Több jogot biztosít a jelenleginél az Európai Unió a légi utasoknak, az ezzel kapcsolatos rendelettervezetet és jelentést a keddi ülésén tárgyalta és fogadta el az Európai Parlament Strasbourgban. A tervezetet a parlament 580 igen, 41 nem és 48 tartózkodással fogadta el.

Eszerint a járat törlése vagy késés esetén az utast kártérítés illeti meg, ennek mértéke 300 eurótól 600 euróig, vagyis akár - jelenlegi árfolyam szerint - 180 ezer forintig is terjedhet a késés mértékétől és a járat menetidejétől függően. Ezen kívül a légitársaságoknak minden repülőtéren, ahova járatot közlekedtetnek, kötelező lesz információs irodát üzemeltetniük, ahol az utasoknak felvilágosítást tudnak adni az őket megillető jogokról, illetve, ahol azonnal intézkedni tudnak probléma esetén.

Költségtérítés késés esetén

Három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha pedig az utas ezt a saját költségén teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

A dokumentumban meghatározták azokat az eseteket is, amikor nem kell kártérítést fizetniük a légitársaságoknak, de írásos formában bizonyítaniuk kell mindent - ezek közé tartozik egyebek mellett a gép madárral való ütközése, a politikai lázongás, illetve az előre nem látható munkaügyi vita.

A tervezet további részletei

A tervezet szerint az utas a fedélzetre magával viheti személyes tárgyait, így a kabátját és a kézipoggyászát, illetve olyan csomagot is, melyet a reptéri vásárlás során kapott.

A kormány tudni akarja, hova utazol
A légitársaságoknak a jövőben továbbítaniuk kell a foglalási rendszerükben szereplő adatokat. Kattints ide, és tudj meg többet!

Az utasnak probléma esetén három hónapig lenne lehetősége panaszt tenni, melyre a társaságnak hét napon belül válaszolnia kell. Ha két hónapon belül nem válaszol minden felmerülő kérdésre, akkor az a panasz elfogadását jelenti. Az elfogadott tervezet szerint nem lehet megtiltani azon utasok beszállását sem, akik a retúr járat odaútján nem voltak a gépen.

A legtöbben nem is tudnak a jogaikról

Georges Bach, a parlament szállítmányozás és turizmus bizottságának tagja, a jelentés készítője a szavazás előtt egy újságíróknak tartott konferencián azt mondta, a légi utasokat megillető jogokat egy 2004-ben megalkotott uniós rendelet szabályozza, de már hatályba lépésekor is több hiányossága volt. Az elmúlt tíz évben a szektor sokat fejlődött, változott, ezért érdemes módosítani a meglévő rendeletet.

Repülőjegy testsúly alapján
Sokakat háborított fel egy légitársaság új ötlete, miszerint a túlsúly miatt többet kell fizetni. Kattints ide, és olvasd el, miről is van szó!

Elmondása szerint az unió azt szeretné, hogy az utazók tisztában legyenek jogaikkal, és éljenek is azokkal. Jelezte, hogy felmérések szerint az elmúlt időszakban a légi utasok mindössze 2%-a élt jogaival, sokan azt sem tudják, hogy kivel kell felvenniük a kapcsolatot probléma esetén.

Gondot okoz az is, hogy a légitársaságok sokszor kibújnak a kártérítés fizetése alól előre nem látható okokra hivatkozva. Sok olyan esetről tudnak, amikor a társaság megtiltotta az utasnak a beszállást, többen pedig vagy nem engedik felvinni, vagy plusz pénzt kérnek a második kézipoggyászért.

Jaromir Kohlicek, a Bizottság másik tagja újságírói kérdésre válaszolva azt mondta, a passzusok minden olyan légitársaságra vonatkoznak, melyek az unión keresztül repülnek, legyen az uniós vagy harmadik országbeli légitársaság, és minden utasra vonatkozik, aki az unió bármelyik repülőterén tartózkodik.

Kíváncsi vagy, milyen módszerekkel próbálnak trükközni egyes légitársaságok? Kattints ide, és olvasd el korábbi cikkünket!

Ezt is szeretjük