Bordán Lili színésznő amerikai szuperprodukciók után Erzsébet királyné bőrébe bújt
Bordán Lili a Hadik díszbemutatójára már kétgyerekes édesanyaként repült haza férjével és családjával. A Feminának adott interjúban az anyaságról, hivatásáról, külföldi és magyar szerepekről is mesélt.
Bordán Lili New Yorkban született a hetvenes évek meghatározó színésznője, Bordán Irén és Szerdahelyi Gábor üzletember lányaként. Édesanyja a kétezres években végleg hazatért, és Lili is élt négy évet Magyarországon, majd Los Angelesbe költözött. Több ismert külföldi és hazai filmben, sorozatban láthattuk, a mozikban március 9-től játszott Hadik című történelmi kalandfilmben ő alakítja Erzsébet porosz királynét.
A Feminának adott interjúban erről a szerepéről, anyaságról, színészetről, magyar és külföldi forgatásokról, jövőbeni terveiről is mesélt.
- Édesanyád soha nem erőltette, hogy a nyomdokaiba lépj, ugyanakkor már gyerekként beleshettél a kulisszák mögé, fotózásokra, szereplőválogatásokra mentél vele. Valamilyen szinten akkor mégis terelgetett?
- Ő nagyon érdekes módon, finoman, türelmesen és alig érzékelhetően vezetett ezen az úton. Valószínűleg érezte, hogy megvan hozzá a képességem, tehetségem, érdeklődésem, mert az öcsémet egyáltalán nem vitte castingokra, nem jelentkeztek be vele ügynökségeknél. Én élveztem is, hogy iskola helyett az anyukámmal mentem szereplőválogatásokra, és olyan érdekes dolgok történtek, mint például egy találkozás Al Pacinóval. Ezt talán még nem is meséltem senkinek: anyu velem vitette oda a headshot resuméjét, vagyis a színész munkafotóját, aminek a hátuljára rácsatolta az önéletrajzát. Annyi bátorsága nem volt, hogy ő maga menjen oda, de engem odaküldött, ők meg mosolyogtak, és integettek egymásnak. Boldogan odavittem, tízévesen nem is tudtam még, ki az az Al Pacino.
Ma már Bordán Lili is kétgyermekes édesanya. A kisebbik lánya még csak pár hónapos, így rá férje vigyázott a kávézó másik sarkában az interjú alatt, de mivel beszélgetésünk épp etetési időszakra esett, Mayát egy idő után átvette az édesanyja.
- Még csak három hónapos, nem szeretném otthagyni valakivel, hogy cumisüvegből igyon, mert utána lehet, hogy nem szeretne szopizni. Nagyon élvezem ezt a kapcsolódást, mi még egyek vagyunk. Korainak éreztem, hogy utazzunk vele, de a férjem fontosnak tartotta és nagyon támogatta, hogy itt legyek a Hadik díszbemutatóján. Utólag nagyon örülök, hogy eljöttem, mert a sajtóbemutatón láttam, mennyire jó a film. Hiába alszom nagyon keveset, ellátom a két gyereket, olyan erők szabadulnak fel bennem, hogy három hónappal a szülés után úgy érzem, nemsokára újra el tudnék kezdeni dolgozni.
- 2020-ban, a pandémia alatt, az első gyermeked születése után is így éreztél?
- Az egy különleges eset volt, mert júniusban született, akkor már fél éve le volt zárva a világ, de nem sokkal később forgattam Manhattanben pár napig egy Netflix-sorozatban. (Inventing Anna, magyarul Az örökösnő álarca mögött címmel leadott minisorozat - a szerk.) Az volt az első alkalom, hogy a férjemmel hagytam a kislányomat. Clio körülbelül annyi idős lehetett, mint most Maya.
- Eltervezted, meddig szeretnél csak a babára koncentrálni, és mikortól szeretnél újra forgatni?
- Én nem adok vissza munkát, ha tetszik a történet és a szerep, megoldom. Ugyanakkor azt se bánom, ha nincs.
Az anyaság fontos feladat, de az életemre az is nagy hatással lehet, ha jön egy fontos szerep.
- Akkor azt el kell vállalni. Szerencsére a férjem nagyon támogató, és tiszteli a munkámat, nagyon segítőkész, nagyon jó apa és partner. Valószínűleg nem lenne gond megoldani egy forgatást most sem. Közben nézem a ledöbbent arcokat: nem szokás Magyarországon nyilvános helyen szoptatni, igaz?
- Nem, még sokan tabuként kezelnek olyan dolgokat, amik természetes módon az életünk részei - vagy azoknak kellene lenniük.
- Amerikában annyiszor látsz ilyet.
- Édesanyád nemcsak sokat foglalkoztatott színésznő volt a hetvenes években, de szexszimbólumnak is tartották. Saját bevallása szerint emiatt a férfiak nem merték megközelíteni, miközben ő már nagyon vágyott családra. A szerelem volt az egyik oka, hogy Amerikába költözött, aztán harmincévesen anya lett. Számodra mikor vált fontossá, hogy ne csak színésznő, hanem anya is legyél?
- Már nagyon vártam, hogy legyen, csak az előző partnerem nem akart gyereket, ezért húzódott sokáig. Én azért későn szültem, 38 éves voltam, amikor megszületett Clio, aztán két és fél évvel később Maya. Nem tudtam, mire számítsak, ezt csak akkor tudja meg az ember, amikor megszületik a baba. Azt is csak akkor, hogy mit jelent ez a szeretet, és mi a legnehezebb dolog az életben: mert ennyire szeretni és félteni embereket, ennyire keveset aludni, ennyi változáson keresztülmenni fizikálisan, érzelmileg, spirituálisan, az nagyon nehéz.
- Sok mindenen még ma is meglepődök: hogy belőlem táplálkozik, minden mozdulatomat figyeli, minden, amit mondok és csinálok, azzá alakítja őt, aki lesz. Nagyon nagy kihívás, feladat és hatalmas felelősség. Ettől kapott az életem egy újabb értelmet is, amit szeretnék majd egyszer vászonra vinni. Az anyaságról nagyon kevés olyan filmet találunk, ami úgy mutatja meg, amilyen ténylegesen. Talán mert nagyon sokáig csak férfiak készítettek filmet, nem értik, mit jelent.
Az anyaság olyan drámai helyzeteket teremet, amiket filmre kell vinni.
- Tudtommal az első szülésed is egy ilyen drámai helyzet volt: otthonszülést terveztél, de máshogy alakult.
- Kórházban kötöttünk ki. Nagyon nem akartam császárral szülni, ugyanakkor nagyon hálás vagyok, hogy az orvosok segítettek nekünk. Minden lehetőséget megadtam az első gyermekemnek, hogy természetes úton szülessen, de ő nem úgy döntött. Mayánál jobban felkészültem, neki sikerült megtalálnia ezt az utat. Ő egyébként nagyon kiegyensúlyozott. Másodszorra nem mertem bevállalni az otthonszülést, de azt gondolom, ha vállalnánk harmadikat, megpróbálnám újra. Most már tudom, hogy a testem tud úgy szülni, ahogy azt elképzelem.
- De kettőnél leállok, mert úgy érzem, más feladataim is vannak a világban, és hiányzik a munka. Az, hogy legyen időm a kreatív kihívásokra, például írni. Szeretem állandóan és a gyakorlatban tanulni a szakmámat: nem gondolom, hogy valaki megtanul színésznek lenni, és ennyi. A magyar színészek folyamatosan gyakorolnak azzal is, hogy játszanak színházban is. Remélem, újra lesz időm mestertanárokra, akik a világ minden pontján tanítanak, és a tudásukkal magasabb szintre tudom emelni a játékomat. A következő hat hónapban vagy egy évben viszont filmszerepekre, castingokra fogok koncentrálni, és legfőképpen a családomra.
- 2019 novemberében mobillal forgattál egy kisfilmet New Yorkban, a One Night Onlyval 2021 nyarán a cannes-i filmfesztiválon több díjat is nyertél (A mobil szekcióban a Legjobb film, a Legjobb színész és a Legjobb rendezés, a Global Short Film Awardon a Legjobb film és Legjobb színésznő díját - a szerk.) A vágási időszak egybeesett azzal az időszakkal, amikor Clióval voltál várandós. Az anyaság nagy energiákat szabadított fel benned?
- Az első három hónap nagyon nehéz volt, alig tudtam funkcionálni, nem is tudom, hogy forgattunk le és vágtunk meg egy kisfilmet. De fantasztikus csapatom volt, Köves Krisztián Károly, régi rendező barátom kicsit a szárnyai alá vett, vállalta az utómunkát, besegített operatőrként is, ő lett a film producere.
- Említetted, hogy a magyar színészek nagy része azzal is gyakorol, hogy a színházban játszik. Sok külföldi színész rá szokott csodálkozni, mennyire jó a magyar színészeknek, hogy forgatnak, színházban játszanak, szinkronizálnak, reklámfilmekben szerepelnek. Ugyanakkor abba már nem nagyon látnak bele, hogy muszáj is különböző feladatokat vállalniuk, csak a színházi szerepekből nehéz megélni.
- Én úgy látom, hogy a magyar társadalom nagyon tiszteli a művészembert és a színészt.
Hálás munka, ugyanakkor Magyarországon minden téren nagyon keményen meg kell dolgozni minden fillérért.
- Emlékszem, mert én ezt itt csináltam. Amerikában jobban fizetnek kevesebb munkáért, és bár sok hibája van a szakszervezetnek, nagyjából védve vannak a színészek: minden szereplésért jár jogdíj, ki van kötve, hány órát dolgozhatnak, milyen időközönként kell hogy adjanak nekik enni.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
- Kint kiszámíthatóbb a színészek karrierépítése és a munkavállalása?
- Egyáltalán nem. Itt kiszámíthatóbb, mert tudja az ember, miután elvégzi a Színművészetit, megvan az útja: leszerződik egy színházhoz, játszik, mellette csinálhat mást is. De sok a szabadúszó is, főleg, akik sokat filmeznek. Kint nincs meg ez az alapbiztonság, egyáltalán nem garantált, hogy ha elvégzed a Columbiát, ami a legjobb színésziskola, egyből elkezdesz színészként dolgozni. Erre semmi garancia. Szabadpiac.
- Az mennyire biztosíték további szerepekre, hogy bekerültél olyan, itthon is ismert sorozatokba, mint a Különleges ügyosztály, a Vészhelyzet, a Hawaii Five-0, a Kémek küldetése, vagy olyan filmekbe, mint a Mentőexpedíció vagy a Könyvklub?
Remélem, hogy számít valamit, de olyan szerep, amivel igazán meg tudtam volna mutatni, hogy mi van bennem, még nem jött.
- Azt a szerepet még várom. Amiben igazán meg tudok nyilvánulni, eggyé tudok válni vele, el tudok benne mélyedni, mert annyira komplex, olyan szerep ritkábban van. Persze jó, hogy ilyen nagy produkciókban tudok szerepelni, és világszerte utazom: Hawaiin, Guatemalában, Amerika különböző pontjain és Magyarországon is forgattam.
- Pozitív ember vagyok, bízom a befektetett években, abban, hogy a tudásra, ami már egyszerűbben és természetesebben jön számomra, valaki felfigyel, és ad egy lehetőséget. Nagyon szenvedélyes ember és színész vagyok, imádom a munkámat. Akikkel idáig tanultam, azok abban hisznek, hogy a teljes lényedet és lelkedet át kell adni egy szerepnek. Én pont ezt szeretem ebben a műfajban: nem egy ecsettel festek, nem csak a hangommal, hanem az egész lényemmel.
- Tökéletesen beszélsz magyarul és angolul is, Magyarországon egyre több külföldi produkció forog, így előnyben vagy az idegen nyelvet nem beszélőkkel szemben.
- Nagyon sok a jó magyar színész, a magyar produkciókban ők szerepelnek. De az tény, hogy nem vagyunk olyan nagyon sokan, akik angolul akcentus nélkül beszélünk. Négy évig éltem itt, nagyon szerettem. Csináltam magyar színházat, de Csehországban is, angolul is, magyarul is, ezek mellett élveztem a külföldi forgatásokat, nagyon sokat tanultam belőlük, és nagyon sokat segítettek, hogy elinduljak Los Angelesbe. Azzal, hogy nevesebb produkciók, akik itt forgattak, adtak nekem lehetőséget, fel tudtam mutatni egy jó rezümét. Pont jó helyen voltam pont jókor.
- 2021 nyarán is jó helyen voltál, amikor a cannes-i filmfesztivál miatt Európába utaztál. Ezután szerepek is megtaláltak.
- Ez egy nagyon jó időszak volt, mert nemcsak hogy bemutathattam a kisfilmemet, amit én írtam és rendeztem, hanem nagyjából egyszerre kaptam két fantasztikus szerepet is: egy hatalmas magyar produkcióban és egy amerikaiban is. Pár héttel később elkezdtük forgatni az FBI: Internationalt, aztán fél évvel később, 2022 februárjában a Hadikot.
- Kosztümös magyar filmeket forgattak az elmúlt évtizedekben, de a történelmi kalandfilm, mint az Egri csillagok vagy A kőszívű ember fiai, hiányoztak a hazai filmgyártásból. Nemcsak a szereposztás figyelemre méltó az ismert és elismert színészekkel, de a látványra is nagy hangsúlyt fektettek, minden korhű.
- És ez látszik is a filmen! Amikor a sajtóvetítésen néztem, elámultam, mennyire jól néz ki, felér egy amerikai, nagy költségvetésű produkcióval: a vizuális effektek, a jelmezek, a látvány, a fantasztikus színészi játék. A szereposztás tökéletes, minden magyar színésznek a legletisztultabb esszenciáját mutatja: Trill Zsolt gyönyörűen viszi a filmet, Molnár Áron, Reviczky Gábor, Derzsi János lenyűgöző. Tordy Gézához is, akivel szerepeltem már színházban, annyira passzol a szerepe! Még most is elcsodálkozom, mennyire szerencsés vagyok, hogy részt vehettem egy ilyen filmben egy ilyen színészi gárdával.
- Mária Teréziát a történelemkönyvekből ismerjük, tanultunk róla, milyen uralkodó volt, milyen rendeleteket hozott, beszámolók készültek arról, anyaként milyen nevelést adott a gyerekeinek, akiket különböző udvarokba házasított be. Erzsébet porosz királyné képe viszont kicsit a homályba vész. Ő milyen volt?
- Mária Teréziának szinte az ellentétje. Alapból ellenségek is voltak, a hétéves háborúban az országaik hadban álltak. Mária Terézia szerelemből ment férjhez, gyermekei születtek, koronája és hatalma volt, míg
Erzsébet királyné egy olyan férfi felesége, aki őt nem szerette igazán, és csak ritkán találkoztak, Nagy Frigyes évente egyszer, a születésnapján látogatta meg.
- Vallásos volt, lutheránus, szemben az unokatestvérével, a katolikus Mária Teréziával. A pompás bécsi udvarhoz képest a porosz egy nagyon letisztult, puritánabb helyszín volt. Erzsébet királynéról lehet tudni, hogy nagyon sokat járt ugyanabban a ruhában, a rózsaszín ruhája rózsaszín fejdísszel sok festményen szerepel. Mélyen hívő és nagyon intelligens nő lehetett, sok vallásos könyvet fordított franciáról. Sokszor megmentette a porosz udvart a támadások alól.
- Azt viszont nem tudjuk, hogy Hadikkal a filmben bemutatott találkozás megtörtént-e, nincs leírás róla. Ha viszont megtörtént, vajon hogy viszonyult Erzsébet királyné egy ilyen férfihoz, aki egy hatalmas küldetést vitt véghez, és megsarcolta Berlint úgy, hogy az ő férje, aki sosem volt igazán jelen az életében, most sincs ott. Így kezdődik a jelenetem, hogy „Hol van a férjem? Tud erről? Vagy ezt is nekem kell elintézni?”
- Erzsébet királyné egy történelmi karakter, pontosan vissza tudjuk keresni, mikor született, hány évig élt, kik voltak a szülei, milyen lehetett nagyjából a gyerekkora. Ajándék, hogy van miből meríteni, mert általában kapok egy szerepet, és csak azt látom, hogyan viszonyul az embertársaihoz. Az ő esetében viszont visszafelé fel tudtam építeni, milyen lehetett a háttere. Bizonyos szempontból szellemidézés: felidézel egy személyt egy korból, megmutatod, hogyan reagált volna. Remélem, a játékomban érződik a háttere, a múltja, hogy vannak gondolatai, érzelmei, csalódásai és reményei.
- A Hadik esetében különösen figyeltek a díszletre, a berendezésre, eszközökre, minden ruhát egyenként terveztek meg és gyártottak le. A kosztümös filmek esetében, azt gondolom, egy színésznőknek egyfajta jutalomjáték is korhű ruhákba öltözni. Ez tényleg így van?
- Igen. Sokat segít a karakterépítésben is, hogy parókát kaptunk, aminek súlya van, olyan ruhákat viseltünk, amiket az 1700-as években hordhattak. Abroncsos szoknyákat, amikben meg kellett tanulni járni, és kihívás volt kimenni a mosdóba - ezek az apróságok is hozzátettek ahhoz, hogy lássuk, milyen lehetett akkor az élet.
Olvass Bordán Lili édesanyjáról, Bordán Irén színésznőről is!
Bordán Irén a '70-es évek egyik legismertebb magyar színésznője volt, aki különleges szépségével, kellemes orgánumával rögtön meghódította a nézők szívét. 1981-ben Bordán Irén férjhez ment Szerdahelyi Gáborhoz, és az Egyesült Államokba költözött vele.
Bordán Irén a 70-es évek szexszimbólum színésznője volt: 20 évig Amerikában is filmezett
Bordán Irén szerint élete legnagyobb filmes karakterét alakíthatta 2021 tavaszán a New York-i forgatáson.
ElolvasomCover-fotó: Victoria Perger Photo