Home office: mennyit dolgozhatsz hivatalosan a kanapéról?
Mind a munkavállalónak, mind a munkáltatónak vannak kötelezettségei: ezek ismeretében remek lehetőség az otthoni munka!
Az Európai Távmunka Keret 2002-ben fektette le a home office alapvető szabályait és feltételeit. Itthon 2004 óta hivatalos az otthonról való munkavégzés lehetősége, de meglepően kevés munkáltató és munkavállaló él vele.
Jogilag a Munka Törvénykönyve szerint az otthoni munka egyfajta távmunkának számít, amit a munkavállaló a munkahely telephelyétől eltérő helyen végez. Szuperül hangzik, ugye? Számos szabályozás és feltétel társul viszont a rugalmassághoz.
Munkavállalás home office-ban
A szerződésben lefektetve három típus különböztethető meg a tekintetben, amilyen formában a home office megvalósulhat. A szerződésben foglaltak szerint az első a teljes munkaidős távmunka, amikor a dolgozó hétfőtől péntekig otthonról dolgozik, és csak az előre megbeszélt időpontokban köteles megjelenni a cég telephelyén.
A második forma a részleges home office, ami leginkább váltott munkarendként funkcionál: bizonyos napokon az irodában, másokon pedig otthon végezhető a munka. Ezek a fix napok szintén a szerződésben rögzítettek, és csak új szerződéssel lehet változtatni rajtuk. A harmadik típusú home office az alkalmankénti változat, amit egyre több cég alkalmaz hazánkban is. Ennek lényege, hogy valamilyen kivételes esemény - jönnek a kéményseprők - miatt a munkáltató engedélyezi, hogy otthonról teljesítsd az aznapi feladataidat. Akár enyhébb betegség esetén is kérelmezhető a home office: ha a betegség nem akadályoz a munkavégzésben, akkor ez mindenki számára előnyös, hiszen nem kell betegszabadságra menned, és a munkahelyen sem terjeszted a kórokozókat. A cég részéről nem kell helyettesítésen és kényszermegoldásokon gondolkozni, minden feladat zökkenőmentesen el lesz végezve.
Pályakezdőknél, friss dolgozóknál nem jellemző, hogy opció a home office, mivel ők még nincsenek 100%-osan tisztában a cég vagy szervezet működésével, viszont a próbaidő lejárta után kezdeményezhető a szerződés módosítása távmunkára. A rendes irodai munka és a home office között viszont a munkáltatónak biztosítania kell az átjárhatóságot, nem kötelezhető arra egy munkavállaló sem, hogy csak és kizárólag otthonról dolgozhasson, ha ő ezzel a lehetőséggel nem szeretne élni.
Feltételek
A munkavégzés helyéről azon kívül, hogy nem a cég hivatalos irodájában történik, mindenképp tájékoztatni kell a munkáltatót. Minden kikötést a szerződésben részleteznek, a kritériumok betartása pedig minden munkavállaló kötelessége. Erre többek közt azért is van szükség, mert a munkahelyi balesetek témája home office esetén sokkal összetettebb: más megítélés alá esik, ha munkaidőben a lakásodban leforrázod a kezed kávéfőzés közben, vagy belelépsz egy tengerisünbe a tengerben.
A legfontosabb munkafeltétel az, hogy számítógépen végezhető, online megosztható tartalommal dolgozó munkavállalók esetében lehet szó egyáltalán a home office-ról. Ilyen munkakör alá tartoznak például az informatikusok, újságírók, de bizonyos tanácsadó cégek alkalmazottai is. Az első és legfontosabb szempont a munkahely jellegén kívül, hogy legyen adott egy megfelelő kapacitású és működésű számítógép vagy laptop, notebook vagy akár tablet, okostelefon, ami alkalmas a munkavégzésre. Az internetelérést előfordulhat, hogy a munkáltató átvállalja és biztosítja, ellenkező esetben viszont a munkavállalót terheli a költsége. Lehetséges olyan munkakör, ami otthonról végezhető, de nem számítástechnikai eszközön, illetve nem is továbbítható online. Például egy varrónőnek sem kell nap mint nap bejárni, viszont ez esetben bedolgozói munkaviszonyról van szó.
Az otthoni feltételekhez a számítógépen felül hozzátartozik, hogy a munkaeszközt védeni kell az illetéktelen kezektől: a munkáltató által meghatározva szükség lehet például a gép tárolására egy kulccsal zárható szekrényben. A munkavégzés helyén a munkáltató tarthat ellenőrzést, de ezzel nem zavarhatja sem a dolgozót, sem pedig a környező lakókat, szomszédokat. A távmunka munkaideje alapvetően kötetlen, a határidős feladatok azonban ugyanúgy vonatkoznak arra is, aki otthonról dolgozik.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A home office hátránya
A legnagyobb nehézség a home office-ban, hogy a dolgozók hajlamosak elszigetelődni, a bentiek pedig ferde szemmel néznek arra, aki megússza a napi ingázást, és ugyanazért a bérért kényelmesen, otthonról dolgozik. De gondolj bele, mennyivel nehezebb az otthoni dolgok között átkapcsolni az agyad, hogy a munkáddal foglalkozz, talán sokkal megterhelőbb szellemi munkát igényel egy-egy home office-ban töltött nap, mint az irodában a napi rutin szerint tenni a dolgod.
Pihenés
Nehézség továbbá, hogy, ha a munkavégzés is otthonról folyik, úgy érezheted, mintha sosem pihennél, nincs meg az érzés, hogy egy nehéz nap után belépsz a lakásba, és ledobod a cipőd. Alakíts ki otthon egy nyugisarkot, ahol relaxálhatsz és kikapcsolódhatsz, bárhol töltötted is a napod!
OLVASD EL EZT IS!
- energia
- lakberendezés
Gyakran vagy fáradt? Otthonod berendezése szívhatja el az energiádat
- lakberendezés
- trükkök