Ez volt a világ első babakocsija: nem az édesanya tolta a különös darabot
Devonshire III. hercegének kérésére készült a történelem első babakocsija.
A babakocsi napjainkra a kisbabás lét szimbólumává vált. A kibővített kelengyelisták első helyén szerepel, érthető módon, hiszen jelentősen megkönnyíti a hétköznapokat.
A komoly beruházást csak a legbátrabbak hagyják a baba érkezése utánra, szinte minden család hónapokkal a baba érkezése előtt beszerzi az új vagy használt darabot. Ma már nehéz elképzelni, hogy régen csak a gazdag gyerekek kiváltsága volt a babakocsi. Pár száz évvel ezelőtt pedig egyáltalán nem is létezett.
A világ első babakocsija
Az 1700-as 1800-as években a babakocsi egyértelműen a gazdagság szimbóluma volt, inkább csak a főúri házakban akadt egy-egy darab. A még járni nem tudó gyerekek nagy részét egyszerűen otthon tartották - ami könnyebb volt, mint napjainkban, hiszen általában népesebb családok éltek együtt, így mindig volt, aki vigyázhatott a kicsire. Ha mégis menni kellett velük valahová, a legkisebbeket pólyában, a kicsit nagyobbakat hordozókendőben vagy egyszerűen kézben vitték.
A világ első babakocsijának megalkotása William Kent angol építész-bútortervező nevéhez köthető. Ő alkotta meg 1733-ban William Cavendish, Devonshire III. hercegének kérésére.
A babakocsi annyiban hasonlított a mai darabokhoz, hogy négy kereke és kupolája is volt, és egy már ülni tudó gyerek elfért benne. A kagyló alakú kosárban ülő gyereket azonban nem tolták, hanem a babakocsi elé egy kecskét vagy pónit lehetett befogni, hogy húzza a kocsit. A cél nem pusztán a herceg gyermekeinek kényelmes közlekedése, de egyúttal szórakoztatása volt.
Ezen az első babakocsin több helyen megfigyelhetőek kígyóminták, nem véletlenül: a kígyó a Devonshire-címer része volt. Kent babakocsijának a későbbiekben számos változatát készítették el, ám ezek közül csak néhány kerülhetett szélesebb piacra.
Kézzel tolható babakocsik
A már nem állat vontatta, hanem kézzel tolható babakocsik csak a XIX. század közepén jöttek divatba. Az első ilyet 1848-ban Amerikában Charles Burton tervezte. Angliában pedig Benjamin Potter Crandall nevéhez volt köthető, az ő fia, Jesse Amour Crandall vitte tovább a családi vállalkozást, és nyújtott be szabadalmat. Ő már néhány dolgot módosított az eredeti tervrajzon: volt, amelyikhez fék és napernyő is tartozott, illetve megalkotta az első összecsukható darabot is.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Viktória királynő a walesi herceg születésekor nyilvánosan vásárolt tőle három darabot, mellyel megalapozta a babakocsi szélesebb körben való elterjedését. Ezzel a gesztussal elérte, hogy a babakocsi lassan az anyák kötelező darabja legyen Angliában - majd szerte a világon.
Cotton Mill Girl
Lewis Wickes Hine fotói folyóiratokban, plakátokon, gyermekmunka-ellenes találkozókon jelentek meg. Felvételeinek hála - melyek közül a leghíresebb kétségkívül az 1908-ban Sadie Pfeiferről készült Cotton Mill Girl című lett.
Történelmet írt a 9 éves gyári munkáslány: fotója változtatta meg a világot
Sadie Pfeifer tudtán kívül vállalt szerepet a gyermekmunka korlátozásában.
ElolvasomBorítókép: Getty Images Hungary