Mégsem olyan egészséges a vörösbor, mint hittük?
Csak így védi a szívet
Milos Taborsky professzor egy új kutatás eredményeit ismertette.

Ez is érdekelhet

Tavaszi nagytakarítás kényelmesen (x)

Könyvajánló – Mazel Tov: Emberek, ételek, élmények (x)

Ünnepeld te is a víz világnapját Budapest legjobb fürdőjében! (x)

Budapest egyedülálló szabadtéri családi játszóparkja újra megnyitja kapuit! (x)

beauty and style

A szimpla póló sok lehetőséget tartogat idén: ultramenő stílusvariációk tavaszra »

69 éves és elbűvölően stílusos: Jessica Lange tudja, hogy kell viselni a feketét »

Csökkenti az arcbőr zsírosodását, és kitisztítja a pórusokat: házi maszk narancslével »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Több mint száz éve vizsgálják a vörösbor egészségvédő hatását, melyet elsősorban a benne lévő resveratrolnak tulajdonítanak. Ez a szőlő héjában megtalálható polifenol rákellenes, szívvédő, gyulladáscsökkentő hatással bír.

Egy, a közelmúltban végzett tudományos kutatás tanúsága szerint azonban ahhoz, hogy a vörösbor pozitív egészségügyi tulajdonságai érvényesüljenek, még szükség van valamire.

Vörösbor és mozgás

A bor növeli a HDL-, vagyis a jó koleszterin szintjét a vérben, tehát véd az érelmeszesedéstől, óvja a szívet. Napjainkig azonban nem végeztek olyan véletlenszerű mintavételen alapuló vizsgálatot, mely a vörös-, illetve a fehérbor fogyasztásának más, érelmeszesedést jelző értékekre gyakorolt hatásait vizsgálta volna.

A 2014-es ESC Kongresszuson azonban Milos Taborsky professzor egy olyan csehországi kutatás eredményeit ismertette, mely felülírja a vörösborfogyasztással kapcsolatos eddig ismereteinket.

A tanulmány során 146 fő borfogyasztásának egészségre gyakorolt hatásait vizsgálták.

Egy éven át tartó kutatás eredménye

A kutatásban részt vevő egyik csoport fehérbort - Chardonnay-t -, míg a másik vöröset - Pinot Noir-t - fogyasztott mértékkel és napi rendszerességgel egy éven át.

A HDL-koleszterin szintjének tekintetében nem mutatkozott eltérés a két csoport tagjai között, az LDL-koleszterin szintje azonban mind a vörös-, mind a fehérbort fogyasztó csoport esetében alacsonyabbnak bizonyult a 12 hónap elmúltával. A vörösbort fogyasztók esetében az összkoleszterinszint is csökkent.

Igazán pozitív egészségügyi hatásokat azoknál a kutatási alanyoknál figyeltek meg a szakemberek, akik a rendszeres borfogyasztás mellett heti több alkalommal sportoltak is. Tehát a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a borfogyasztás önmagában kevés, rendszeres mozgás is szükséges ahhoz, hogy határozott egészségügyi változásokat érhess el.

Miből mennyit?

Az Egészségügyi Világszervezet által ajánlott mértékletes borfogyasztás nők esetében napi 2 dl, férfiaknál napi 3 dl-t jelent. Az Oxfordi Egyetem kutatócsoportja azonban óvatosabb ennél - az ő ajánlásukat korábbi cikkünkben olvashatod. Ami pedig a mozgást illeti, nyilvánvalóan nem elegendő egy szombat délutáni séta. Heti három-öt alkalommal bele kellene, hogy férjen az idődbe 45 perc testmozgás. Ez lehet futás, kerékpározás, jóga, úszás vagy konditermi edzés, a lényeg, hogy megdolgoztasd az izomzatod, serkentsd a vérkeringésedet, javítsd a tüdőkapacitásod.

Ezt is szeretjük