Mobil a gyereknek: ennél korábban nem ajánlott az iskolapszichológus szerint
Teveliné Horváth Melinda pszichológust kérdeztük az okostelefon-használatról.

GettyImages-953823492(1)
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Bár Vekerdy Tamás sokszor hangoztatta, hogy Steve Jobs vagy Bill Gates - akik kitalálták sokat használt kütyüinket - a gyerekeiket, unokáikat 8-10 éves korukig egyáltalán nem engedték képernyő elé, ma sok szakember ennél kicsit megengedőbben áll a kérdéshez.

A világ felgyorsult, és megfontoltan, limitált használat mellett az okostelefonok előnyökkel is járhatnak, hiszen segítségükkel sok hasznos információ birtokába juthat a gyermek is. Cikkünkben Teveliné Horváth Melindát, okleveles pszichológus, pedagógust kérdeztük erről a témáról.

Okostelefon a gyereknek

- Napjainkban egyre több kisiskolás korú gyereknek van már saját telefonja. Melyik az az életkor, amelynél korábban szakemberként kifejezetten károsnak érzed, ha a szülő okostelefont vesz a gyerekének?

- Végeznek kutatásokat azzal kapcsolatban, hogy milyen hatásai vannak a túl korai okostelefon-használatnak. A beszédfejlődés kialakulásában például egyértelműen problémákat okozhat, ha a szülő túl korán ad mobilt a gyerek kezébe. Kétéves kor alatt nehezen értelmezik a képernyőn látottakat a gyermekek, a szülőnek kellene segítenie elmagyarázni a beérkező ingereket. Kétéves kor alatt nem jó engedni a hosszas mobiltelefon-használatot, sőt érdemes ekkor még elkerülni. Hasznosabb, ha a gyermek taktilis ingerekkel, finommotorikai és logikai képességeket fejlesztő tevékenységekkel tölti az idejét, az aktív megtapasztalás pozitívan hat rá, szemben a számára nehezen értelmezhető virtuális ingerekkel. Amikor már képes a gyermek különbséget tenni a virtuális és a valós ingerek között, akkor válhat stabilabbá a mobiltelefon-használata, ez iskoláskorra tehető.

Nincs egy kőbe vésett életkor arra vonatkozóan, mikor kaphatja meg a gyermek az első telefonját, de iskoláskor előtt semmiképpen nem ajánlott. Ezt követően pedig a gyermeket leginkább ismerő személynek, a szülőnek kell eldöntenie, megérett-e már a kicsi a mobilhasználatra, illetve egyáltalán szüksége van-e rá.

- Pszichológia szempontból melyek a túl korai okostelefon-használat legkomolyabb veszélyei a gyerekekre nézve?

- Az okostelefonok használata függőséghez vezethet - ezt sok felnőtt is megtapasztalja önmagán. Különösen abban az esetben nő meg ennek a veszélye, ha a gyermek érzelmileg kielégítetlen, hiszen ilyenkor egyfajta pótlékként használja a képernyőt.

- Tapasztalatod szerint a szülők mi miatt veszik meg gyermekük első telefonját? Mert már sokaknak van az osztályban, vagy inkább biztonsági megfontolásból?

- Véleményem szerint a szülők egy része gyermekük biztonsága érdekében veszi az első telefont, saját megnyugtatásuk érdekében, hogy tudják, hol van a gyermekük. Korábban nem jelentett bizonyos kor felett problémát a gyermekeknek egyedül hazamenni az iskolából, manapság ez ritkább. A felgyorsult, kevésbé biztonságos körülmények miatt a szülők okosórával, okostelefonnal felvértezve engedik meg nyugodt szívvel gyermeküknek az önálló közlekedést. Nyilván a gyermekeket befolyásolják a saját iskolai csoportjukból érkező ingerek, a menő ruhák, az, hogy kinek van okostelefonja, okosórája, de azt gondolom, hogy a szülők többsége a végső döntést a telefon vásárlásához a fent említett tényezők miatt hozza meg.

- Mit javasolsz, milyen jellegű szabályokat érdemes lefektetni a mobilhasználattal kapcsolatban, mielőtt a szülő a gyerek kezébe adja a telefont?

- Fontos, hogy a gyermek ne több órán keresztül, a családtól elszigetelten nyomkodja a telefont. Az okostelefon-használat lehet egyfajta jutalmazási módszer: például a házimunka végzéséért cserébe kaphat a gyerek 20 perc képernyőidőt. Ennek betartatásában azonban egyrészt fontos a következetesség, másrészt lényeges, hogy a szülő tudja, milyen tartalmakat néz a gyerek - léteznek ma már olyan fejlesztő mobilalkalmazások, melyek használata nem ördögtől való. Ám ha a szülő úgy látja, a gyereket nagyon beszippantja az online tér, heves érzelmi reakciókat vált ki belőle annak megvonása, érdemes szüneteltetni, komolyabb kontroll alatt tartani az okostelefon-használatot. Végül pedig a példamutatás is rendkívül fontos e téren: a gyerek ne azt lássa otthon, hogy a szülő minden szabadidejét a mobilja nyomkodásával tölti.

A cikk az ajánló után folytatódik

- Mit tanácsolsz azoknak a szülőknek, aki úgy érzik, még korai gyermeküknek okostelefont venni, milyen érvekkel inthetik türelemre a kicsit?

- Érdemes elmagyarázni a gyermeknek, hogy saját fejlődése érdekében most még más tevékenységekkel kösse le magát, illetve egy időbeli távlatot meghatározni, valamihez kötni azt, amikor telefont fog kapni a gyermek. Érdemes egyéb fejlesztő társasjátékok irányába vinni a gyermek érdeklődését, ezzel ráadásul a közös együtt töltött időt is növelni lehet. Ha pedig megkapja első telefonját a gyermek, segíteni számára megmutatni, hogy ne csak céltalan nyomkodással töltse az idejét, hanem fejlesztő applikációkkal, hasznos információk szerzésével foglalkozzon.

Fejlesztő applikációk

Az okoskészülékek nyelvtanuláshoz is használhatóak, és a logikát is fejlesztik: mutatjuk, melyik appokat válaszd.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük