Olajban sült szénhidrát cukorral: te milyen gyakran teszed a tányérra?
A februári kedvenc sajnos nem a legegészségesebb ételünk.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egész évben kedvelt csemege, de farsang táján különösen felkapott édesség a fánk. Porcukorral szórva, lekvárral lecsorgatva, frissen, melegen az igazi. Nálatok gyakran kerül a tányérra?

Bármennyire is szereti a család, a szervezetet nem örül annyira, ha fogyasztjátok. Hogy miért? A fánk sajnos az egyik legegészségtelenebb finomság.

Miért nem jó a fánk?

Nem az íze miatt - sajnos nagyon is finom, ezért is eszik az emberek olyan szívesen. A guszta külső és az ínycsiklandó ízek mögött viszont egészségre ártalmas tartalom bújik meg.

Egyfelől, mivel olajban sült tésztáról van szó, a fánk transzzsírforrás. Másfelől, mivel maga a tészta is édes, és még kerül is rá porcukor, illetve lekvár, a fánk kész cukorbomba a szervezetnek. Mindemellett a lisztes-cukros tészta csupa-csupa szénhidrát.

Miből mennyit tartalmaz egy darab fánk?

Kalória 426 kcal
Zsír 22,9 g
Szénhidrát 50,8 g
Fehérje 5,2 g

 

Betegek lehettek tőle

A sok cukor, szénhidrátfogyasztás és transzzsír az egészség legádázabb ellenségei közé tartoznak. A túlzásba vitt szénhidrátfogyasztás elhízáshoz vezet, így a magas szénhidráttartalmú fánk sem haszon a vonalaknak.

Cukortartalma, magas glikémiás indexe miatt az elfogyasztott fánk hatására a vércukorszint hirtelen megugrik, amire a szervezet gyors reakciója, hogy több inzulint kezd termelni. Az inzulin hatására a cukor beépül a sejtekbe, majd az inzulinszint hirtelen visszazuhan. Ez az inzulinszint-hullámzás vezet a kettes típusú cukorbetegség kialakulásához.

A fánk transzzsírtartalma miatt is egészségtelen. Egy 2000 kalóriát tartalmazó napi étrendben 20 kalória lehet maximum transzzsír, az ennél több bevitel már káros. A transzzsír csökkenti a jó, HDL koleszterin szintjét és emeli a rossz, LDL koleszterin szintjét a szervezetben. A rossz koleszterin felelős az érelmeszesedés kialakulásáért.

Továbbá a transzzsír romboló hatással van a szívizomsejtek membránjára, aminek hatására a szívizom szövete károsodik, és emelkedik a ritmuszavar, a szívinfarktus és a hirtelen szívleállás kockázata.

Cukorbetegséget okozó ételek

Sajnos sok gyerekkedvenc csemege fogyasztása cukorbetegséghez vezet. Képeken nyolc ezekből.

Ne fogyasszátok?

Bár egészségetek szempontjából kifizetődőbb, mégiscsak furcsa lenne, ha mostantól egyáltalán nem ennétek fánkot. A farsangi időszakhoz ez valahogy hozzátartozik. Mit tehettek mégis?

A gyakoriság és mértékletesség a két kulcsszó. Egyrészt ne egyetek sokszor fánkot. Például ne ez legyen a reggeli a hétköznapokon, ne készüljön kéthetente hétvégén otthon ez sütemény gyanánt. Évi egy-két alkalom viszont belefér, amiből az egyik lehet is a farsang.

Azon alkalmakkor pedig, mikor esztek fánkot, ne vigyétek túlzásba, a gyereknek pedig pláne ne adjatok egynél többet egy nap, már csak azért se, mert ez az étel nehéz, és gyomorpanaszokat okozhat. Továbbá ne szórjatok a fánkra bődületes mennyiségű porcukrot, csak annyit, amennyi épphogy meglátszik rajta, ugyanígy tegyetek a lekvárral is. Sütéskor ügyeljetek az olaj állapotára, sohase használjatok két vagy több sütéshez egy olajat, és legyen jó forró, amikor a tészta belekerül, máskülönben utóbbi rengeteg olajat fel fog venni sülés közben.

Tervezed, hogy sütsz fánkot farsangra? Mutatunk egy jó receptet: kattints!

 

Ezt is szeretjük