Cukor, méz, édesítőszer? Melyiket add a gyereknek? A dietetikus elmondja
Sokfelől és sokfélét hallani, ezért rákérdeztünk a dologra.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Rémtörténetek tucatját hallani arról, mennyire nem mindegy, mivel édesíti az ember az ételeket, pláne, ha a gyerekről van szó, hiszen senki nem szeretné, ha azért, mert ő szülőként nem figyelt kellőképpen oda a táplálására, beteg lenne a gyerek.

De vajon mi az ideális megoldás? A cukor, a méz, az édesítőszer, esetleg a nyírfacukor? Henter Izabella dietetikust kérdeztük meg a témában.

Az édesítés mizériája

A dietetikus véleménye szerint a dolog már ott sántít, hogy egyáltalán édesítsük-e az ételeket. Megkérdőjelezhető, hogy erre van-e szükség, hiszen a hozzáadott cukor, pláne, ha túlzásba viszi az ember, nem jó a szervezetnek, hiszen növeli a veszélyét többek között a cukorbetegségnek, elhízásnak.

Az édes ízt mégis mindenki szereti. Erre két magyarázat is adható. Az egyik, hogy az anyatej édeskés, így az ember már kiskorától vonzódik az édesebb ízek iránt.

A másik, hogy az ember ösztönösen az édesebb ízekre hajlik, mivel a kezdetekben, amikor még a természetben élt, az édesebb növényekről tapasztalta, hogy nem mérgezőek, míg a rosszabb ízűeket pedig káros hatásuk miatt elkerülte.

Mindenből cukor lesz

A szervezetnek kell a cukor, mint energiaforrás a működéséhez. Az ételekből, legyen az kenyér, tej, gyümölcs vagy más, a szervezet cukrot, egész pontosan szőlőcukrot készít. Ha a cukormennyiség, azaz a megfelelő energia, ami szükséges lenne, nincs biztosítva, akkor a szervezet akár a saját fehérjéjéből is képes cukrot gyártani magának. Ez kell ahhoz, hogy működése fennmaradjon - mondja Henter Izabella.

Mivel jó édesíteni a gyerek ételét?

Ha annak tudatában, hogy a hozzáadott cukor nem alapvető szükséglet, mégis édesít az ember, édesítsen okosan, ésszel, mértékkel, ezt tanácsolja Henter Izabella. Ha például készít egy gyümölcsturmixot a gyereknek, abba ne tegyen feltétlenül cukrot, hanem édesítse más, édesebb gyümölcsökkel a savanykásabbakat. Például a meggyes turmixba tegyen néhány karika banánt, ami, mivel édesebb, ellensúlyozza a meggy savanyúságát.

Más alkalmakkor jó megoldás lehet az édesítőszer is. A megbízható üzletekben vásárolható édesítőkkel nincs gond, de gyermekeknek csak indokolt esetben, például betegség esetén javasolt - mondja a dietetikus. Az elgondolkodtató, hogy mivel édesebbek a cukornál is, feljebb viszik az ember édesíz-érzékelésének ingerküszöbét, így az egyre és egyre édesebb ételekre fog vágyni.

A por alakban kapható fruktózzal - ami egyébként természetes formájában a gyümölcsökben található meg elsősorban - az a gond, hogy megterheli a májat és az anyagcserefolyamatokat nem jó irányba tereli. A nyírfacukor - vagyis xilit - pedig hasmenéses panaszokat okozhat, akárcsak a szorbit. A mézzel alapvetően nincs probléma, normál esetben 12 hónapos kor után adható, ha tiszta, és nem cukrozott hamis méz. Ha az élelmiszerbiztosnsági követelményeket nem teljesíti, megbetegítheti az embert. Még az sem feltétlenül garancia, ha bio - magyarázza Henter Izabella.

Ami pedig a kristálycukrot illeti, a közhiedelemmel ellentétben nyugodtan lehet fogyasztani, ám nagyon fontos a mértékletesség, illetve a felesleges cukrozás elkerülése. A gyerekek étrendjéből sem szabad kiiktatni a cukrot, pláne, mivel nekik még nagyobb szükségük van az energiapótlásra, mint a felnőtteknek: növekednek, futkároznak, játszanak, testük hővesztesége nagyobb a felnőttekénél - számos okot fel lehet hozni, amiért a cukornak igenis van helye a gyerek étrendjében - mondja a dietetikus.

Sütéskor, főzéskor

A főzés és sütés terén is érdemes tudatosan használni az alapanyagokat. Lényeges, hogy mi az, amivel bekerül a szervezetbe a cukor. Nem minden esetben emeli hirtelen magasra a vércukorszintet a bevitt cukor - magyarázza Henter Izabella.

Ha az étel eredetileg, vagy elkészítésének módja miatt rostosabb, vagy zsírosabb, akkor lassabban, emelkedik meg a vérben a cukorszint, ám a sok zsiradékkal jelentősen nő a bevitt kalória is. Épp ezért érdemes sütéskor, főzéskor jó minőségű graham, korpás, lisztet keverni a fehérhez így jóval dúsabb lesz rostokban és tápanyagban - ha süteménysütésre kerül sor, akkor is legyenek igényesen válogatva az összetevők - magyarázza.

A gyümölcsös, túrós, diós, sajtos nem olcsó, hanem minőségi, zsiradékkal készített süteményeket, bátran lehet adni a gyerekeknek desszertként, vagy akár tízóraira, uzsonnára is mindig ügyelve a mennyiségre - mondja a dietetikus.

Ezt is szeretjük