Mikor jelentkeznek az autizmus első tünetei? A korai fejlesztés sokat jelenthet
Minél hamarabb kezdődik el a speciális fejlesztés, annál eredményesebb lehet.
Az autizmus nem az elme betegsége, hanem a normál fejlődéstől való eltérés. Ez az első és legfontosabb, amit az állapot kapcsán tisztázni kell. A másik egy szomorú tény, gyakori a kései diagnózis, mely miatt az értékes, igazán korai fejlesztésről az érintettek sok esetben egyszerűen lemaradnak.
Az autizmus első tüneteit másfél éves kor után lehet felfedezni a kicsiken. Ezek a gyerek három-öt éves korában a legerősebbek. Sajnos az autizmust ebben az intenzív időszakban állapítják meg leggyakrabban, pedig sokkal előbb is észre lehet venni bizonyos tüneteket.
Az autizmus első tünetei
A kései diagnózisnak részint a helyes háziorvosi következtetés hiánya, az ő tanácstalanságuk, részint a túl kevés képzett szakember az oka. A szülőket esetleg későn világosítják fel, mi lehet a gyerekkel, így későn is irányítják megfelelően tovább. Ez óriási időveszteséget jelent, mert a korai fejlesztés nagyon értékes az autizmussal élők számára.
Az autizmus gyakorisága 0,05-0,25%-os hazánkban. Magyarországon 16-22 ezren élnek autizmussal. Az állapot fiúknál négyszer-ötször gyakoribb, mint a lányoknál. Tapasztalatokon nyugvó feltételezések szerint az autizmus genetikai meghatározottságú is lehet, de kialakulásának miértje egyelőre nem tisztázott. Az idegrendszert károsító tényezők ugyancsak szóba jöhetnek okként.
Az autizmus tünetei
Észrevehető tünet a szemkontaktus hiánya, az elmaradás az érzelmek és élmények megosztásában, tehát a kölcsönösséget igénylő szociális interakciókban. Az autizmussal élő gyerek kommunikációja is elmaradást mutathat, beszéde lassabban fejlődik, esetleg a gyerek nem is beszél. Nem teremt kapcsolatot másokkal, még a szülőkkel sem, csak a szükségletei kielégítésére. Előfordulhat agresszív viselkedés, félelem a többi embertől, de a veszélyes helyzeteket nem ismeri fel, és fájdalomérzete csökkent.
Jellemző még a rugalmasság hiánya, az azonosság, az ismétlődés igénye, ahogy a magány szeretete is. A gyerek érdeklődése észrevehetően szűk, és leginkább a tárgyak külső tulajdonságaira összpontosul. Szereti a szokatlan, repetitív tevékenységeket, játékokat. Mozgásában különös dolgok fedezhetők fel, furcsán tartja kezeit, lábujjhegyen jár, grimaszol, kezeit szárnyakhoz hasonlóan eltartja.
Nem betegek, autizmussal élők
Széles körben elterjedt az a téves gondolat, hogy az autizmussal élők betegek. Az autizmussal élő más életet él, mint az átlagember. Szociális, kommunikációs, kognitív fejlődésében lévő zavara hatással van emberi kapcsolataira, beilleszkedésére, életminőségére. Egész életén át kíséri nem gyógyítható állapota, mely járhat fogyatékkal, így az önálló életre való képesség hiányával. Az autizmusnak vannak különböző fokozatai, minden száz típusosan autizmussal élőből öt lesz önálló, 25-30 csaknem önálló, de külön figyelemre szorul, a fennmaradók állandó felügyeletet igényelnek.
Minél előbb fejlesztik, annál jobb
Az autizmussal élő gyerek tüneteit gyakran későn veszik észre, így megkésik a fejlesztés, pedig a korai, célirányos foglalkozás rendkívül sokat jelenthet. Ha iskoláskorig nem kezdődik el, akkor sajnos nehezebb lesz a későbbi fejlesztés. Nem lehetetlen azonban: az autizmussal élőket felnőttkorukban is lehet fejleszteni, azt elkezdeni soha nem késő.
Autista gyerekművészek alkotásai
Az állapottal gyakorta jár együtt különleges kreativitás, és ez olykor már gyerekkorban megmutatkozik. Ha a szülők erre felfigyelnek, esetleg a szakértők segítségével, mintegy terápiás jelleggel kerül például ecset egy autizmussal élő gyerek kezébe, abból egy csodálatos művészi pálya bontakozhat ki. A következő festmények autista gyerekművészek művei.