Ennyivel kevesebbet alszunk a baba 1 éves koráig - Durva eredményre jutottak a kutatók
Fájdalmas belegondolni, hány órányi alvás esik ki heti szinten a friss édesanyák életéből.

anya-faradt-baba
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A kialvatlanság a kisbabás anyukák körében ismerős fogalom. Sok várandós édesanya csak a szülésig tervez, lévén egy olyan erőt próbáló napról van szó, melyből kevés adódik egy nő életében.

Az azt követő hónapok azonban - bár kevesebb intenzív fájdalommal járnak -, hosszú távon jobban megterhelik a szervezetet, mint maga a szülés. Mindennek az alapját pedig a kialvatlanság adja.

Ennyit alszanak a kisbabák

Vannak olyan városi legendák - általában a barátnő barátnőjének az unokahúgának a babájáról -, melyek szerint léteznek csecsemők, akik átalusszák az éjszakát. Ha létüket nem is vonjuk kétségbe, nyilvánvalóan erős kisebbségben vannak ezek a gyerekek. Tény, hogy minden csecsemő sokat alszik, ám a felnőtt életvitellel nagyrészt összeegyeztethetetlen ritmusban teszik azt.

Egy átlagos újszülött éjszakai alvásigénye 12-14 óra, és nappal is alszik vagy négyszer. A hat hónapos babák a szakirodalom szerint 11-12 órát alszanak éjjel, nappal pedig még kétszer 1-1,5 órát. Hiába töltenek azonban a nap 24 órájából 14-18 órát alvással, a babák alvásciklusa rövid. Az újszülötteké például alig 40-60 perces, és hetekbe, hónapokba telik, mire egy baba két-három órát képes egyhuzamban átaludni - ami az édesanya számára is értékelhető mennyiségű alvást jelenthet.

Ennyit alszanak a kisbabás anyukák

Egy több mint 1800 ember bevonásával készült brit vizsgálat szerint a kisgyerekes anyukák babájuk életének első évében az éjszakai szoptatások, a legapróbb neszekre való felébredések miatt átlag 5,1 órát alszanak éjszakánként. Egy csecsemő tehát átlagosan 2,9 órányi alvással kurtítja meg édesanyja minden éjszakáját. Mindez hetente 20,3 órányi alváskiesést jelent, ami a gyerek egyéves koráig 1055 órára, vagyis mintegy 44 napra növekszik.

Hogy alhatsz többet?

A jó minőségű és megfelelő mennyiségű alvás létfontosságú ahhoz, hogy mentálisan és fizikailag egészséges maradj. A hetekig, hónapokig tartó kimerültség egyrészt gyengíti az immunrendszert, megalapoz a különféle egészségügyi problémák kialakulásának, másrészt ingerlékennyé, türelmetlenné tesz. Bár egy kisbaba mellett kétségkívül lehetetlen feladat a napi 8 órás alvás, azért érdemes törekedni arra, hogy lehetőségekhez képest minél több összejöjjön.

A cikk az ajánló után folytatódik

Míg a házimunkák jó része és az étkezés egy ébren lévő babával együtt is végezhető - akár úgy, hogy egy hordozókendővel magadra kötöd -, addig az alvás nem. Igyekezd tehát a kicsi minél több napközbeni alvását kihasználni arra, hogy te is pihenj, minden egyebet pedig próbálj a baba ébren töltött óráira időzíteni. És még valami: fogadd el a segítséget! A babák mágnesként vonzzák a rokonokat, barátokat. Bármilyen - sétáltatásra, bevásárlásra, főzésre, testvérfelvigyázásra vonatkozó - felajánlás érkezik nagymamától, barátnőtől, unokatestvértől, habozás nélkül fogadd el! Ne feledd: ezt nemcsak magadért teszed, hanem azért is, hogy a családod ne egy krónikusan fáradt, zombiszerű anyával éljen együtt. És igen, valószínűleg soha nem fogsz annyit és úgy aludni, mint a baba születése előtt, de törekedni kell rá, hogy minél több alvással töltött óra beleférjen a napba!

Az élet egy babával

A szülést követő hónapok - olykor évek - kialvatlanságát, fejfájását, striáit áthatja a melegség, a szeretet és az a különleges, hintőporillatú hangulat, melyet csak egy csecsemő mellett tapasztalhat meg az ember.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük