Hogyan tanítsd meg a kisbabádnak végigaludni az éjszakát? A szakértő 4 praktikus tanácsa
Sofia Axelrod könyvével a tanácstalan, alváshiányban szenvedő szülőnek nyújt segítséget.

GettyImages-96824112
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Minden szülő azt szeretné, ha kisbabája könnyen és sírás nélkül aludna el, de a kicsiknek, főként az újszülötteknek segítségre van szükségük ehhez. Az éjszakai ébredések száma az első hetekben, hónapokban nagyon gyakori, az örökös ébrenlét, az állandó fáradtság érzése pedig a szülő számára is nagyon megterhelő lehet.

Ha eddig cicin vagy ringatva aludtak el, nem is lehet elvárni tőlük, hogy egyszeriben maguktól elaludjanak, vagy ébredés után gyorsan visszaszenderedjenek. Mit tegyen a karikás szemű, kimerült szülő, aki azt várja, hogy legalább egy éjszakát háborítatlanul végigaludjon? PhD. Sofia Axelrod Mitől alszik jól a baba? című könyvében gyengéd, de tudományosan megalapozott tanácsokkal szolgál, amelyet sikerrel alkalmazott gyermekeinél is.

Hogyan tanítsd meg a kisbabádnak végigaludni az éjszakát?

Sofia Axelrod a test cirkadián ritmusára, belső órájának működésére építő módszere forradalmasítja az altatást. Ezzel a módszerrel nemcsak a kisbabák lesznek kiegyensúlyozottak, de a szülők is kipihenhetik végre magukat. Első lépésként meg kell teremteni a nyugodt alváshoz szükséges környezeti és fényviszonyokat, a nappali és éjszakai alvás ideális napirendjének bevezetését, majd végül elkezdeni a gyengéd altatáshoz szoktatás módszerét. A könyv mindebben a tanácstalan, alváshiányban szenvedő szülőnek nyújt segítséget.

GettyImages-520040651

Jelek, hogy elkezdheted az alvástréninget

Amikor a kisbabád már körülbelül három-négy hónapos vagy öt kilogramm súlyú, és időnként hosszabb ideig (hat órát vagy többet) alszik egyhuzamban éjszaka, elkezdheted az alvástréninget. Ez azt jelenti, hogy fokozatosan elhagyod az éjszakai etetéseket, míg végül a baba végigalussza az éjszakát, illetve hat-nyolc órát alszik egyhuzamban, vagy ha felébred és sír, képes önállóan megnyugodni és visszaaludni, szülői beavatkozás vagy szoptatás, etetés nélkül.

Négy egyszerű lépés a szakértő szerint

Még ha a kisbaba nem is alszik hat vagy több órát egyhuzamban éjszaka, négy hónapos korukban a kisbabák többsége testileg készen áll erre, és teljes mértékben képes is rá. Ebben a korban a kisbabák már nem igazán éhesek éjjel, inkább kényeztetésre vágynak. Tartsd észben, hogy a kicsinek nem lesz semmi baja, ha esetleg pár percig sírni hagyod. Ez a program legnehezebb része, de a lépések úgy vannak megtervezve, hogy minél kevesebb gyötrelemmel járjon mindkettőtök számára.

A cikk az ajánló után folytatódik

Első lépés

A szükséges mértékben szabályozd a napközbeni alvásokat! (…) Még ha a teljes alvásmennyiség megfelel is az átlagosnak, a napközbeni alvások idejét nem árt megkurtítani. Ez esetben a kicsinyed fáradtabb és álmosabb lesz estére, az alvástréning pedig sokkal kevesebb könnyel jár.

Második lépés

Kövesd a lefekvési időt és az ahhoz társított szertartást. Vezess be éjszakai üzemmódot, kapcsolj be piros fényt (ami lehetővé teszi a melatoninszint - az alvást segítő hormon - emelkedését, így a kisbaba könnyebben el tud aludni), és harminc perccel a lefekvési idő előtt etesd meg a kicsit! Mondd el a babádnak, hogy eljött az alvás ideje!

GettyImages-1294484058

Harmadik lépés 

Határozd el magad, és készíts tervet! Mennyi ideig vársz, mielőtt megeteted a kisbabát? Mennyi ideig fogod sírni hagyni? Iktass be egy etetés nélküli periódust, ami egy órával rövidebb, mint az az idő, amit a kisbabád egyhuzamban alszik éjjel! Ne feledd, a célnak megvalósíthatónak kell lennie, mert az éjszakai szoptatás késleltetése nem könnyű. Nyugtasd meg a babát etetés nélkül, ideális esetben úgy, hogy nem veszed ki a kiságyból! Az éjszakai üzemmódban nagyon ajánlatos igénybe venned a partnered (vagy egy családtag) segítségét. Ha a partnered vonakodik, biztosítsd róla, hogy csupán egy-két éjszakát kell kibírnia. Ha a szülők szorosan együttműködnek ebben, az csökkenti a stresszt, plusz az alvástréning bevezetése is könnyebbé és egyszerűbbé válik. 

Negyedik lépés

Hagyd a kicsit sírni legalább másfél percig! A tudományos kutatások bebizonyították, hogy a kisbaba megnyugtatása előtt kivárt kilencven másodpercnek óriási jelentősége van az éjszakai megszakítás nélküli alvásra való rászoktatásában. (…). Később, amikor a kicsi ismét sír, küldd be hozzá a partnered, de ő se legyen bent tovább egy-két percnél - nyugtassa meg a picit, simogassa meg, jelezze, hogy a szülei a közelben vannak, és nincs egyedül! Utána jöjjön ki a gyerekszobából, és legkorábban másfél perc múlva menjen vissza! Ezt általában háromszor-négyszer egymás után meg kell ismételni: kivár, bemegy, simogatás, nyugtatás, majd ki. Körülbelül 45 percig tart, amíg a baba elalszik, az első két éjszaka valamivel hosszabb ideig. Ha a kicsi rövid idő múlva ismét felsír, és még mindig nem jött el a következő szoptatási idő, ismételd az előbbi lépéseket kitartóan tovább. Ha a kisbaba visszaalszik, vagy sikerült kihagyni egy szoptatást: tökéletes! A kicsi éppen rájött, hogy képes egyedül megnyugodni, és ha ez ismétlődik, hamar megtanulja azt is, hogy képes végigaludni az éjszakát szülői beavatkozás nélkül.

Cikkünk PhD. Sofia Axelrod Mitől alszik jól a baba? című kötete alapján készült.

Az újszülöttek rendszerint két-három óránként ébrednek fel, a karikás szemű, kimerült szülők leghőbb vágya egy éjszaka, amit háborítatlanul végigalhatnak. Tanács van bőven, a legfrissebb kutatások azonban egész mostanáig nem voltak hozzáférhetők.

Sofia Axelrod első gyermeke születésekor rájött, hogy a tipikus altatási tanácsok ellentmondanak rendelkezésre álló tudományos ismereteinknek, köztük Axelrod mentorának Nobel-díjjal kitüntetett kutatásaival is.

Kiadja a 21. Század Kiadó.

Ára 3990 forint.

Az együtt alvás 4 pozitívuma

Az együtt alvás talán az egyik legtöbb vitát kiváltó téma a kisgyerekesek körében: míg egyes szülők szívesen alszanak egy ágyban a baba pici korától kezdve, addig mások azt vallják, a szülői ágy tabu, a gyereknek pedig a saját szobájában a helye. Bármelyiket is választják, mindkettőnek megvannak a maga pozitívumai és negatívumai. 

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük