A cukortól nem lesz több energiája a gyereknek: pont a fordítottja igaz a szakértők szerint
A tévhitekkel ellentétben a cukor nemhogy nem ad energiát a gyereknek, inkább elszívja azt.

gyerek cukor 1
Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style

A magyaros csipkével is lehet újat mutatni: elbűvölő esküvői ruhák 2020-ra, magyar tervezőtől »

Ez a minta még a kockásat is lekörözi idén: a legdivatosabb pöttyös darabok, árakkal »

Tippek gyors körömnövekedéshez: nincs többé repedezés és letörés »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Régóta tartja magát a tévhit, miszerint a gyerekek felpörögnek, ha túl sok édességet kapnak. 

Aktuális eredmények szerint azonban úgy tűnik, a cukortól nem éberek és hiperaktívak, hanem fáradtak és tompultak lesznek a gyerekek. 

Ezt teszi valójában a cukor a szervezettel

Amikor valaki édességet eszik, a benne lévő glükóz közvetlenül a véráramba kerül, melynek hatására a vércukorszint hirtelen megugrik. A véráramból a glükóz elér a sejtekhez, így azok energiához jutnak. Mivel a cukor, mondhatni, a sejtek fő tápláléka, logikusnak tűnhet, hogy a több cukortól több energia lesz, ám ez nem így van.

A szervezet számára ugyanis létezik optimális vércukorszint: ha ennél alacsonyabb a vér glükóztartalma, az ingerlékenységhez vezet, ha pedig hosszú időn keresztül túl magas, az valamennyi szervre károsan hat. A Medium szaklapban megjelent tanulmányban kutatók 31 korábbi kísérlet eredményeit elemezték, azaz mintegy 1300 személynél vizsgálták, hogyan hat a cukor a hangulatukra és a fáradtságérzetükre.

Kiderült, hogy a cukortól nem ugrik meg az energiaszint, nem pörög jobban az agy, ahogy a sportteljesítményben sem történik javulás, épp ellenkezőleg: az eredmények szerint fáradtabbak lettek azok, akik a tesztek során cukrot és nem placebót kaptak.

A kísérlet során a cukorfogyasztást követő 60 percben csökkent az éberség, 30 percen belül pedig az alanyok fáradtabbnak lettek, mint voltak. Konstantinos Mantantzis, a kutatás vezetője szerint ehhez képest még a felnőttek között is sokan azért fogyasztanak minél több édességet, mert jobb kedvet és sok energiát várnak tőle. 

Nagyon erős a szülői hiedelem

A szakértők már 1994-ben megkísérelték bebizonyítani, hogy a cukorfogyasztás és a gyerek felpörgése egyértelműen szülői hiedelmek eredménye. DW. Hoover és R. Millich kísérletében például azok a szülők, akik biztosra vették, hogy a cukor túlpörgeti a gyereket, még akkor is hiperaktívnak látták őket, ha azok placebót kaptak. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Érdekesség, hogy a teória csak a klasszikus csokoládé, cukor, nyalókák esetén igaz, ám amikor a kutatók eperjoghurttal próbálkoztak, azt már nem találták rossznak. Pedig egy pohár gyümölcsjoghurtban több cukor lehet, mint egy kocka csokiban.

Honnan ered a teória?

A hiedelem valamikor a hetvenes években született, az úgynevezett Feingold-diéta megjelenésével egy időben. Benjamin Feingold amerikai allergológus ekkor az étrend és a viselkedés kapcsolatát kutatta. Figyelemhiányos hiperaktivitással, vagyis ADHD-val küzdő gyermekek terápiájában többek között azzal próbálkozott, egyébként sikeresen, hogy a gyerekek étrendjéből teljesen kivonta a mesterséges színezéket, aromákat és az ízfokozókat.

A professzor ugyan a cukrot nem tartotta rossznak, de mivel a gyerekek főleg édesség formájában fogyasztottak mesterséges összetevőket, idővel tiltólistára tették az édesítőszert. Azóta pedig már más kutatásban is kimutatták, hogy az ADHD tünetei csökkentett cukortartalmú vagy cukormentes diétával eredményesen enyhíthetők.

Izgatottak lesznek, de nem őrülnek meg a cukortól

Ezek már dr. Jody Dushay endokrinológus gondolatai, aki szerint nem kellene összekeverni az édesség okozta gyermeki örömöt a hiperaktivitással. Míg Michael Breus klinikai szakpszichológus szerint a cukor hatása leginkább a fogyasztás időpontjától függ.  Akinek jól működik az anyagcseréje, valószínűleg bármikor fogyaszthat édességet, míg másoknak az esti órákban már nem ajánlott, mert krónikus fáradtságot, rossz közérzetet és hízást okozhat.

Finom és tápláló ételek a növekvő baba idegrendszerének

A következő ételek segítenek napi szinten bevinni a szükséges folsavmennyiséget. Ez egy átlag felnőtt esetében 0,2 milligramm naponta, egy terhes nő esetében 0,4-0,8 milligramm. Gyerekek esetében 1-3 éves kor között 0,05 mg, 4-6 évesen 0,075 mg, 7-10 évesen 0,1 mg, 11-14 évesen 01,05 mg, 15-18 éves korban 0,2 mg folsavra van szüksége a szervezetnek. 

Ezt is szeretjük