Káros is lehet a jövő munkavégzési formája: ezek a hátrányai
Sok vállalat hosszú távon a hibrid munkavégzésben gondolkodik, ez viszont a munkavállalók számára nem feltétlenül előnyös.
A hibrid munkavégzést a jövő munkavégzési formájaként emlegetik, ám a friss felmérések azt mutatják, hogy számos munkavállaló számol be arról, érzelmileg mennyire megterhelő számukra az ezzel járó folyamatos tervezés és ingázás.
Míg először a legtöbben nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a hibrid működésbe, addig hosszabb távon kezd kirajzolódni, hogy megterhelő a folyamatos tervezés, szervezés: melyik napot töltöm az irodában, és melyiket otthon? Milyen eszközökre lesz szükségem, és hogyan tervezzem meg a napom? Gyakran a két munkavégzési formához eltérő napi rutin is társul, hiszen például az ingázás is sok időt elvehet.
Olyan, mintha két munkahelyet kellene fenntartani
Sokan úgy érzik, hogy egy munkahelyet kell fenntartaniuk otthon, és egyet az irodában. Ez folyamatos tervezést igényel: vinni és hozni a laptopot és a munkához szükséges eszközöket, és emlékezni, mit hol hagytunk. Pszichológiailag is megterhelő a váltás: azt érezhetjük, nincs állandóság, biztonság, megszokottságérzet egy helyen. Stresszes lehet, hogy folyamatosan megszakítva érezzük a produktív munkavégzésünket. Mire az egyik helyen kialakítjuk a megfelelő körülményeket és hangulatot a hatékony munkavégzéshez, addig válthatjuk is a munkavégzés helyét.
Egy nemrégiben készült globális kutatásban a megkérdezett vezetők 80%-a látta úgy, hogy a hibrid működés kimerítő a munkavállalók számára. A munkavállalók azt vallották, hogy a hibrid berendezkedés fárasztóbb, mint a teljesen otthoni vagy irodai munkavégzés.
A hibrid megölheti a napi rutint
Mivel a legtöbb vállalat a hibrid munkavégzési keretben gondolkozik hosszabb távon, ezek a felmérési adatok figyelemfelkeltők lehetnek. De nézzük meg, hogyan tehetünk az ellen, hogy a munkavállalók megterhelőnek érezzék ezt a fajta munkavégzési formát. Bár a hibrid munkavégzés nagyon jó megoldásnak tűnik a legtöbb szervezet számára - hiszen megtudják őrizni részben a távmunkát, de személyes jelenlét is van -, sokan nagyon gyorsan dolgozták ki ennek a gyakorlati megvalósítását.
A kezdeti lelkesedést hamar felváltotta a fáradtságról való beszámoló. Ez a fajta fáradtság pedig leginkább a napi rutin megborulásának köszönhető. A kiszámítható rutin segít a bizonytalansággal és a stresszel való megküzdésben, hibrid környezetben azonban nehéz egységes rutint kialakítania a munkavállalóknak. Főként, amíg nem válik megszokottá a hibrid működés, addig sok kognitív energiát igényel a tervezés. Minden munkavállalónak ki kell dolgoznia azokat a stratégiákat, melyek segítenek hatékonnyá tenni a munkavégzést és az ingázást a két munkahely között.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Gyakran érezhetik a munkavállalók a kontroll érzetének hiányát is, amikor a munkáltató által szabott kereteknek megfelelően kell szervezniük az otthoni és irodai munkavégzést. Éppen ezért a megoldás valahol abban rejlik, ha igyekszünk olyan rendszert létrehozni, mely lehetőséget ad arra, hogy a munkavállaló összehangolja az irodai és otthoni napokat saját rutinjával és igényeivel.
Hogyan tovább?
Összességében nem az lehet a megoldás, hogy heti öt napra visszamegyünk az irodába, vagy teljesen otthonról látjuk el munkahelyi feladatainkat. Sokkal inkább érdemes meghallgatni a munkavállalók véleményét és igényeit - és bár mindenkinek nem tudunk tökéletes megoldást kínálni, törekedjünk arra, hogy a hibrid munkavégzés keretei praktikusan és észszerűen legyenek kialakítva.
Van, ahol csak annyi van megszabva, hogy mennyi napot kell bejárni, és a dolgozók szabadon dönthetnek arról, mely napokat választják, de olyat is látunk, ahol azokat a napokat teszik "bejáróssá", amikor amúgy is több meeting van, így azok személyesen tudnak zajlani, otthon pedig lehet koncentrálni az elmélyültebb figyelmet igénylő feladatokra.
Vannak olyanok, akik szívesen indítják együtt a csapattal a napokat, de olyanok is akadnak, akik pénteken azért mennek be az irodába, hogy együtt ebédeljenek a munkatársakkal, és tematikus napokat tartanak, például hamburgerezős nap vagy közös pizzázás. Keressük meg a közös keresztmetszetet, és törekedjünk arra, hogy a hibrid munkavégzés az érdekeinket szolgálja, és kiszolgálja azt az igényünket, ami miatt létrejött: biztosítson lehetőséget a kiegyensúlyozott munka-magánélet egyensúlyra, a produktív munkavégzésre, de a személyes kapcsolódásra és közös ötletelésekre is. Mindemellett az is fontos, hogy valóban érezzük a rugalmasságát.
Mivel a legtöbb szervezet most először próbálkozik hibrid munkavégzési modellel, érdemes azt olykor felül is vizsgálni, hiszen nincs előttünk sok példa, hogy miként tud ez a leghatékonyabban működni.
A munkáltatók nem bíznak eléggé a távmunkában dolgozó kollégákban
Egy felmérés szerint a munkáltatók kétharmada nem bízik elégé kollégáiban távoli munkavégzés közben.
A munkáltatók nem bíznak eléggé a távmunkában dolgozó kollégákban
Egy felmérés szerint a munkáltatók kétharmada nem bízik elégé kollégáiban távoli munkavégzés közben.
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary)
OLVASD EL EZT IS!
- pszichológia
- pizsama