Óriásit bakizott a webáruház: az ár tizedéért vásároltak, akik kiszúrták

Köteles-e a webáruház a túl alacsonyan árazott terméket vagy szolgáltatást a hibás áron eladni?

Webáruházi árak
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Pár nappal ezelőtt a Bónusz Brigádon feltűnt egy gluténmentes lisztkeverék tizedáron. A szemfüles vevők rögtön kiszúrták a bakit, és vitték is a hírét a célcsoportnak számító Facebook-csoportokban, így a hiba kijavítása előtt 104 vásárló örülhetett összesen 499 darab potom áron szerzett termékének. Vajon megtehette volna a webáruház, hogy nem adja oda ezen az áron a megvásárolt termékeket? 

2018 első félévében a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma megközelítette a 180 milliárd forintot. Tíz évvel ezelőtt még ennek tizede volt az éves online forgalom. Vajon ez a rengeteg ember, aki ennyit vásárol napi szinten online, ismeri a jogait, melyekkel vevőként élhet, és tisztában van a kötelességeivel? Dr. Tiborcz Attila, a Bónusz Brigád jogásza elmondta az online vásárlással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

Repülőjegy 100, pulcsi 200, lisztkeverék 89 forintért

Ha a boltban 200 forintot írtak a márkás kávé alá, ami valójában 2000 forint lenne, akkor az üzlet köteles a kiírt áron odaadni a terméket - ezzel a jogával sok ember tisztában is van, és rendszeresen él is vele. De vajon ugyanez a szabály vonatkozik az online vásárlásokra is?

- Abban az esetben, ha valamely hibának vagy elírásnak köszönhetően alacsonyabb áron tud a vásárló megszerezni egyes terméket/szolgáltatást, úgy a webáruház köteles ezen az áron odaadni az áruját, ugyanis, ha az ártájékoztatás valótlan információt tartalmaz, az megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül, és jogsértés valósul meg - mondta Tiborcz Attila.

Miről köteles tájékoztatni a webáruház?

Vannak jól bevált helyeink, ahol már nem nézegetjük a webáruház megbízhatóságát, nem olvasunk kommenteket az adott helyről, hiszen akár több százszor is rendeltünk már az oldaltól. Kérdés persze, hogy ettől még tisztában vagyunk-e jogainkkal és kötelességeinkkel, hiszen így tudunk sikerrel reklamálni, vásárlástól elállni.

Először is, tudnunk kell, mik azok a dolgok, melyekről minden webáruháznak pontos tájékoztatást kell nyújtania: az alapadatok - termék/szolgáltatás lényeges tulajdonságai, szavatossága és ára, a szállítás költsége és módja, eladó adatai, a vállalt határidő - mellett az elállási és felmondási jog gyakorlásának határidejét és egyéb feltételeit is tudatnia kell.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ahogyan azt is, ha úgy döntünk, visszaküldjük a terméket, akkor a visszaküldés költségét a fogyasztónak kell viselnie. Ezt sokan nem tudják, és csodálkoznak, amikor egy ezer forintos terméket ezer forintért tudnak visszaküldeni a webáruház részére.

Muszáj megtartanom, ha mégsem tetszik?

Akár kifizette, akár nem, akár átvette, akár nem, a fogyasztó/vásárló az elállás jogát az átvétel napjától - szolgáltatás esetén a szerződés megkötésének napjától - számított 14 napon belül gyakorolhatja. Azaz, ha kicsi a farmer, benéztük az alkatrészt, mástól is megkaptuk a könyvet, akkor van két hetünk arra, hogy visszaküldjük.

Ám vannak olyan termékek, szolgáltatások, melyek vásárlásától nem lehet elállni: ilyenek az egyedi, kérésre gyártott termékek, a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékek, az olyan árucikkek, melyek higiéniai okokból nem küldhetők vissza, csomagolásából kibontott számítógépes szoftver, hírlap, folyóirat és időszaki lap.

Az eladó kötelezettsége pedig arra irányul, hogy haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül visszatérítse a fogyasztónak a teljes összeget ugyanazzal a fizetési móddal, ahogyan a vevő fizetett. Ilyenkor a fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét fizeti meg, kivéve, ha a vállalkozás vállalta e költség viselését, mert egyes akciókban ilyen vevőcsalogató módszerekkel is lehet találkozni.

Átvételkor ki lehet-e próbálni a terméket?

Sokan belekukkantanának a dobozba fizetés előtt, ám a futár erre nem szokott lehetőséget adni. Persze egyes webáruházak már bizonyos plusz költségért ezt is lehetővé teszik vevőiknek. - Általánosságban elmondható, hogy a webshop hátránya éppen az, hogy a megvásárolt terméket nem lehet kipróbálni. Ezért létezik a 14 napos elállási jogosultság - mondta Tiborcz Attila.

- Az, hogy átvételkor van-e lehetőség a csomag ellenőrzésére, kibontására, megvizsgálására, a futárszolgálat és a vállalkozás általános szerződési feltételeitől, a futárszolgálat és a vállalkozás közötti jogviszonytól függ - tette hozzá.

Kockázatos-e az online vásárlás?

A szakértő szerint természetesen van kockázata az online vásárlásnak, hiszen a terméket nem lehet előre megtekinteni, és a valóságban eltérő lehet valamely tulajdonsága az online felületen látottaktól. Internetes csalás, személyes adatokkal való visszaélés kockázata is fennáll, valamint elképzelhető, hogy a webshop elérhetetlenné válik, megszűnik, a garancia érvényesítése nehézzé vagy lehetetlenné válik.

Persze, ezek a kockázatok csökkenthetők azzal, ha megbízható, igényes, komoly háttérrel rendelkező felületről, vállalkozástól vásárolsz, és értékeléseket olvasgatsz az adott webáruházról és annak panaszkezelési gyakorlatáról, valamint erősen átnézed az eladó oldalát. Fontos a megbízható futárszolgálat, és az, hogy a fizetésre használt oldal rendelkezzen tanúsítvánnyal, valamint valóban tudj élni az elállási jogoddal, ha nem vagy megelégedve a termékkel, vagy egyszerűen meggondolod magad. Sajnos ez utóbbi gyakran csak a már lezajlott vásárlás után derül ki.

A korrekt eljárás a webáruháznak is érdeke

Az utóbbi években mindezekkel együtt folyamatosan emelkedik az átlagos vásárlási érték: 2018 nyarán már átlépte a 11 ezer forintot. A GKI Digital adatai szerint az egy főre jutó éves online rendelésszám jelenleg 12 online vásárlás/év, az éves átlagos költés pedig megközelíti a 130 ezer forintot.

Mivel szélesíteni a hazai online vásárlói kört már igen nehéz, az e-kereskedők inkább a vevők megtartásra és a vásárlási intenzitás növekedésére törekednek - derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felméréséből. Ehhez az kell, hogy a vásárlók érezzék, hogy foglalkoznak velük, kéréseik nyitott fülekre találnak, az áru esetleges visszaküldése gördülékenyen zajlik, és a webshop jól elérhető.

Fotók: Getty Images.

Cuki maszkot rendelt a neten, horrorálarcot kapott: nem egészen ez volt a képen

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük