Mesenézés angolul: tényleg segít az idegennyelv-tanulásban? Szakembereket kérdeztünk

Lados Olivért és Esztert kérdeztük arról, mennyire hatékony az angoltanulás mesenézés révén.

Mesenézés angolul
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Egy-két idegen nyelv elsajátítása a következő generációk számára még inkább alapkövetelmény lesz, mint a szüleik esetében volt. Mivel a közoktatási rendszer ezen a téren nem túlságosan erős, a szülők igyekeznek iskolán kívüli lehetőségeket találni: applikációkkal, külön nyelvtanárral vagy akár angol nyelvű mesék nézésével. Tudjuk, hogy a gyerekeket a képernyőn nézett mese odaszegezi a számítógép elé. Ki lehet-e aknázni a mesefilmek ezen tulajdonságát az idegen nyelv tanulása során? Erről kérdeztük cikkünkben Lados Olivér és Eszter nyelvoktatókat, a beszeljangolul.com alapítóit.

Mesenézés angolul

Tény, hogy a monitoron nézett mese a gyereket elvarázsolja, szinte odaláncolja a képernyő elé. Érdemes azonban újra és újra emlékeztetni magunkat Vekerdy Tamás gyermekpszichológus szavaira, mely szerint a „látott mese nem mese”.

És ez az alaptézis igaz abban az esetben is, ha a gyereket idegennyelv-tanulás céljából ültetjük le a képernyő elé. A monitor előtt ülő gyerek ugyanis egy önkéntelen befogadó állapotba kerül, aki a színes-mozgó-beszélő figurákat követi ugyan a szemével, azonban ő maga kívül marad a cselekményben, nem vesz részt abban.

Ez a passzív szemlélő állapot pedig életidegen a kisgyerektől, akinek az emberi kapcsolatok, a társas interakciók jelentik a természetes közegét. Lados Eszter erről a következőket mondta:

 Figyelem szempontjából ekkor még mindenben teljesen impulzív módon van benne, egész lényével jelen van a tevékenységekben. Genetikailag kódoltan az érdeklődése vezeti őt: ami felkelti a figyelmét, arra fókuszál, viszont ha már nem érdekes, rögtön elmegy onnan. A mesenézés azonban természetellenesen odaláncolja a figyelmét a képernyőhöz. Az agytevékenység ilyenkor egészen más, mint ami a nyelvelsajátításhoz szükséges. A nyelvtanulásnál az elme mélyen koncentrál, a mesenézésnél épphogy jelen van, nem igazán van ott. A kettő figyelmi mód nagyon más, emiatt a mesenézés nem tud a hatékony nyelvelsajátítás eszköze lenni. Hatékonyság alatt nem azt értjük, hogy lehetetlenség nyelvet elsajátítani mesenézéssel, hiszen ennek ellentmondana sokak tapasztalata. A mesenézés azonban a természetes nyelvelsajátítási folyamatot rendkívül hosszúra nyújtja, így tény, hogy az idegen nyelv tanulásának nem ez a leghatékonyabb módja.

Így integrálható be a mesenézés a nyelvtanulásba

Mivel sok szülő tapasztalja, hogy a gyermeke eltanul kifejezéseket, szófordulatokat az angol nyelvű mesék nézése során, melyeket aztán sikerrel alkalmaz hasonló hétköznapi kontextusokban, talán nem mondanának le teljes egészében az idegen nyelvű mesék nézéséről. Lados Olivért arról kérdeztük, hogyan lehet esetleg mégis bevonni a látott mesét az idegen nyelv tanulásába.

 Amikor alsósokat tanítottam, nagyon ügyeltem rá, hogy olyan videókat használjak az oktatás során, amely megjelenített mindent, amiről a szereplő énekelt vagy beszélt. Tehát a videók képi világa nem távolodott el az audioélménytől. Miután megnéztük a videót a gyerekekkel, egy adott képkockán megálltam: ott meg lehetett nevezni, hogy pontosan mit látunk. Például, ha egy macska volt a képen, arról rengeteg dolgot el lehetett mondani: ez egy macska, itt a füle, két füle van. Azután ezt lehetett ragozni, szerepjátékoztatni: oké, itt van a macsek a kezemben (itt ők is tükörben csinálták, amit én). Simogassuk meg a cicát. Simítsd meg a fülét stb. Ezután - ha már a gyereknek is van füle -, jöhetett például az, hogy érints meg a te füledet. Most mindkettőt (both your ears). Csípd meg a füled. Most a másikat (now the other one). Ezeket egy 4 éves gyerek simán leköveti, utánozza a mozdulatokat, elvégzi az utasításokat. Ez pedig már tömény impulzus, ami segíti az idegen nyelv elsajátítását.

A cikk az ajánló után folytatódik

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

 Következő lépésben ki lehet nyomtatni egy képkockát a dalból/animációból. Újrahallgatni a dalt, énekelni, majd hagyni, hogy a gyerek színezze a képet, miközben a dal lefut párszor. Tehát sok activity/szerepjáték, sok utasítás mozgással, néhány meghökkentő, humoros beszólás, és máris bevonódik a gyerek az angolba. Ehhez nem kell tanár: a szülő is ideális jelölt. Nem kell hozzá előképzettség, csupán bátorság, és a gyerekek hálás közönség mindehhez.

Fejkamerát kötöttek egy kisbabára, így tanították beszélni az AI-t - A kisgyerek nyelvtanulási módszerét figyelték

A kutatók a mesterséges intelligenciát próbálták okítani egy olyan tanulási modellre, amely képes szavakat memorizálni és elsajátítani.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük