Szegénységből küzdötte fel magát, milliomos lett - A zseniális üzletasszony, Martha Matilda Harper története
Martha Matilda Harper forradalmasította a hajápolást egy olyan korban, amikor még a hajmosás sem volt alapvető szokás. Így lett a szegény lányból sikeres üzletasszony.
Martha Matilda Harper azon zseniális nők közé tartozott a 19-20. században, akik a nehézségek ellenére is elérték céljaikat a férfiak uralta világban, és óriási sikerre, nagy vagyonra tettek szert.
A munkásosztálybeli családból származó szolgálólányból híres üzletasszony lett, aki a hajápolás fontosságára irányította az emberek figyelmét, és akinek a nevéhez fűződik az amerikai fodrászipar alapjainak letétele.
Sikeres üzletasszony lett Martha Matilda Harper
1857-ben született munkásosztálybeli szülők gyermekeként a kanadai Ontarióban, de később, felnőttként az 1868-as évet hazudta születési dátumának, hogy fiatalabbnak tüntesse fel magát. Gyermekként nem részesült iskolai oktatásban, apja már hétévesen elküldte nagybátyjához, hogy szolgálólányként dolgozzon annak otthonában.
22 éven keresztül űzte ezt a szakmát, majd az Egyesült Államokba költözött, és egy német holisztikus orvos mellé szegődött szintén szolgálóként. Tőle tanult meg mindent a hajápolásról: például azt, hogy miért fontos a higiénia és a hajmosás, hogyan lehet egészséges a frizura, hogyan serkenthető a fejbőr vérkeringése. Bár mindez ma már alapvetőnek tűnik, abban a korban egyáltalán nem fordítottak figyelmet a hajkorona tisztítására. Sem a nők, sem a férfiak nem mosták túl gyakran a tincseiket, és ha mégis, durva szappanokat használtak hozzá. A nők frizuráit ekkor a szolgák vagy független fodrászok csinálták.
Martha Matilda Harper saját magán is alkalmazta főnöke módszereit, és azt vette észre, hogy bokáig érő fürtjei ragyogóak, egészségesek lettek. A holisztikus orvos 1881-es halála előtt tanítványára bízta titkos hajtonikjának receptjét, ám ekkor még a fiatal nő sem sejtette, hogy ez a formula teljesen megváltoztatja majd az életét. A következő évben a New York-i Rochesterbe ment, és egy évet még szolgálóként dolgozott, ezalatt azonban már üzleti tervén is munkálkodott.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Minden megtakarítását az üzletbe fektette
Kezdetben csak új főnökét, Luella Robertset örvendeztette meg a tonikkal, később viszont már a tehetős asszony barátnőinek is bemutatta a terméket. 1888-ban végül minden megtakarítását, 360 dollárt felhasználva megnyitotta első szalonját. Tudta, hogy nehéz dolog lesz rábeszélni a nőket a fodrászszalonok használatára, és meggyőzni őket a hajápolás előnyeiről abban a korban, amikor a hajmosás sem alapvető szokás, így mindent alaposan meg kellett terveznie. Tudatosan választotta ki, és Luella Roberts kapcsolatai segítségével szerezte meg az üzlethelyiséget, melynek ajtajára egy, a saját hajáról készült, óriási fényképet helyezett.
A vendégek viszont így sem mentek, ezért zseniális ötlete támadt. Volt a szomszédban egy zeneiskola, ám a gyermekeikre várakozó édesanyáknak nem alakítottak ki várótermet, így végig kellett állniuk az órákat. Matilda Harper bement hozzájuk, és pihenésre invitálta őket szalonjába, majd rábeszélte az anyákat, hogy próbálják ki szolgáltatásait. Üzletében nagy hangsúlyt helyezett a kényelemre, illetve a vendégek kényeztetésére, ami meg is hozta a várt eredményt.
Több mint 500 szalont nyitott
A szalont kipróbáló nők általában rendszeres vendégek lettek, és terjesztették a hírét ismerőseik között is. Üzletébe már az alsóbb és felsőbb osztályból származó nők is jártak, később pedig olyan kliensek szavaztak neki bizalmat, mint Alexander Graham Bell felesége, Mabel, vagy Grace Coolidge, a leendő first lady. A társadalmi aktivista, Bertha Honoré Palmer pedig olyan nagy rajongója lett a szalonnak, hogy ragaszkodott hozzá, hogy az asszony Chicagóban is nyisson egyet a világkiállítás évében. Martha Matilda Harper azt kérte tőle cserébe, hogy szerezzen 25 pártfogót a leendő üzlethez, és mivel ez sikerült, 1893-ban létrejöhetett az új bolt.
Az asszony egyébként a nők helyzetének és függetlenségének erősítését is szorgalmazta, lehetőséget akart adni a szegény lányoknak arra, hogy megváltoztassák az életüket, és karriert építsenek. Az első száz szalonjának vezetését rossz anyagi helyzetű hölgyekre bízta. Gondoskodott oktatásukról és arról, hogy az összes üzlet ugyanazt a magas minőséget nyújthassa a vendégeknek.
Végül több mint ötszáz franchise-zal rendelkezett, a nőket a Harper-módszerre oktató iskolahálózatot hozott létre, a rochesteri gyárban pedig biotermékeit gyártották. Birodalma növekedésével még több gazdag, elit kliense lett, még a brit királyi család egyes tagjai is nála szépültek. Számos újítást bevezetett, például férfiaknak is ajánlott hajkezeléseket, melyeket Thomas Woodrow Wilson elnök is előszeretettel vett igénybe.
Férjének adta át a céget
Addig nem volt hajlandó férjhez menni, amíg nem érezte úgy, hogy teljesen irányítani tudja vállalkozását, így végül 63 évesen ment hozzá az akkor 39 éves Robert MacBainhez. 1932-ben lemondott vezérigazgatói posztjáról, és a férfinak adta át az irányítást, aki azonban elkezdte átalakítani a céget, például bevezette a kémiai festékek és a tartósítószerek használatát.
A szépségbirodalom hanyatlásnak indult, Martha Matilda Harper 1950-es halála után pedig eladta a vállalatot. Az utolsó Harper-szalon 2005-ben zárt be.
A 20. század egyik leggazdagabb üzletasszonya, Helena Rubinstein
Helena Rubinstein a 20. század egyik leginspirálóbb asszonya: egy férfiak uralta világban lett önerőből elképesztően sikeres és gazdag. Keményen megküzdött azért, hogy betörjön a kozmetikai iparba, és rendíthetetlenül dolgozott, hogy nevet és ismertséget szerezzen saját márkájának.
Helena Rubinstein szegény lányból lett a 20. század egyik leggazdagabb üzletasszonya: keményen megdolgozott sikereiért
Helena Rubinstein önerőből épített hatalmas kozmetikai birodalmat. A sikeres asszony igazi inspiráló példakép mindenki számára.
Elolvasom- martha matilda harper
- üzletasszony
- sikeres nők
- inspiráló nők
- női sorsok
- hajápolás
- 19 század
- 20 század
- Szépség és divat