Mitől függ, hogy emlékszel-e az álmaidra? Meglepő, mi áll a háttérben
Hormonális oka van, hogy mikor emlékszel az álmaidra, és mikor nem.

no-alszik-konyv
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Jó esetben életed körülbelül egyharmadát alvással töltöd, és bár nagyjából minden éjszaka álmodsz, ezeknek a képeknek csak elenyésző hányadára emlékszel.

Még azokon a szerencsés napokon is, amikor arra ébredsz, hogy az álom emléke ott lebeg a fejedben, jó eséllyel pár perc múlva elfelejted azt. Ennek a jelenségnek nagyrészt hormonális háttere van.

Mitől függ, hogy emlékszel-e az álmaidra?

A négyféle alvásciklus közül a REM-fázis - rapid eye movement, vagyis gyors szemmozgásos fázis - az, melyben az álmok megjelennek, az emberi agy ebben a szakaszban a legaktívabb. Az álmok először a rövid távú memóriába kerülnek, majd innen juthatnak át a hosszú távú memóriába - ez azonban már csak kevés éjszakai emlékképpel történik meg.

A hosszú távú memóriába ugyanis egy noradrenalin nevű hormon segítségével kerülhetnek át. Ez a neurotranszmitter az idegrendszerben ingerületátvivő szerepet tölt be és úgy általában a pozitív izgalmi állapotért felelős. Alvás közben azonban szintje alacsony marad - pontosan a megfelelő pihenés érdekében.

Amennyiben alvás közben mégis megemelkedik a noradrenalinszint, annak oka sokszor az álom erős érzelmi hatása. Ezzel magyarázható, hogy a rémálmokra mindenki jobban emlékszik, mint a kellemes, nyugodtabb éjszakai képekre. A megemelkedett noradrenalin hormon szint legtöbbször ébredéshez is vezet, hiszen - többek között - megemeli a pulzust, növeli az izomtónust.

Azoknak, akik az átlagnál több álmukra emlékeznek, jellemzően az átlagnál magasabb a noradrenalin hormon szintjük. Esetükben tehát a magasabb hormonszint lehetővé teszi, hogy a rövid távú memóriából több íródjon át a hosszú távúban.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ha szeretnél emlékezni az álmaidra

Mivel közvetlenül ébredés után még nagyobb valószínűséggel emlékszel az álmaidra, érdemes az éjjeliszekrényre készíteni egy jegyzetfüzetet és egy tollat. Ha ilyenkor még az ágyban - mielőtt a reggeli rutin során bármi elvonná a figyelmedet - legalább röviden leírod, mit álmodtál, elkerülöd, hogy az álom a feledés homályába vesszen.

Ha nem az álom riaszt fel éjszaka

Megesik, hogy nem az erős érzelmi töltetű álom miatt ébredsz, hanem olyasmit ettél lefekvés előtt, amit nem kellett volna. Nézd át a következő élelmiszerek listáját!

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük