Emiatt nehéz leszokni a cigiről, és nem a nikotin miatt - Hiába a pótszerek?
A kémiai addikción felül van egy sokkal erősebb függőség.

dohányzás
Ez is érdekelhet

„A természetben értjük meg, kik vagyunk” – Grecsó Krisztián író az Erdei Vándortáborokról (x)

A 14 éves Endike beszélni kezdett (x)

Szorongás, elégedetlenség, magány – hogyan jutottunk el ide és hogyan léphetünk ki belőle?

Sári bíró - az idők változnak, de az emberek valójában nem (x)

Trendi új illat a világhírű Acqua Coloniától - Íme az egzotikus 4711 kölni (x)

beauty and style

Házi rizskrém ráncok, pattanások és tág pórusok ellen: a hagyományos ázsiai bőrápolás alapja »

A kantáros nadrág visszatért és nőiesebb, mint valaha: nagyon sikkes tud lenni, ha így viseled »

Emilie Flöge nemcsak Klimt múzsája volt: előbb teremtett divatot, mint Coco Chanel »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az újévi fogadalmak javarészt az életmódra vonatkozó ígéreteket takarnak. Általában a dohányzóknál is ez az az időszak, amikor elhatározzák, hogy most végleg felhagynak káros szenvedélyükkel, de a drága tapaszok és csodaszerek ellenére sokan hamar visszatérnek a füstöléshez.

De, ha valóban a nikotin az, ami addiktív módon magához láncolja a dohányosokat, miért nem segít semmilyen rágó vagy tapasz? Miért kívánják meg újra és újra a megszokott szertartást, az ebéd utáni cigit a kávé mellé a kollégákkal, vagy mennek ki dohányozni a többiekkel a buliban?

A közösség ereje

Brit kutatások számoltak be arról a meglepő eredményről, miszerint a nikotinnál sokkal erősebb kötődést nem más, mint a szociális háló hozza létre. A rágyújtás maga már egyfajta programmal ér fel, ezáltal jobban a közösség tagjainak érzik magukat a dohányosok, és az aki kimarad, az lemarad érzés sem jön elő. 

dohanyzas

A kutatások alapján a nikotin javítja a társadalmi működést, noha nem kémiai formában, hanem a hatással, amit okoz. Érdekes eredmény, hogy az alanyok javarészt akkor éreztek késztetést egy cigire, amikor valaki a közelükben rágyújtott, alkoholt fogyasztottak, vagy valamilyen kapcsolatbeli stresszhatás érte őket, nem feltétlen párkapcsolati, hanem munkahelyi vagy a közösségen belüli konfliktus.

A szociális függőség a 35 év alattiak körében volt a legerősebb, gondolj csak arra, akkor, amikor egy buliban az egész társaság kivonul dohányozni, senki sem szeretné egyedül támasztani a benti pultot. A tömeggel tartás az oka, hogy alkohol mellett az is rágyújt, aki amúgy nem dohányzik hétköznap. A gyakori kocadohányzás viszont könnyen átcsaphat mindennapos függőségbe.

Lelki okok a dohányzás mögött

A kutatásokból az is kiderült, hogy stressz, szorongás vagy depresszió esetén megnő az elszívott szálak száma a hamutartóban, de nem valószínű, hogy a nikotin bármiféle hangulatjavító hatással rendelkezne, maga a cselekvés viszont leköti a figyelmet. A dohányosok 40%-a feszültséglevezető technikaként éli meg a cigarettázás élményét, anélkül, hogy ehhez bármi köze lenne a nikotin iránti vágynak. 

A kísérletek alapján tehát elmondható, hogy a társas nehézségekben szenvedő egyének azért nyúlnak gyakrabban a dohányzáshoz, hogy enyhítsenek a szorongásukon, nem azért, mert a szervezetük jelez az elmaradt nikotinadagért. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mondj igent magadra!

A Femina Extra 4 alkalmas önfejlesztő sikerkurzusán Szily Nóra pszichológus és coach vezetésével elérheted, hogy elégedett, sikeres és boldog legyél az élet bármely területén.

Hogyan mondjunk nemet lelkiismeret-furdalás nélkül?

A boldogság és siker alapjai, azaz miért fontos önzőnek lenni?

A kommunikáció, mint az érdekérvényesítés kulcsa: a bizalomépítéstől a hatásgyakorlásig

Burnout, vagyis amikor már semminek nincs értelme

A kurzusról pontos részleteket itt találsz.

Jegyek kizárólag online érhetők el, korlátozott számban.

Helyszín: MEMO ház – 1077 Budapest, Wesselényi utca 73.

Időpont: 2020. március 6., március 26., április 16., május 7.

Promóció

A biztos leszokás alapjai

Rengeteg kreatív és elrettentő, leszokásra serkentő hirdetés és reklám van a dobozokon is, de ezek sajnos nem nyújtanak elég támaszt, pedig a dohányzás a szívbetegségek esetében is vezető oknak számít. Nemrégiben egy sokkoló videó is napvilágot látott arról, milyen egy láncdohányos tüdeje egy egészségeshez viszonyítva.

A leszokáshoz nem elég, ha fizikailag elutasítod, mentálisan is ellenállásra lesz szükséged, ha tényleg véglegesen letennéd a cigit. Fel kell készülni a nehéz helyzetekre és kudarcokra, méghozzá olyan leküzdési taktikákkal, melyek nem foglalják magukban az idegességből elszívott dohányárut. Ha stresszesnek érzed magad, menj el futni, vagy, ha bármikor cigire vágysz, igyál egy nagy bögre zöld teát, ezzel az egészségednek csupa jót teszel, hosszútávon pedig így tudod biztosítani a stabil lelkiállapotodat. Amilyen erős összekovácsoló erő a cigizés, ugyanolyan közösségformáló lehet a leszokás folyamata is. Akár barátokkal, akár kollégákkal együtt is belefoghatsz a projektbe, lelkesíts minél több embert, ezáltal sokkal motiváltabb leszel, hogy kitarts. A közösen kitűzött célok mindig hamarabb révbe érnek, ezzel pedig az egészségednek teszel egy hatalmas szívességet.

Mi a titkuk?

Az egészséges életmódon felül a boldog párkapcsolat is a hosszú élet titka. Az idős pár soha nem aludt még külön, és szinte mindent együtt csináltak egész életükben. Most elárulták, hogyan csinálják, hogy még mindig ugyanúgy szeretik egymást, mint akkor, amikor összeházasodtak.

Ezt is szeretjük