3 intő jel, hogy a kiégés határán vagy: sokan összekeverik a stresszel
Ha felismered, ne vesztegesd az időd - az orvos tanácsai.

Nyereményjáték

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

Nyerd meg a szerelemsegítő, ezüst szívcsakra nyakláncot, mely segít megtalálni, amire vágysz! (x)

összesen 2 db játék
Ez is érdekelhet

Sok nő itt hibázik: így kell kezelni a bakteriális fertőzést - Nincs olyan, hogy valami mindenre jó (x)

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

beauty and style

Mit viselj, ha nincs mit felvenned? 5 szett fantáziátlan napokra »

Az egész arcát piros rúzzsal sminkelte ki: ez lett az eredménye »

Erre jó egy melltartó és egy ragasztópisztoly: 3 szuper ötletet mutatunk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az év felénél járva csaknem mindenki átesik egy holtponton a motivációjában: a kezdeti lendületnek már híre-hamva sincs, fáradtnak érzi magát, és a stresszre is érzékenyebben reagál. Ez egy ideig természetes, de egy ponton túl már a kiégést is jelezheti.

A probléma három leggyakoribb jelét dr. Sam Hay ausztrál orvos fejtette ki, aki azt is leszögezte, a nyárközépi szezonban rendszeresen tapasztalja a pácienseken a depresszió tüneteit. Nem hiába: a nyári napfény arra ösztönzi őket, hogy jussanak ki a szabadba, és ott élvezzék az életüket, miközben a munka mégis korlátok közé szorít. A teljes kiégés ugyanakkor könnyen felismerhető.

Rossz alvás

A kiégés legszembetűnőbb jele, ha az illető alvásminősége jelentősen romlik. Nehezen alszik el, sokszor felébred az éjszaka, és reggel is korán kidobja őt az ágy, miközben szüntelenül és eredmény nélkül rágódik a problémákon, és gondolkozik az életén. 

Hiányzó motiváció

Amikor rendszeressé válik, hogy az ember csak ül az asztalnál, bámulja üres tekintettel a monitort, és mindig a lehető legegyszerűbb döntést választja, nagy valószínűséggel kiégettnek érzi magát.

Ez az állapot ugyanis a motiváció és a munkahelyi koncentráció teljes hiányával jár, ami a vállalt feladatok egyszerűsítéséhez és ezzel együtt a teljesítmény csökkenéséhez vezet.

Düh a család iránt

Elmondásai szerint a harmadik jelet legtöbbször a fiatal anyáknál tapasztalta dr. Hay. A stressz rossz feldolgozása miatt a düh és a harag tartóssá válik, melynek következtében a barátokkal és a családdal elveszítik az összhangot, komoly veszélynek téve ki a kapcsolataikat.

A kiégésnek egyéntől függően természetesen számos egyéb tünete lehet, amelyek együttes jelenléte gyanúra adhat okot. Jelezheti például a kimerültség, amely akadályozza a feladatok elvégzését, de az élet bármely területén felmerülő motivációvesztés.

Gyanakodj, ha ezt érzed

Ha az ember úgy érzi, képtelen összpontosítani a feladatokra, az érzelmi élete sivárrá válik, elvesztette a szenvedélyét bármi iránt, emellett egyre több konfliktust tapasztal a munkában vagy magánéletében, esetleg nem is kívánja ápolni kapcsolatait, vagy kihúzza magát a megszokott tevékenységekből, szintén gyanakodhat a problémára.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dr. Hay szerint a kiégéskor lényegében úgy érzi az illető, mintha az élete és ezzel együtt minden energiája ki lenne szívva. Nem tartja többé fontosnak, hogy erőfeszítéseket tegyen, vagy törekedjen az eredményes megoldásokra. 

Teendők kiégés esetén

A tünetek felismerését követően a doktor azt javasolja, hogy a kiégett ember próbáljon meg minél jobban figyelni az idejére. Adjon magának akár néhány napot is, amikor a modern technikát mellőzi az életéből. Gondolja újra céljait és prioritásait, ha pedig úgy látja, hogy támogatásra van szüksége, bátran kérjen segítséget a családtól, a kollégáktól vagy egy szakembertől.

Túl sok stressz?

Nem csak a teljes kiégés keserítheti meg az életet. A megelőző stresszes állapot szintén komoly kockázatot jelent az ember közérzete és egészsége számára. Ha valaki úgy érzi, gyakran ok nélkül is dühbe gurul, hajlamos túlzottan aggodalmaskodni, minden vágya az, hogy egy kicsit visszavonuljon, túlérzékennyé vált a mindennapokban, esetleg már gyomor-, fej- és izomfájdalmak is gyötrik, a szervezete egyértelműen jelez: itt az ideje pihenni.

Blog.hu ajánló