Leteszteltük a gázszerelőket!

Érdemes időben gondolni a fűtési időszakra, és még a szezon kezdete előtt szerelőt keresni. Mi már kerestünk...

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Mi már most hívtunk – mindjárt tíz – gázkészülék-szerelőt, hogy megtudjuk, vajon mennyibe kerül a télre való felkészülés?

Visszajáró és számlák

Telefonos megrendeléskor először tisztáztuk a feladatot – megadott típusú és számú gázfűtő készülék karbantartása –, valamint a kiszállási és munkadíjat. Az ár minden esetben csak akkor érvényes, ha nem kell semmilyen pótalkatrészt felhasználni, jelezték a szerelők. Rákérdeztünk, hogy számlára is ennyibe kerül-e a munka, hiszen ha bármilyen probléma merül fel a későbbiekben a szerelvénnyel, a számla az egyetlen bizonyíték, hogy ki nyúlt a készülékünkhöz.

A teszt során többször is előfordult, hogy a szerelő nem tudott visszaadni. Hogy kinek a feladata aprót keríteni, nem tisztázott, de hogy telik vele az idő, az biztos. Kerületen belüli szerelőnél van esély, hogy elhagyja a kiszállási díjat, de praktikus az is, ha más családokkal egyszerre hívunk karbantartót, így osztozhatunk a két-háromezer forintos költségen.
Végül megérdeklődtük, melyik nap és mely órákban tud érkezni, hiszen a szerelőválasztás egyik meghatározó szempontja, hogy megfelelő időpontot tudunk-e találni, ráadásul van olyan meghibásodás, amely akár azonnal a helyszínre siető szerelőt kíván. Az ilyen esetben hasznosnak bizonyuló gyorsszolgálatok azt ígérik, a nap bármely szakában, hétvégén is egy órán belül megérkeznek, ennek a sürgősségi javításnak azonban jelentős felára van. Az egyik telefonon megkeresett szerviz árai a következőképpen néztek ki:

  • karbantartás konvektoronként 17500 Ft
  • kiszállás 8000 Ft
  • +25% áfa

Szezon előtt aznapra, másnapra ígérik a kiszállást a szerelők, de ha megkezdődik a fűtési szezon, egy-két hetet is várathatnak magukra. Természetesen az sem mindegy, a nap melyik órájában érkeznek. Ha nem sikerül reggeli vagy késő délutáni időt találni – ez kérhető, de lehet, hogy csak egy-két nappal későbbre vállalják –, sokaknak szabadságot kell kivenni aznapra. Ha a munka megrendelésekor nem kérik el a telefonszámodat, ajánld fel, hiszen a szerelő időbeosztásában is történhet változás.

10 szerelő története

Az első nedves rongyot kért, törölgetett, a fúvókát kiszerelte, megtisztogatta, majd kipróbálta. Fogóval meghúzta, majd egy spray-ből a készülék környékén található kötésekre fújt egy speciális folyadékot, hogy ellenőrizze, nem szivárog-e a gáz belőlük. Végül felhívta a figyelmet, hogy a burkolat tetején lerakódott korom arra utal, hogy szivárog az égéstér burkolata, jelezve, hogy cserére vagy nagyobb javításra érett.

A második számára a minden évben karbantartott készülékek semmilyen meglepetést nem okoztak. Porolás, fúvóka megtekintése, és a kipróbálás következett, így gyorsan végeztünk, viszont a fizetéskor nem tudott visszaadni, mehettünk pénzt váltani.

A harmadik eset, ahogy megérkezett, egy ecsettel máris leporolta a burkolatot, vastag csővel – a kémlelőnyílás szabaddá tétele után – kifújta a gázégőt, és már rakta is vissza a burkolatot - de természetesen azért a készülékeket kipróbálta. A másik készülék ellenőrzése sem tartott tovább, viszont csak 4500 forintot kért.

A negyedik szerelővel este hat és hét között beszéltük meg a találkozást - soha nem érkezett meg. Másnapi érdeklődésünkre közölték, hogy valószínűleg elkeveredett a cím, új időpontot javasoltak, amire nem tartottunk igényt.

Az ötödik gondosan szétszedett minden szétszedhetőt, megtisztított minden megtisztíthatót, majd egy gyufával ellenőrizte, hogy nincs-e szivárgás. Miután kész lett a karbantartással, megkért, próbáljuk meg mi begyújtani a konvektort. Legvégül apró matricát ragasztott a készülék ajtajára, hogy tudjuk, kit kell legközelebb hívni.

A hatodik a megbeszéltekhez képest több mint fél órával korábban érkezett. A készülék alapvetően tiszta volt kívülről, így a gyújtórészt kiszerelte, a fúvókákat, illetve a gázcső kötéseit ellenőrizte. Kérte, hogy a konvektorokat hagyjuk égni úgy öt percig, hogy a por eltávozzon. Számlát kértünk, mire közölte, hogy úgy 25%-kal - az áfa - drágább lesz, ráadásul esetében is problémát jelentett a túl nagy címletű bankjegy.

A hetedik esetben az első készüléknél minden a megismert eljárás szerint ment. A második készüléket viszont, miután be volt kapcsolva, és forró volt, nem lehetett karbantartani. A konyhai melegítőt szintén ellenőrizte, és megállapította, az cserére érett. A tűzhely egyik rózsája alig pislákolt, kértük, hogy javítsa meg: ezt a lehetőségekhez képest megtisztította annyira, hogy a láng megnőtt a gázrózsa körül.

A nyolcadik alkalommal ketten érkeztek. A fiatalabb szerelt, a másik nézte, aztán az utóbbi közölte, hogy a készülék fúvókája harminc évvel ezelőtt nem lett kicserélve városigáz-üzeműről földgázüzeműre. Mivel állítása szerint így nem üzemeltethető biztonságosan, nem volt hajlandó a karbantartásra a csere nélkül. Ez készülékenként több mint négyezer forintot jelentett volna. Úgy döntöttünk, felülvizsgáltatjuk a problémát. Egyelőre a kiszállás és a hiba megállapításának díjával megúsztuk.

A kilencedik szerelő késő estére tudta csak ígérni az aznapi karbantartást. Miután az első készülék burkolatát már visszaszerelte, megkérdeztük, hogy a kötések is rendben vannak-e. Megnyugtatott, igen, de mindenesetre újból levette a burkolatot, és a már ismert spray-vel körbefújta a csövek csatlakozási pontjait - egyébként más is elhagyta ezt a műveletet. A fúvóka kitisztításához – mintha ez nem volna mindennapos feladata – kért egy varrótűt, viszont nagyon gondosan beállította a fúvókából két irányba – a gázégő és a termosztát érzékelője felé – elágazó lángot. A számlaírás még negyedóráig tartott.

A tizedik szerelő a már egyszer megkezdett készülékhez érkezett. Mikor az elsővel végzett, megemlítettük, hogy egy már előzőleg hívott szerelő, miután nem rendeltük meg a fúvókacserét, a karbantartást sem vállalta. A szerelő állította, hogy a fúvóka megfelelő arra, hogy a konvektor földgázzal biztonsággal üzemeljen. Hozzátette, valóban régi a készülék, ha elromlik, már csak cserére lesz lehetőség. A másodszor hívott szerelő 6600 forintos és az első 3800 forintos számlája együttesen sem érte el az első által előre jelzett, több mint 14000 forintos árat.

A tíz esetet összegezve: egy szerelő soha sem érkezett meg. Egy másik szerelő vitatott diagnózist állított fel, jelentős felárral. A többi nyolc esetben 4500 és 12500 forint között fizettünk ugyanazért a szolgáltatásért. Miután folyamatosan működőképes, csak így-úgy elszennyeződött eszközről volt szó, az árak között óriási a különbség, az alaposság és a karbantartással töltött idő ráadásul az árral semmiképpen sem függött össze. Egy egyébként átlagos tizenkét percnyi munkaidőre 12500 forintot, míg a közel egyórás karbantartásra 7500 forintot fizettünk. Csakis a szerelők lelkiismeretén múlt, hogy valóban mindent megtettek-e, mi ugyanis csak bizakodni tudtunk.

Bizalom kérdése

A szerelő személye bizalmi kérdés. Ha évek óta ismered, kevésbé fordul elő, hogy értesítés nélkül nem érkezik meg, csak látszatmunkát végez, vagy rábeszél egy szükségtelen kiadásra, hiszen rád és az ismeretségi körödre is épít, ha előrelátóan gondolkodik.

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Ha ismeretlenül hívsz szerelőt, a legfontosabb, hogy már a rendeléskor tisztázz mindent, ami csak szóba jöhet! A legjobb azonban, ha van egy tapasztaltabb ismerősöd, akit a szerelés idejére el tudsz hívni, hogy legyen tanúja az elhangzottaknak, vagy akit felhívhatsz, ha váratlanul dönteni kell a legkritikusabb kérdésben: javíttass vagy cseréltess.

2007. szeptember 13-tól már kapható az újságárusoknál a Kosár – a fogyasztók magazinja reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!
A Kosár magazin szeptemberi számának tartalmából:
  • Autós gyerekülések nemzetközi tesztje
  • Instant kávék házi tesztje
  • Mosogatógépek tesztje
  • Érdemes benzinre vadászni?
  • Miért utálják egymást a biciklisek és az autósok?
Kosár – a fogyasztók magazinja
FÜGGETLEN, MEGBÍZHATÓ, HASZNOS és ÉRDEKES
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Ezt is szeretjük