Bach kódolt üzenetet rejtett szerzeményeibe: mit jegyzett a hangok közé?

A komolyzenei művek bonyolultsága lehetővé tette, hogy kódolt üzenetet rejtsen el a szerző.

Bach kódolt üzenete
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bár sokan rajonganak érte, a komolyzenét nem mindenki érti, nem mindenki kedveli. Abban azonban mindenki egyetérthet, hogy nagyszabású zenei művet szerezni rendkívüli tehetségre vall, és bonyolult alkotói folyamat.

A zeneszerzők valóságos zsenik, amire további bizonyítékot szolgáltat, hogy egyes zeneszerzők, így például Bach is, szerzett zeneművükben kódolt üzenetet rejtettek el.

A kódolt üzenet a laikus ember számára rejtve marad, de a zeneművek szakavatott értői és elemzői képesek kiszúrni azokat. Így magyarázta a Nyugat-Michigani Egyetem zeneprofesszora, David Loberg, a zenei kriptogramok szakértője.

A zenei kriptogram több zeneszerző munkásságában felfedezhető. Ez egyfajta zenébe rejtett kód, amely bár hangokból tevődik össze, szövegként értelmezendő. Alapja a nyugati zene kottája, amelyben a hangok betűkkel azonosíthatók. Arezzói Guidó szolmizációs hangjai, a do, re, mi, fá, sol, la, ti, amelyek u, r, m, f, s, l, t illetve másként, d, r, m, f, s, l, t betűknek felelnek meg. A kódokhoz a C, D, E, F, G, A, H hangelnevezéseket is használták és ma is használják kódoló zeneszerzők. Hogy mikor melyik segítségével értelmezendőek a kódok, azt zenei módosító jelek jelzik a hangsorokban.

Leggyakrabban nevüket jegyezték a zenében a szerzők, de előfordult, hogy szerelmi vallomásként a szeretett személy neve került a műbe. Ha az elrejteni kívánt szóhoz hiányzott egy betű, mert nem volt ezek között, akkor sokszor a hallás szerint ejtett verziójával helyettesítették, esetleg kihagyták azt.

A zeneikriptogram-írás a reneszánsz idejétől indult el. A legkorábbi szerző, akinél ilyet fedeztek fel, Josquin des Prez, aki a ferrarai hercegnek címzett miséjébe foglalta a latin nevét: a szótagolt nevet, Her-cu-les dux Fer-ra-ri-ae, szolmizációs hangokhoz rendelte.

Bach zenei kriptogramja

Bach kódsorát sok más zeneszerző is visszaidézte saját műveiben, jelentősége ezért is kiemelkedő. Hangsora a leghíresebb példája a zeneszerző saját nevének zenébe kódolásának.

Johann Sebastian Bach (1685-1750), német, barokk zeneszerző saját zenei névjegyét rejtette utolsó, befejezetlen zeneművébe, A fúga művészetébe, a B-A-C-H hangok sorba rendezésével.
Ezt a zenei névjegyként jegyzett kódsort, zenei kriptogrammot Bach-motívumnak nevezzük, és későbbi zeneművekbe is beleírták más zeneszerzők.
Bartók Béla (1881-1945) zeneszerző, népzenekutató, zongoraművész a B-A-B-E vagy B-E-B-A kóddal jegyezte nevét a hangok sorai közt, ezt a két verziót a vezetéknév és keresztnév magyar, illetve külföldön használatos sorrendje szerint alkalmazta így.
Robert Schumann (1810-1856) német, romantikus zeneszerző és kritikus az A-S-C-H és S-C-H-A hangokat rendezte sorba a Bécsi farsang és a Karnevál című zeneművekben, szintúgy a nevére utalva.
Johannes Brahms (1833-1897) ugyancsak német, romantikus, de a klasszicista formákhoz visszanyúló zeneszerző szerelmeinek üzent zenéjében: Agathe nevének betűit az Az A-G-A-H-E, Giseláét a Gisz-E-A hangokkal kódolta. Saját nevét más szerzőkhöz hasonlóan ő is jegyezte zeneileg, a B-A-H-Esz hangsorral, A-moll fúgájában.
Arnold Schönberg (1874-1951) osztrák zeneszerző, a szerializmus és a dodekafónia technikáinak megalkotója is saját nevét kódolta a sorok közé, az A-S-C-B-E-G hangokkal, A szerencsés kéz című zeneműben és a Seraphitában.
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (1906-1975) orosz zeneszerző, zongoraművész zenei névjegye a D-S-C-H hangok sorából állt, például a 8. vonósnégyesben szerepel.
Alfred Schnittke (1934-1998) orosz zeneszerző Szonátájában az ő, és Vladimir Oskarovich Feltsman, ugyancsak orosz nemzetiségű zongoraművész nevéből képzett zenei kriptogrammot jelenítette meg az A-D-S-C-H-F-E hangsorral.

Lehet-e boldog, aki intelligens? - A tudás hatása a lelki egészségre

Kepes András író, újságíró a Femina Klub júniusi előadásán arra keresi a választ, hogyan találhatunk boldogságot egy folyamatosan változó, kihívásokkal teli világban. Hogyan formálhatjuk úgy az életünket, hogy az ne csak sikeres, de valóban örömteli is legyen?

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2025. június 5. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük