Petíció az öngyilkosságért: az ókori rómaiak tényleg kikérték a szenátus engedélyét?

Az önkéz általi halál teljesen elfogadott volt az ókori Rómában.

Öngyilkosság az ókori Rómában

Minden kultúra másképp viszonyult az öngyilkossághoz a történelem során: a keresztény kultúrában főbenjáró bűnnek számít, addig Japánban tiszteletre  méltó módja volt az elmúlásnak.

Ami az ókori Rómát illeti, ez a civilizáció meglepően elfogadó magatartással viseltetett az iránt, ha egy polgár úgy döntött, saját kezével vet véget életének. Egyes feljegyzések szerint az ókori rómaiak nem hogy nem ítélték el az öngyilkosságot, de kifejezetten gyakorlatias cselekedetnek vélték, adott esetben segítették is a távozni vágyót.

A szenátusnak csak egy tollvonásába került a végítélet

Titus Livius, a híres történetíró, A római nép története a város alapításától egyik kötetében arról ír, hogy amennyiben valaki a Római Birodalom területén akart megszabadulni életétől, úgy a szenátus színe elé kellett járulnia, akik hosszabb-rövidebb tanácskozás után eldöntötték, eleget tesznek-e a kérésnek, vagy sem.

Luca Giordano, Seneca halála című műalkotása. A római filozófus az írásos emlékek szerint öngyilkos lett.
Luca Giordano, Seneca halála című műalkotása. A római filozófus az írásos emlékek szerint öngyilkos lett.

Arra vonatkozóan nincsenek konkrét adatok, hogy milyen gyakran adtak zöld utat az öngyilkosságnak, ugyanakkor Titus szerint valahányszor ez megtörtént, a szenátus egy csokor foltos bürköt „ajándékozott” az öngyilkosság elkövetőjének, hogy biztosan sikerrel járjon. A foltos bürök, idegen nevén hemlock, fulladásos halált okoz. Platón egyik feljegyzése szerint Szókratészt is ilyen méreg általi halálra ítélték, merthogy bürökből készült főzetet itattak vele.

Nem mindenki élhetett ezzel a joggal

Meglehet, a civilek önszántukból kiolthatták életüket, a katonák, a rabszolgák és a halálos bűncselekményt elkövetők számára a vezetés határozottan megtiltotta az öngyilkosságot, méghozzá állami érdekekből.

A rabszolgák ugyanis az ország tulajdonát képezték, feljebbvalójuknak pedig kötelességük volt kedvező feltételeket biztosítani számukra. Ellenben ha egyiküknek mégis sikerült megölnie magát, parancsolójának nem kellett megtorlástól tartania.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

A halálos bűncselekmények elkövetői pedig azért nem élhettek az önkezű halál kiváltságával, mert az állam nem kobozhatta el vagyonukat a hivatalos ítélet előtt.  Legrosszabbul mégis a katonák jártak, akiket haláluk után nyilvánosan megszégyenítettek, és árulónak vagy szökevénynek tituláltak, értékeik pedig automatikusan az uralkodóra szálltak.

Az egyetlen kivétel, amikor tiltás helyett ösztökélték őket, ha vereséget szenvedtek a csatatéren. Akkoriban ugyanis azt tartották, hogy jobb azonnali halállal lakolni, mintsem az ellenség kezére kerülni.

Képek forrása: Wikimedia, Lapham's Quarterly

Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport
Ezt is szeretjük