Fehér búzaliszt helyett ezt használd, ha fogyni akarsz: fel sem tűnik a csere
A fehér lisztnek is léteznek olyan alternatívái, amik ízben, állagban is nagyon hasonlítanak rá.

GettyImages-973796362
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egyre többen váltanak fehér lisztről valamilyen alternatív lisztre, ennek hátterében állhat ételintolerancia, allergiás reakció vagy csak egyszerűen az, hogy változatosabbá szeretnék tenni az étrendet.

A hagyományos sütés-főzéshez egyáltalán nem mindegy, melyik típus mellett teszi le a voksát az ember, hiszen hamar kiábrándulhat a fehérliszt-helyettesítők világából, hogyha csalódások érik - nem a megszokott lesz az étel állaga vagy íze. Akad viszont néhány olyan liszt, mellyel úgy helyettesíthető a búzafinomliszt, hogy alig érezhető a különbség.

Teljes kiőrlésű tönkölyliszt

A tönkölybúza egy ősi búzafajta, nehezen emészthető fruktán szénhidráttartalma jóval alacsonyabb, mint a fehér liszté, ellenben több rostot tartalmaz, és hatszorosa a fehérjetartalma. Fontos aminosavakban is bővelkedik, melyek természetes módon emelik meg a szerotoninszintet, csökkentve ezzel a stressz érzetét.

GettyImages-165173045

A tönkölybúzaliszt magas rosttartalma pedig támogatja az emésztést, és olyan létfontosságú szervek működését, mint a máj és a hasnyálmirigy. Kenyeret, péksüteményt, édességeket is készíthetsz belőle, kitűnő helyettesítője a fehér lisztnek.

Zabliszt

A zabliszt nemcsak vasat, fehérjét és az agyműködést, anyagcserét serkentő mangánt, hanem oldható rostokat is tartalmaz. Ezek a rostok lelassítják a tápanyagok felszívódását, hosszan tartó teltségérzetet okoznak, emellett segítenek kiegyensúlyozni a koleszterinszintet és a vércukorszintet is. A benne lévő béta-glükán rostok elősegítik a bél mikrobiomjában az egészséges egyensúly fenntartását.

A cikk az ajánló után folytatódik

Nem okoz hirtelen vércukorszint-emelkedést, ezért inzulinrezisztencia vagy cukorbetegség esetén is fogyasztható. Sütések folyamán a búzaliszthez hasonlóan reagál, gyakorlatilag bármi elkészíthető belőle.

Hajdinaliszt

A hajdina egy álgabonafajta, kiváló lisztpótló, remek rost- és magnéziumforrás, esszenciális aminosavakban bővelkedik, melyek a fehérjék építőkövei, amik pedig az izmokat látják el energiával. Magas flavonoidtartalma pedig a C-vitamin felszívódását segíti elő, ez a vitamin rendszeres mozgás mellett felgyorsítja a zsíroxidációt.

Sokoldalúan felhasználható a hajdinaliszt, könnyű lecserélni rá a búzalisztet, többek között palacsintát, házi metéltet, tócsnit vagy gofrit is készíthetsz belőle. Az ételek állaga enyhén ruganyossá válik tőle, így nem igazán alkalmas porhanyós, ropogós résztájú kekszek vagy linzertészta készítésére.

Rozsliszt

A rozsliszt is tökéletes helyettesítője a búzafinomlisztnek, akár egy az egyben ki lehet rá cserélni, de az alapreceptek 1/3-ában szokás a búzalisztet helyettesíteni vele - már ennyitől is sokkal táplálóbb lesz a készülő étel. Általában kenyérsütéshez használják, de sütemények alapja is lehet.

GettyImages-918609566

Kutatások szerint a teljes kiőrlésű rozslisztből készült kenyerek bizonyítottan fogyást támogató hatással bírnak, emellett kiemelkedő mangán-, rost- és riboflavinforrás, ez utóbbi szerepet játszik a zsírsavak lebontásában. Alacsony glikémiás indexe van, nem dobja meg hirtelen a vércukorszintet, hosszan elnyúló teltségérzetet okoz.

Lisztek sűrítésre vagy süteményekhez

A hagyományos, fehér búzaliszttől egyre többen pártolnak el, viszont a széles választékból nehéz megtalálni a megfelelőt.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük