A katonai fölény megszerzésének és bebiztosításának érdekétől vezérelve számos olyan eszköz terve született meg, és került kivitelezésre a történelem folyamán, ami mai szemmel nézve hollywoodi filmkellék is lehetne.
Amerika a Szovjetunióval való rivalizálása során, a fékevesztett fegyverkezési verseny közepette, a hidegháború idején - 1947-1991- elképesztő járművek egész sorát alkotta meg. Nem csoda, ha a távolból szemlélődők földönkívülieknek nézték őket: csészealjtól az egyszemélyes propellerhelikopterig minden szerepelt a járműfejlesztők repertoárjában.

Ez eddig egy sci-fi képregényből kivágott rajz is lehetne, de nem erről van szó: az amerikai hadsereg az ötvenes években valóban repülő csészealjat épített.

Íme, a szerkentyű fotója. A VZ-9-es futurisztikus külsejével tűnt ki leginkább, sem a sebessége, sem a repülési magassága nem volt kiemelkedő. Ráadásul a pilóták sem szerették, mert nehéz volt egyensúlyban tartani. Hamar le is álltak a projekttel.

Jogos a kérdés, mi a csuda ez. A HZ-1-es egy egyszemélyes, nyitott helikopter volt, mely voltaképpen a motorból, a propellerből és egy kormánnyal ellátott állófelületből állt.

Az embernek óhatatlanul horrorképek jelennek meg a szeme előtt az esetleges balesetekről. A pilóták kiképzése a járműre azonban nem több mint 20 percig tartott. A számos baleset után leálltak a HZ-1 projekttel is.

Első ránézésre a Progrev-T gázdinamikai hadi jármű olyan, mintha egy gigantikus hajszárítót szereltek volna a tetejére. A jókora cső voltaképpen egy MiG-15-ös motor része volt. Olyan erejű kerozin-gázsugarat bocsátott ki, mellyel egy jókora területen mindent a földdel tett egyenlővé.

Nincs még vége a furcsa hadi járművek sorának! Ez a jól megtermett dugóhúzóra emlékeztető talpakkal felszerelt tank a leglehetetlenebb körülményeket is bírta, a legjárhatatlanabb talajon is képes volt haladni.

Mégis hamar leáldozott a csillaga: a különös tank túl kicsi volt, egy hagyományos tank simán maga alá gyűrte. Ráadásul ahhoz is gyenge volt, hogy komolyabb fegyverekkel szereljék fel.

Ami elsőre feltűnik, hogy ez a gép, bizony, függőlegesen áll. Érdekessége az volt, hogy ebben a helyzetben szállt fel és landolt, esetleges helyzetekre felkészülve, amikor nincs mód hagyományos földet érésre. A különös repülő nem vált be. Lassú volt, és nehéz volt vele manőverezni. Akárhogy is, a furcsa járművekkel való próbálkozások gazdag tervezői fantáziát, sok befektetett munkát feltételeznek. Kár, hogy háborús célra.
Ismét Automotive Summit! 2025. május 21-én újra találkozik az autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson. Konferencia az autóipar jelenéről és jövőjéről, a legnagyobb vállalati vezetőkkel, döntéshozókkal, szakértőkkel. Ne maradjon le! - automotivesummit.hu