"Az alkohol annyira káros, mint a csirke"

Közpénzből ösztönöznek ivásra

Fiatalokat céloz meg a pezsgőt népszerűsítő kampány.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Magyar Turizmus Zrt. közpénzből reklámozza a pezsgő- és habzóborfogyasztást. Sőt, versenyt hirdet a fiatalok között, hogy minél több hasonló terméket igyanak. Vajon jó ötlet ez egy olyan országban, ahol elképesztően magas az alkoholisták száma? Egyáltalán törvényes-e alkoholt reklámozni, ha az állam a megrendelő? A hatóság szerint mértékletességre sarkall a kezdeményezés, de az orvos ezt máshogy látja.

A kampánnyal a fő probléma, hogy nem arról szól, hogy ha már valaki vásárol alkoholt, akkor hazai terméket válasszon, hanem konkrét fogyasztásra ösztönöz. A kampány augusztus végéig tart, de novemberre is terveznek aktivitást.

Autókról kínálják a pezsgőt a járókelőknek

A Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese, dr. Simon Péter, illetve a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal vezetője, Mészáros Kálmán hirdetett kampányt a hazai pezsgők fogyasztásának ösztönzése érdekében.

A Törley Pezsgőpincészetben tartott sajtóeseményen elhangzott, azon szeretnének változtatni, hogy ne csak a karácsonyi és szilveszteri ünneplések idején fogyasszuk a hazai pezsgőket és habzóborokat, hanem a mindennapokban is fogyjon több ilyen ital. Manapság a hazai fogyasztás 80%-a ugyanis ezen időszakra esik.

A Boldogság Buborékai szlogennel operáló reklámkampány egyértelműen a fiatalabb korosztályt célozza, és nem csak a közterületeken már látható óriásplakátokban merül ki.

A kezdeményezés Facebook-alkalmazásán keresztül például alkohol fogyasztása közben kell képeket csinálni, és azokat feltölteni, amivel újabb hazai gyártású pezsgőket nyerhetnek a felhasználók. A Hirado.hu szerint azt tervezik, hogy Budapest utcáin autókról kínálják majd pezsgővel a járókelőket.

800 ezer alkoholista országa vagyunk

A központi Statisztikai Hivatal - KSH - adatai szerint 2013-ban 12 413 alkoholistát tartottak nyilván. Az alkoholfüggők teljes, a hivatal által becsült száma azonban ennek sokszorosára rúg, a KSH szerint tavaly 434 ezren voltak. Ám ez csak a hivatalos statisztika.

- Magyarországon legalább 800 ezer orvosi értelemben alkoholfüggő beteg van, aki ha inni kezd, nem tud mértéket tartani. Ha két-három hozzátartozóval számolunk, ez 1 millió 600 ezer-2 millió 400 ezer ember, akiket testközelből és súlyosan érint az alkoholizmus - állítja az általunk megkérdezett addiktológus szakember.

Az orvos szerint az rendjén lenne, ha felvennék a harcot az ellenőrizetlen anyagokból és körülmények között előállított termékekkel szemben. Ha már valaki úgyis iszik alkoholt, igyon jó minőségűt. Ám a szakember ebben a kampányban nem lát ilyen üzenetet.

A kampány egyik felelőse, a NÉBIH Borászati és Alkoholos Italok Igazgatósága szerint a "reklámkampány a kulturált, jó minőségű pezsgő fogyasztásának népszerűsítését szolgálja, mely alapvetően nem vezethet az alkoholizmus növekedéséhez, terjedéséhez, inkább mértékletességre nevel". Érdekes ez egy olyan kampánynál, ahol a mindennapok italává szeretnék tenni a pezsgőt.

A NÉBIH válaszában a Magyar Turizmus Zrt.-hez - MT - irányított, mivel ők felelnek a kampány koordinálásáért. Az MT szerint a kampány "felhívja a figyelmet a mérsékelt fogyasztás fontosságára, hiszen egyetlen termékcsoport - legyen az alkohol, baromfi- vagy sertéshús - mértéktelen fogyasztása sem egészséges. A jelenlegi kampány kreatívjában is mindenütt jól láthatóan szerepel a 'Fogyassza mértékkel!' figyelmeztetés." Ez utóbbi azért érdekes, hogy szerepel a válaszban, mert ez törvényileg kötelező, minden kereskelmi alkoholos ital reklámján fellelhető, holott ezek aligha a mértékletességre nevelés céljából készültek.

Bár a köztéri plakátokon tényleg szerepel a plakátok jobb alsó sarkában, halvány betűkkel a figyelmeztetés, nem túl feltünő, a Facebookon szereplő képekre pedig már nem is került rá a figyelmeztetés.

Komoly szigor az alkoholos italok hirdetése terén

Az Egészségügyi Világszervezet - WHO - felmérése szerint - erről angolul itt olvashatsz - Európában az alkoholizmus az egyik leggyakoribb halálok. A májzsugor, a rák és az alkoholos állapotból fakadó balesetekben elhunytak száma arányait tekintve a balti országokban, illetve Romániában és Magyarországon a legmagasabb.

Az alkoholos italok reklámja egyébként nem tilos, ám szigorú szabályokhoz kötött. Egy italreklám nem szólhat fiatalkorúaknak, nem ösztönözhet mértéktelen fogyasztásra, illetve nem sugallhatja, hogy az alkoholos termék fogyasztása hozzájárulhat a társadalmi sikerhez. Ez utóbbi érthetőbben azt jelenti, hogy a reklám nem üzenheti, hogy az ivás trendi. Az MT szerint a "kampány kreatív elemei, annak üzenete nem sérti az alkoholtartalmú italokra vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket, és a Magyar Reklámetikai Kódex alkoholtartalmú italok reklámozására vonatkozó kívánalmainak is megfelel". Persze lehet, hogy a boldogság nem tekinthető társadalmi sikernek, merthogy ezzel azonosítják a pezsgőfogyasztást.

A kampány a magyar államnak 50 millió forintjába kerül.

Nem minden projekt olyan gördülékeny, mint a pezsgőt népszerűsítő kampány. Nézd meg, milyen terveket szúrtak el Budapesten!

9 milliárd forintból szemétdomb épült a fővárosban

Nézegess képeket!

Elolvasom

Fotók: facebook.com/boldogsagbuborekai. Plakát: 444.hu

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük