Mennyi D-vitamin kell egy kismamának?
Így pótold, hogy ne legyen hiány
A D-vitamint lehet és ajánlott is pótolni, mert hiánya sok betegségért felelős.

nagykep?cikkid=169611&kep=kismama-ehes-lead
Ez is érdekelhet

Hőségben is tökéletes választás az ország legjobb játszóparkja! (x)

Kszi, Simon – Mindenkinek jár egy első szerelem (x)

Daganatos betegek életét menti meg világszerte az őssejtterápia - Ezen betegségek gyógyításában lehet sikeres még (x)

Ezen a filmen sírt a cannes-i filmfesztivál közönsége - Egy fél mozijegy áráért megnézheted (x)

beauty and style

5 nyári cipőfazon, ami nem mutatja a lábkörmödet, mégis csinos »

Ez a színésznő a nagybetűs nő: a 41 éves Jessica Chastain fotóin ámulunk »

Izmos has és kerek popsi percek alatt: megosztja a módszer a netezőket »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A D-vitamin jelentőségét az utóbbi években fedezték fel igazán. Kiderült, hogy nemcsak a csontképzésben van óriási szerepe, hanem például az élettani működésekhez szükséges K-vitamin felszívódásához is elengedhetetlen.

Hiánya komoly betegségeket okoz, kutatók összefüggésbe hozták autoimmun-problémákkal, szív- és érrendszeri betegségekkel is. A kismamáknak D-vitaminból is többre van szüksége, ezárt fontos a pótlása.

Mennyi D-vitaminra van szüksége egy terhes nőnek?

Egy átlagos felnőtt napi D-vitamin-szükséglete 1500-2000 nemzetközi egység - NE. Ez a mennyiség az első trimeszterben megfelelő, de a terhesség 12. hete után már 4000 NE javasolt. A várandósság során kialakuló hiányállapot emeli a cukorbetegség és a magas vérnyomás kockázatát, emellett a születendő baba súlyát is negatívan befolyásolja.

Ezenkívül ez a vitamin is felel a fogak és a fogágy jó állapotáért, tehát törekedni kell a pótlására. Mivel ez egy zsírban oldódó vitamin, figyelni kell a túladagolásra, bár tartósan 10 ezer NE-t kellen fogyasztani ahhoz, hogy ez kialakuljon. Tünetei lehetnek a hányinger és hányás, gyengeség és idegesség, fokozott szomjúság és vizelési kényszer, valamint bőrtünetek.

Honnan lehet pótolni természetesen?

Elsősorban a napból. A D-vitamint a fény vitaminjának is szokták nevezni. Maga a vitamin egy hormon előanyaga, mely a nap UV-B sugárzásának hatására termelődik a bőrben. Napi 20 perc természetes fényben töltött idő - ami nem kell, hogy kimondottan napozás legyen - a napi D-vitamin-szükséglet nagy részéhez elég. A szolárium nem felel meg a célnak, mivel abból UV-A sugár éri a bőrt, ami csupán barnítja és öregíti azt.

D-vitaminban gazdag ételek

A D-vitamin sajnos nem fordul elő az élelmiszerekben a napi szükségletnek megfelelő koncentrátumban. Olyan tengeri halakban van a legtöbb D-vitamin, mint a tőkehal, tonhal, szardínia és lazac. A tojásnak inkább a sárgája gazdag ebben a vitaminban. A csonthéjasok és az olajos magvak fogyasztását javasolják a dietetikusok a hiányállapot megszüntetésére. A gombák és a sajtfélék népszerű ételek, ezek szintén gazdag D-vitamin-forrásnak számítanak.

Egyéb pótlási módszerek

A D-vitamin tabletta formában elérhető a gyógyszertárakban és drogériákban. Ám sokkal jobban jársz, ha először megbizonyosodsz egy szimpla laborvizsgálattal, hogy szükséges-e pótolnod. Amennyiben igen, az orvos felírja receptre a megfelelő adagot, így költséghatékonyabban juthatsz hozzá.

Arra figyelj, hogy a már elavultnak számító 200 NE ajánlás egy csökkentett mennyiség, ám a multivitaminokban általában csak ennyi van. A vitamint olajos közeggel vagy étellel kell bevenni. Ha nem vagy híve a kapszuláknak vagy vitamintablettáknak, a teljesen természetes tőkehalmájolajból is pótolhatod a D-vitamint. Patikákban és bioboltokban egyaránt megtalálható, akár ízesített formában is.

Ezt is szeretjük