Ez történik, ha napi két órára leteszed a telefonod: így hat rád és ezért fontos advent idején
Az okostelefonok nem kifejezetten segítik az elmélyülést.

GettyImages-1361337891
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ébresztőóra helyett a telefonunkat időzítjük, hogy időben felkeljünk, a reggeli kávé mellet a képernyőn olvassuk a híreket. Van, aki a fürdőbe is viszi magával. A buszon, vonaton, villamoson mindenki a telefonját bújja, üzeneteket írogat, sokszor ebédidőben sem a kollégákkal beszélgetünk, hanem a képernyőt simogatjuk a tányér mellett.

Hazaérkezve válaszolunk néhány üzenetre, az esti órákban a közösségi oldalakon lógunk, és az sem ritka, ha valaki az ágyba is magával viszi az okostelefonját. Egy hazai felmérés szerinta magyar lakosság 40%-a okostelefon-függőnek tartja magát - és vajon mennyien vannak még, akik nem ismerik be a tényt?

Folyamatos online jelenlét

Hogy mi a baj a folyamatos online jelenléttel, azon legtöbbször akkor gondolkodunk el, ha mi akarnánk személyes kommunikációt kezdeményezni valakivel, aki fel sem pillant a telefonjából. De, aki egy kicsit jobban odafigyel, azt is észreveheti, hogy a beáramló, szüntelen információdömping frusztrációt okoz, idegileg kimerítő, ráadásul egy sor más hasznosabb tevékenységtől veszi el az időt. Mindemellett magában hordozza a FOMO - Fear of Missing Out -, vagyis a „félek, hogy kimaradok valamiből” érzésnek a veszélyét. Ez az érzés eredményezi, hogy újra és újra bekapcsoljuk a telefont, felmenjünk a közösségi oldalakra, kényszeresen olvassuk a híreket. Hiába tudjuk, hogy egy soha véget nem érő információcunami ellen hadakozunk.

Bár távolról nézve pozitívumnak tűnik, hogy az okostelefonok lehetővé teszik, hogy rövid idő alatt sok baráttal, ismerőssel vedd fel a kapcsolatot, összességében mégsem tesz jót az emberi viszonyoknak.

- Az állandó online kapcsolódásoktól idővel úgy érezhetjük, hogy szétszakadunk. Az emberek a valódi kapcsolatokra fordítható időt a képernyő előtt töltött idővel helyettesítik. Az online barátságok azonban nem adják meg ugyanazt az intimitást, mint a valódi kapcsolatok, mindez pedig elmagányosodáshoz vezet - mondja dr. Gail Saltz, New York-i Pszichoanalitikai Intézet pszichoanalitikusa.

A cikk az ajánló után folytatódik

Napi 2 óra offline üzemmód

A világ felgyorsult, de érdemes tudatosítanod magadban, hogy változtathatsz azon, miképpen reagálsz rá, és igenis szabhatsz keretet a hatásainak. Érdemes kijelölni például a nap során két órát, amikor offline üzemmódban vagy. Természetesen legszerencsésebb, ha erre valamikor az esti órákban kerül sor, így lesz alkalmatok beszélgetni a családdal. Ha a vacsoraasztalra nem kerülnek ki a telefonok, az már egy jó kezdet, de a lefekvést megelőző időben is szerencsésebb, ha már nem érnek online beszűrődő hatások. Egyedül vagy családdal is jó lehet ilyenkor zenét hallgatni, forralt bort iszogatni, adventi díszt készíteni vagy sétálni egyet. De jó program lehet akár könyvet olvasni, süteményt sütni, elmenni egy adventi koncertre, mindez segít, hogy ráhangolódj a közelgő ünnepre. Figyeld meg, ahogy a képernyő időleges kiiktatása segít visszatérni a saját gondolataidhoz, a valódi kapcsolataidhoz.

Valami hiányzik a fotókról

Eric Pickersgill már régóta figyelte ezt a fajta viselkedést, társas kapcsolatok átalakulását, gyengülését, és ezek a változások ihlették egyik fotósorozatát is.

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük