5 dolog, ami gyorsan megszünteti az izomlázat: az sem mindegy, mit eszel edzés után
A sajgó izomláz ellen léteznek hasznos megoldások, amik segíthetnek enyhíteni a feszítő érzést.

GettyImages-1307374279
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az izomláz az edzés egy kellemetlen velejárója, mely akár már aznap, de leggyakrabban másnap vagy harmadnap jelentkezik, és a testmozgás intenzitásától és típusától függően alig észrevehető, máskor viszont fájdalmas feszítő érzést okoz.

Ez az állapot akkor jelentkezik, amikor károsodik az izomszövet, elszakadnak az izomrostok - ami gyakorlatilag minden edzés után megtörténik -, és a szervezet megkezdi a regenerációt, gyulladást indukálva az adott helyen.

Izomláz ellen házilag

Szakértők szerint ilyenkor a szövetek közötti folyadék is felhalmozódik, ami plusz feszülést okoz a sérült területen. Egy bizonyos szintig teljesen természetes, normális az izomfájdalom, de ha túl sokáig tart, az már problémát jelenthet.

GettyImages-1205281430

Minél előbb regenerálódnak az izmok, annál hamarabb lehet újra teljes erőbedobással edzeni és mozogni. A bemelegítés és a nyújtás némiképp enyhítheti az izomláz tüneteit - noha ezzel kapcsolatban megoszlik a szakértők véleménye -, de a már kialakult fájdalom ellen is léteznek hatékony módszerek.

Hidratálás 

A megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás elengedhetetlen az izmok normális működéséhez, regenerálódásához. Jelentősen lerövidül az izomláz ideje, hogy edzés előtt, alatt és közben is figyelmet fordítasz arra, hogy ne boruljon fel a szervezet vízháztartása.

A vizelet színe jó iránymutatóként szolgálhat: a sötétsárga a dehidratáltságot, kiszáradást jelenti, a halványsárga és a szinte teljesen áttetsző pedig az ideális folyadékbevitel indikátora. Segítséget nyújthat, ha az olyan, kiszáradáshoz vezető italok fogyasztását csökkented le, pláne edzőnapokon, mint a kávé vagy alkohol, és minimum 6-8 pohár vizet fogyasztasz el.

GettyImages-1151213216

Masszázs eszközökkel

Az SMR-henger vagy habhenger szintén gyógyírként szolgálhat a sajgó izomokra. A masszázs az izmokban felhalmozódott, feszítő érzést okozó folyadékok elmozgatását segíti elő, fokozza a keringést, és gyorsítja az oxigén áramlását a területen.

Hasonlóképpen működnek a Lacrosse-golyók is, amikkel szintén a test különböző, máskülönben nehezen elérhető pontjait lehet megmasszírozni. Akár a hengert, akár a golyót választja valaki, egy pár perces masszázs után már sokkal jobban fogja érezni magát.

Étkezés az edzés után

Egy intenzív, hosszabb, legalább 60 perces edzés után 20-40 gramm fehérje és ugyanennyi szénhidrát fogyasztása javasolt, ami megfelel annak, ha egy adag görög joghurtot egy marék áfonyával és egy teáskanálnyi mézzel fogyasztasz el.

A cikk az ajánló után folytatódik

A fehérje nagyon fontos az izomzat épüléséhez szükséges aminosavak számára, míg az szénhidrátok üzemanyagként szolgálnak a sejtek számára, feltöltik az energiaraktárakat. A megfelelő fehérjebevitel esszenciális az izmok számára, a Nemzetközi Sporttáplálkozási Társaság ajánlása szerint 1,4-2 gramm az ajánlott mennyiség testtömegkilogrammonként. Akik aktívan sportolnak, az adagokat 3-4 óránként fogyasszák el, tehát, mondjuk, ha egy illető súlya 70 kg akkor 95-136 g fehérjére lesz szüksége mindennap.

Ezenkívül a megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitelnek is figyelmet kell szentelni, mint a C-vitamin és cink, amik szintén meggyorsítják az izmok regenerálódásának folyamatát.

Kemény edzés után könnyű gyakorlat

Az izomláz után sem kell feltétlenül hanyagolni a mozgást, helyette inkább könnyed, gyengéd edzésfajtákat végezz, ide tartozik a jógázás, a sétálás, az úszás vagy a laza kerékpározás. Ezek segítenek elmulasztani a feszítő érzést az izmokban. A túlerőltetés elkerülése végett nem ajánlott intenzív és ugyanazokat az izomcsoportokat aktiváló mozgást végezni egymást követő napokon. 

GettyImages-1331764987

Borogatás

Amikor jelentkeznek az izomfájdalom tünetei, akkor érdemes kipróbálni a hideg borogatást, ez lehet akár egy konyharuhába tekert fagyasztott élelmiszer, vagy a célra tervezett bármilyen hűvös, zselé-, jégtasakos vagy gélpárna. Az első néhány órában a hideg borogatás segít, utána pedig már melegre kell váltani, mert az segít az izmokban ellazulni.

20 perc alatt 300 elégetett kalória: durva tabata-intervallumedzés

A tabata-intervallumedzéssel rövid idő alatt nagyon sok kalóriát lehet elégetni.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük