Hány éves kortól kapjon a gyerek okostelefont? A magyarok szerint ez az ideális kor
Kell-e okostelefon egy óvodás vagy alsós gyereknek? Megoszlanak a vélemények.

GettyImages-1149522991
Ez is érdekelhet

Most bárki segíthet a rászorulóknak - Augusztus végéig tart az élelmiszer-gyűjtő akció (x)

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra! (x)

Szakértelem és újító szemlélet az Ilcsinél (x)

beauty and style

Ragyogóvá varázsolja a fénytelen és száraz hajat: a geránium illóolaj hatása már pár használat után jelentkezik »

6 öltözködési tipp, amit érdemes ellesni Diana hercegnőtől: elképesztően stílusos volt az átlagos hétköznapokon is »

Helen Mirren 75 évesen is ragyogóan néz ki: fiatalító sminkjét érdemes ellesni »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A mai digitális világban olyan természetesnek vesszük a notebookok, a tabletek és mobilok használatát, de szülőként gyakran felmerül a kérdés: mikortól érdemes okostelefont adni a gyerek kezébe?

Amerikában a felnőtt lakosság 77%-a, a 18-29 éves korosztály 92%-a, a 12-17 évesek 88%-a rendelkezik okostelefonnal. A nyolc év alatti gyermekek 75%-ának van otthon készüléke és táblagépe, a kétéves kor alatti gyermekek 38%-ánál pedig napi fél órában használják a szülők az elektronikus bébiszittert. Magyarországon a három év alatti gyerekek fele, a 4-6 évesek 90%-a használ okoseszközöket - derült ki a Huawei Techologies Hungary legújabb okostelefon-használati szokásokat vizsgáló felmérésében. A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy főként az okoseszközök veszélyeitől és a függőség kialakulásától tartva, a szülők csak később ismertetnék meg gyermekeikkel az okostelefonokat, mint amikor ténylegesen a kezükbe adják az ilyen eszközöket.

Hátráltatja a gyermek beszédfejlődését

Sok szülőt aggodalommal tölt el, hogy az elektronikai kütyük befolyásolhatják és késleltethetik a kisgyermekek nyelvi fejlődését. Egy amerikai kutatásban 900 kisgyermekes szülőt kérdeztek meg arról, milyen gyakran használnak okostelefont a 6-24 hónapos totyogóik szórakoztatására. A kutatás rávilágított arra, hogy azoknál a gyermekeknél, akik ebben a korban átlagosan napi 30 percet töltöttek a képernyők előtt, 49%-kal növelte a beszédfejlődés késésének, a beszéd kialakulásának kockázatát, a kutatás ugyanakkor nem talált összefüggéseket a telefonok használata és a testbeszéd, a gesztusrendszerek között. Azoknak a totyogóknak, akik a legtöbb időt töltötték az okostelefonok társaságában, a beszédkészségük is jóval elmaradottabb volt koruknál.

GettyImages-168674176

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia - The American Academy of Pediatrics - ajánlása szerint a 18 hónapnál fiatalabb kisgyermekeknek nincs szüksége mozgó képernyőre, a két- és ötéves korosztály számára a szülők napi egy órára korlátozzák a képernyőidőt, a hatévesnél idősebb gyerekek esetében pedig érdemes szűrni az okostelefon-használati szokásaikat. Tízből hat szülő 8-12 éves kora között veszi a gyerekének az első telefont, de a kutatók azt javasolják, kilencéves kor alatt ne kapjon a gyermek okostelefont. 

Hogy vélekednek erről a magyarok?

Az, hogy ténylegesen mikor kapjanak a magyar gyerekek saját okostelefont, a femina.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített friss, reprezentatív közvélemény-kutatásból derül ki. Az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 éven felüli lakosság véleményét.

A cikk az ajánló után folytatódik

A teljes magyar lakosság 5%-a gondolja úgy, hogy nem probléma, ha a szülő hároméves kortól vagy akár az alatt ad okostelefont a kicsi kezébe. A szülők 27%-a gondolja úgy, elég, ha iskolakezdéskor kap a gyermek mobiltelefont, akit bármikor elérhetnek a szülők. A teljes magyar lakosság 28%-a az első készüléket akkor venné meg, amikor már felső tagozatos tanuló, 11%-a pedig 14 éves kor alatt semmiképpen nem adna telefont neki. 6% mondja azt, hogy a gyermek mobil nélkül is képes teljes életet élni, és nincs szüksége rá.

1-ok

A nemek megoszlása között szoros összefüggés mutatható ki a gyerekek korcsoport szerinti eloszlásában. A férfiak 26%-a és a nők 29%-a támogatja azt, hogy a gyermek csak tízéves kora után kapjon telefont, ez az arány a 8-10 éves kor előtti gyerekek esetében 21% és 25%. Valamelyest nagy eltérés mutatható a nemek eloszlása tekintetében annál a válaszlehetőségnél, hogy 14 éves korig ne kapjon a gyermek telefont. Ebben az esetben a férfiak 14%-a gondolja úgy, hogy nincs szüksége a tininek készülékre, a nők csupán 9%-a gondolja ugyanezt.

2-ok

A válaszadás a korcsoportok tekintetében egyes esetekben meglepő eltérést mutat. Míg a fiatalabb, 18-39 éves korosztály 5%-a gondolja azt, hogy hároméves kor alatt már kaphat a gyermek telefont, addig a 40-59 éves és az idős, hatvan feletti korosztály csupán 2-2%-a gondolja ugyanezt. Az idősebb korosztály egyébként az, aki sokkal később adna mobiltelefont a gyerekek kezébe, a fiatal „digitális szülők” hamarabb lepnék meg a csemetéket egy készülékkel.

3-ok

A kérdésre adott válaszok az iskolai végzettség alapján is eltérést mutatnak. A diplomával rendelkezőek több mint 30%-a úgy gondolja, hogy 8-10 éves kora előtt nincs szüksége a gyermeknek telefonra, szemben az általános vagy a középfokú végzettséggel rendelkezőkkel, ahol ez az arány 20% alatt van. A megkérdezettek szinte megegyezően azt gondolják, hogy hároméves kor alatt is kaphat a gyermek telefont a kezébe.

4-ok

A  községben/faluban lakó megkérdezettek 9%-a szerint megengedhető, hogy hároméves kor körül vagy a felett kapjanak a gyermekek telefont a kezükbe, ezzel szemben a városiak 6%-a, a megyeszékhelyen élők 8%-a és a fővárosban élők 2%-a gondolja csupán ezt. Az eltérések jelentősek az iskolás korú gyerekek esetében is, a községben élők 50%-a, a megyeszékhelyen élők 55%-a, a városokban élők 45%-a és a Budapesten élők 55%-a adna telefont a 6-10 éves korosztály számára. Tízéves kor után a legnagyobb arányban a városiak vennének telefont a gyerkőcöknek.

5-ok

A femina.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból kiderül, a magyar lakosság  nagy része a nem, a kor, az iskolai végzettség és településtípus szerint az iskolakezdéstől, de inkább tízéves kortól a felső tagozatos korig bezárólag adná az első telefont gyermekének.

Ezt kell tudni a kutatásról

A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét.

Mit mond a gyermekpszichológus?

Teveliné Horváth Melinda okleveles pszichológus, iskolapszichológus, pedagógus, life coach szerint rengeteg pozitívuma is lehet az okostelefon használatának iskolás korban, problémát akkor jelenthetnek, amikor elektromos gyerekmegőrzőként funkcionálnak. 

- A gyermekek számára nagyon vonzó az a sok inger, ami ebből a világból érkezik feléjük. A legkisebbek még az aktív megtapasztalással, a minél több taktilis ingerrel, a logikai- finommotorikai és egyéb képességeket fejlesztő tevékenységekkel kellene, hogy töltsék idejük nagyobb részét. Nagyon pici, két év alatti gyermekek még nehezen értelmezik azt, amit a képernyőn látnak, ilyenkor a szülőnek segíteni kell ebben nekik. Ekkor még semmiképpen se jó engedni, hogy hosszabb időt töltsön a gyermek az okostelefon nyomkodásával. Később már nem keveredik a virtuális világ a valósággal, egy iskolás gyerek már külön tudja választani a képzeletbeli és a valóságos ingereket - mondja a szakértő.

GettyImages-674406575

- Fontos hangsúlyozni, hogy a digitális műveltség nélkül manapság nagyon nehezen lehet az életben boldogulni. Minél előbb tapasztalja meg a gyermek ezeknek az eszközöknek a működését, annál könnyebben sajátítja el magabiztosan a használatukat. Ezért elmondható, hogy nagyon sok előnyt is tartogathat számára ez a digitális világ, hiszen általa hozzáférhet őt érdeklő tartalmakhoz, információkhoz. Vannak gyermekek, akik az okostelefon használatának segítségével kezdik elsajátítani az idegen nyelvi tudást, vagy merülnek el mélyebben az általuk preferált tartalmakban. A szülőnek kell megmutatnia, hogy nem csak céltalan időeltöltést jelenthet a telefon nyomkodása, érdemes fejlesztő jellegű játékokat mutatni neki, illetve, hogy később a gyermek is saját magát érdeklő információk, tudás megszerzésére tudja használni a telefont. A függőség veszélye akkor állhat fent nagymértékben, ha a gyermek érzelmi világa kielégítetlen, és ehhez használja pótlékként az elektromos kütyüket.

GettyImages-478414193

Fontos a következetesség

Teveliné Horváth Melinda szerint elkerülhető, hogy a gyermek órákon át, céltalanul lógjon az okostelefonokon és a neten.

- Ha motiválásra használjuk a gyermek okostelefonon eltöltött idejét, pozitív hatást is el tudunk érni. Ha bevonjuk a gyermeket a házimunkába, vagy feladatai elvégzését jutalmazzuk egy 20-25 perces telefonozással, és következetesek vagyunk ennek betartásában, elkerülhetjük, hogy órákon keresztül céltalanul lógjon a telefonon. Ugyanakkor fontos az idő korlátozása. Ha több órán keresztül a családtól elszigetelten, kontrollálatlanul a telefonnal tölti a gyermek az idejét, az mindenképpen káros. Ha azt vesszük észre, hogy a gyermek függőjévé válik, csak ezzel akarja tölteni az idejét, és heves érzelmi reakciókat produkál, ha megvonjuk tőle, akkor érdemes szüneteltetni, illetve erősebb kontroll alatt tartani az online eltöltött idejét. A legfontosabb, hogy maga a szülő ne az okostelefonjával töltse idejét gyermeke társaságában. A gyerekkel együtt töltött minőségi idő és a példamutatás nagyon fontos - javasolja a szakértő.  

Fejlesztő mobilalkalmazások

Az okoskészülékek nyelvtanuláshoz is használhatóak, és a logikát is fejlesztik: mutatjuk, melyik appokat válaszd.

Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük