Leteszteltük a naptejeket

Tudtad, hogy a naptejek nem védenek az UVA-sugárzás ellen? És azt, hogy a 60 faktoros naptejnek nincs értelme? Olvasd el, hogy szuperálnak az itthon kapható napvédők.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Retikül
Ez is érdekelhet
Sóbors
Top olvasott cikkek

Az északi féltekén - így hazánkban is - 2020-ra az 1980-as szintnél 10%-kal nagyobb UV-sugárzást prognosztizálnak, miközben Magyarországon csak a 2001-2005 közötti időszakban 40%-kal több volt a rosszindulatú bőrrákos megbetegedés. A jó naptej kiválasztása létkérdés.

 

Mit jelent a faktorszám?

A faktorszám egy szorzótényező, amely növeli a bőr ellenállási idejét. Ha tehát a bőr 10 perc alatt kipirosodik, leég védelem nélkül, akkor ez az idő egy 12 faktoros krém használatával kitolódik 12-szer 10 percre, azaz két órára.

Vagyis egyre károsabb napsugarak ide vagy oda, a magasabb faktorral nagyobb védelem nem, csak hosszabb érhető el. Ez olyannyira így van, hogy már a 15-ös faktor is körülbelül 93%-os védelmet nyújt, míg a 60-as is csak körülbelül 98%-osat, és egy szint felett az ellenállási idő növelése is értelmetlenné válik.

A faktorszám csak a leégésért és a bőrön a rosszindulatú elváltozások kialakulásáért elsődlegesen felelős sugarak elleni védelem mérőszáma. Azonban az UVA-sugárzás - amelyet sokáig jótékonynak véltek - okozza a bőr idő előtti öregedését, a mély ráncok kialakulását, a napallergiát, sőt, egy 2004-es kutatás szerint részben a melanoma malignum, a leggyakoribb és legagresszívebb rosszindulatú bőrdaganat kialakulását is.

Egy 2003-as kutatáson a 30 faktor fölötti naptejek igen rosszul vizsgáztak "UVA szűrésből", vagyis nincs összefüggés a faktorszám és az UVA elleni védelem között.

Új uniós osztályozási mód

Az előbb elmondottak miatt az uniós szakbizottság nemrégiben más osztályozási módot dolgozott ki. A faktorszámok helyett elsődleges információként az szerepel, hogy a termék alacsony - SPF: 6-14 -, közepes - SPF: 15-29 -, magasfokú - SPF: 30-59 -, esetleg ultra - SPF: 60+ - védelmet nyújt a bőrnek.

Az új osztályozás azért is használhatóbb, informatívabb, mert a gyártók által a csomagoláson feltüntetett faktorszám olykor köszönőviszonyban sincs a valósággal.

Szerencsés eset, ha a laborban mért érték felfelé tér el, hiszen akkor az ígért védelem érvényes. Ez a tesztben szereplő napvédőkre összességében igaz, a legnagyobb eltérés lefelé kevesebb, mint 10% volt. A Vichy Capital Soleil napvédő tej és a Garnier Amre Solaire Clear Protect spray 20 faktoros napvédők a valóságban, laboratóriumban vizsgálva, csak 18,1 faktorosak. A többi naptej viszont magasabb faktorú, mint amit a gyártó feltüntetett. Így például az Yves Rocher Protectyl Végétal 15 faktoros napvédője igazából 19,6 faktoros.

Kozmetikai tulajdonságok

A vállalatok profilját ismerve nem meglepő, hogy e tekintetben szinte minden gyártó nagyon magas pontszámot ért el. Az önkéntes tesztalanyok mindegyik terméket legalább jónak minősítették, legjobbnak a dm sajátmárkás terméke, a Sundance teljesített, kiváló minősítéssel. Persze ettől függetlenül előfordulhat, hogy bizonyos összetevőkre, adalékanyagokra egyes emberek allergiásak - erre mindenkinek oda kell figyelnie.

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció



Összegzés

Örömteli, hogy egy ilyen kényes, az egészségünket közvetlenül érintő kérdést, mint a nap káros sugarai ellen való védekezés, a gyártók is kellőképpen komolyan vesznek. A tesztelt, Magyarországon forgalmazott napvédők között nincs olyan, amelyik ne felelne meg legalább az alapvető követelményeknek. Az "UVA elleni védelem" tekintetében még mindenképpen van hova fejlődni, legrosszabbul a Fabulon naptej teljesített ezen a téren, de az látszik, hogy már ezt a problémát is felismerték, és megpróbálnak egyre hatékonyabban tenni ellene.
Árak tekintetében nagy a szórás, a 100 ml-re vetített összeg az Yves Rocher napteje esetében volt a legmagasabb, 3466 forint, a legolcsóbbnak pedig a Sundance bizonyult 899 forinttal.

A verseny győztese a Sundance napteje lett, amely a legolcsóbb is egyben. A tesztből kiderül továbbá az is, hogy a nagy presztízsű cégek prémium kategóriás termékei - mint oly sokszor - ezúttal sem extra minőségükkel, csupán áraikkal emelkednek ki a mezőnyből.
 

2008. július 10-től már kapható az újságárusoknál a
Kosár – a fogyasztók magazinja
reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!

A Kosár magazin júliusi számának tartalmából:
  • Hol igyunk sört? - Beergiumban is jártunk
  • Egy szál sem maradhat! - Borotvák, krémek, gyanták
  • Parázs vita – kerti grillsütők tesztje
  • Befektetés rövidtávon – kombinált pénzügyi termékek
  • Hogy marad fehér a ruha?
Kosár – a fogyasztók magazinja
Független, megbízható, hasznos és érdekes
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Ezt is szeretjük