Hogy győzd le a negatív gondolatokat? 6 tudományosan bizonyított módszer, ami működik
A negatív gondolkodás az élet minden területére rossz hatással van. Néhány gyakorlattal azonban könnyen legyűrheted, és a vele járó szorongást is.

gondolkodo no
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az természetes, sőt szükséges is, hogy az ember bizonyos helyzeteknél felmérje a lehető legkedvezőtlenebb kimenetelt, hogy logikus, racionális döntést hozhasson. Ám az, ha valaki folyton csakis a legrosszabb dolgokra gondol, hosszú távon igen káros a mentális egészségére nézve.

A túlzott pesszimizmus szorongást, irreális félelmeket, szomorúságot, sőt akár depressziót is okozhat, ezért fontos tudatosan tenni ellene. A következő, tudományosan bizonyított módszerek segíthetnek ebben: rendszeres alkalmazásukkal elnyomhatod, legyőzheted a negatív gondolatokat, és boldogabbá, kiegyensúlyozottabbá teheted az életedet.

Tedd elérhetőbbé a pozitivitást!

Tchiki Davis író és egészségügyi szakértő jól bevált taktikákat ajánlott a Psychology Today oldalán. Elárulta, az agy általában azokért a gondolatokért nyúl, amelyek ismerősek, egyszerűbben, gyorsabban elérhetőek, és kevesebb energiát igényelnek. Tehát ha a negatívakhoz szokott, azokat is veszi elő a leggyakrabban. Ezért is fontos, hogy hozzáférhetőbbé tedd a jókat, méghozzá úgy, hogy minden reggel és este elmondasz magadban néhány pozitív szót. Ezzel nemcsak az agyat állítod rá a kívánt hozzáállásra, hanem a fogalmakkal érzelmeket is generálsz, az idő múlásával és a gyakorlással pedig egyre könnyebben megy majd, hogy ezekre koncentrálj.

Rombold le, alakítsd át a negatív gondolatokat!

A negatív gondolatok és érzelmek mögött általában külső tényezőket fedez fel az ember, de az az igazság, hogy gyakran fordítva van: ezek is okozhatják ugyanis a kellemetlen szituációkat. A szakértő ezért is javasolja, hogy tedd fel magadnak ilyenkor a következő kérdéseket:

  • Gyakran számítasz arra, hogy minden a legrosszabbul alakul majd?
  • Mindig csak a rosszat látod, a jót pedig soha?
  • Figyelmen kívül hagyod, vagy alábecsülöd a pozitív dolgokat?

Ha ezekre igennel felelsz, utána próbáld tudatosan pozitív irányba mozdítani a gondolataidat a következő kérdésekkel:

  • Hogy sülhetne ki ebből a helyzetből jobb annál, mint ahogy elképzeltem?
  • Mik a pozitív oldalai a szituációnak?
  • Miért fontosak vagy értékesek a pozitív dolgok ebben a helyzetben?

Ha időt szánsz a válaszokra, és az alaposabb megfontolásra, arra kényszeríted az elmédet, hogy új irányba induljon, ez pedig az érzelmeidre is jó hatással lesz.

A cikk az ajánló után folytatódik

Használd a képzeletedet!

Az szintén remek taktika, ha a rossz dolgok helyett valami nagyon jót képzelsz el. Gondolj a kedvenc helyedre, ételedre, egy általad szeretett személyre, ha eluralkodik rajtad a negativitás. Ez segít abban, hogy megváltoztasd az érzelmeidet, ha pedig rendszeresen gyakorlod a módszert, az agyad megtanulja ezt a mintát, és a szorongást okozó szituációkban is könnyebben rááll majd a pozitív gondolatokra.

Változtasd meg a hozzáállásodat!

Sokszor úgy véled, hogy valójában semmi nem számít, amit teszel, és a világ felelős az összes problémáért? Persze, előfordul, hogy ez így van, de ha mindig erre fókuszálsz, az azt jelenti, hogy feladtad a tetteid és az életed kontrollálását, ennek eredményeképp pedig sokkal rosszabbul érezheted magad. Ezért is lényeges, hogy ilyenkor sorra vedd azokat a dolgokat, amiket igenis irányítani tudsz. Ne hibáztasd magad semmiért, csak egyszerűen gondold át reálisan, hogy mi az, amin képes vagy változtatni, illetve mi az, amin nem. Lendülj túl a múltbéli problémákon, és azokon is, amikre nincs befolyásod, majd vedd a kezedbe azokat, amiken valóban tudsz dolgozni.

Hagyd abba a rágódást és az önmarcangolást!

Nagyon sokat ront a helyzeten, ha folyton a rossz vagy a már megtörtént dolgokon rágódsz. Vedd észre, amikor ezt teszed, és parancsolj megálljt a gondolataidnak, de ne erőltesd a változtatást. Sokszor nem válik be, ha tudatosan, erőszakosan akarod átprogramozni az agyadat, és ez még több feszültséget is okozhat. Jó módszer ilyenkor, ha valamilyen fizikai aktivitásba kezdesz, például elmész sétálni, futni, vagy bármi mással lefoglalod magad. Így az elmédnek nem lesz lehetősége az önmarcangolásra, hiszen egészen másra kell majd fókuszálnia.

A hála fontossága

A hála gyakorlása lehetőséget ad arra, hogy ráirányítsd a figyelmedet a jó dolgokra. Mindennap gondold át, miért vagy hálás, sőt akár listát is írhatsz ezekről. Legyen szó bármilyen apróságról, mindent vess papírra, amiért hálát érezhettél aznap. Ez segít majd, hogy észrevedd, mennyi pozitív esemény is történik az életedben, és kevésbé koncentrálsz majd a negatívakra, illetve hosszú távon a hozzáállásod is megváltozik.

Megrázó fotókon a depresszió

Hector Andres Poveda Morales egyetemista évei alatt tapasztalta önmagán a mentális problémák első jeleit, a helyzet viszont egyre csak súlyosbodott. Szerencsére egy idő után felismerte, hogy komoly problémával küzd, és rájött, hogy nagy segítséget jelent számára, ha idegenekkel beszélhet mindarról, amin keresztülmegy. Eldöntötte, hogy megpróbálja a fotózással megörökíteni depresszióját, hogy a felvételek segítségével családjának és barátainak is megmutathassa érzéseit, küzdelmeit, valamint azt, hogy milyen is ez a betegség.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük