Visszajárhat a pénz, ha ezt tapasztalod a Bookingon foglalt szálláson - Nem hivatkozhat a fennakadásra a szállásadó
Több kérdést felvetett az elmúlt hetek Booking-botránya, sajnos szállóvendégként is érhetik kellemetlenségek az embert.
Július végén került nyilvánosság elé a hír, hogy karbantartási fennakadásokra hivatkozva visszatartja a kifizetéseket a szállásadók felé az egyik legnagyobb nemzetközi szállásfoglaló portál, a Booking.com.
A problémát előre jelezte ugyan a szolgáltató, ám a botrány akkor robbant ki igazán, amikor a jelzett határidőn túl, a hiba elhárítását követően sem egyenlítette ki a tartozásait, esetenként kifejezetten nehéz helyzetbe hozva a szállásadókat a főszezon kellős közepén.
A sajtóban többféle teória megjelent a háttérben álló okokról, ám úgy tűnik, nem pénzügyi vagy menedzsmentválság, hanem a technikai felkészületlenség van a háttérben, méghozzá egy régóta előkészített könyvelési és számviteli szoftvercsere következtében csúszhattak meg a kifizetések - írta posztjában dr. Ujhelyi István európai parlamenti képviselő, hangsúlyozottan nem felmentve a multicéget a felelősség alól. A szállásközvetítő a tárgyalásokat követően e hétre ígérte a kifizetések rendezését.
A Booking-botrány vendégként
A botrány közvetlenül a szállásadókat hozta kiszolgáltatott helyzetbe, akadt, ahol milliós tartozás halmozódott fel a főszezon közepén, az ügyből kifolyólag fennálló forráshiány azonban a vendégeket is kellemetlenül érintheti.
A szállásadó ugyanis, aki a bevételéből biztosítja a minőségi szolgáltatást, komoly összegektől esett el, ez pedig adott esetben a színvonal csökkenését hozhatja magával. A szerződésbe foglalt, a vendég által ráadásul a Booking felé már ki is fizetett szolgáltatások elmaradása jelentős presztízsveszteséggel járhat.
Visszamondás vagy elégtelen szolgáltatás?
A szállásadó előtt tehát két lehetséges út áll. Az egyik, hogy visszamondja a foglalást, és nem fogadja a vendéget - ilyen esetben a vendég visszakapja a pénzt a Bookingtól, ám a szállás biztosan nem kapja meg az összeget, sőt akár kártérítést is kell fizetnie.
A vendég ugyanis kifizette az árat a közvetítőnek, a Booking és a szállásadó között megkötött szerződés már nem rajta múlik. Ez tehát további bevételkiesést jelentene, ami főszezonban nagyon nem járható út.
A másik opció, hogy fogadja a vendéget, ám a szerződésben foglalt szolgáltatást már nem biztos, hogy tudja biztosítani. Előfordulhat tehát, hogy a reggelire vagy félpanzióra, netán a takarításra nem marad pénze, ami a vendég számára szül kellemetlen helyzetet.
A Világgazdaság által megkérdezett utazásjogi szakértő szerint ez jogilag kimeríti a hibás teljesítés fogalmát, így a vendégnek jogában áll kártérítést vagy díjcsökkentést kérnie a szállástól. Ezt követően a Bookinggal kötött szerződés tartalmán múlik, hogy a szállásfoglaló portál vagy a szállásadó kárára ment az összeg.
A szállásadó mindenesetre biztosan nem nyer, hiszen egy takarítás nélküli szobával vagy a reggeli elmaradásával a megítélése mindenképpen romlik már rövid távon is.
Bár akad, aki a megoldást a közvetlen foglalások népszerűsítésében látja, a turisztikai trendeket nehéz megváltoztatni, a Bookinggal kötött szerződések felbontása továbbra sem lesz kifizetődő a szállások számára, már csak az utazók foglalási preferenciái miatt sem. A turisztikai piacon a szállásfoglaló portálon való jelenlét nélkül nehéz boldogulni, a vendégek számára a jövőben is kényelmesebb néhány kattintással lefoglalni a szobájukat egy átlátható felületen, azonnali visszaigazolással, mint közvetlenül a szálloda elérhetőségein.
Olvass tovább! Tippek a szállásfoglaláshoz
Az online szállásfoglalásnál az apró betűs részt is figyelembe kell venni, hogy ne érjen meglepetés. Ezekre mindig figyelj!
5 dolog, amire nagyon figyelj, ha online foglalsz magyar szállást: sok pénzed bánhatja
Az online szállásfoglalásnál az apró betűs részt is figyelembe kell venni.
Elolvasom(Képek: Getty Images Hungary.)
- szállás
- szálloda
- vendéglátás
- vendég
- utazási tipp
- utazási hírek
- kártérítés
- szolgáltató
- botrány
- Utazás