Vitamintablettát szedsz? 4 eset, amikor többet árt, mint használ
Ha hajlamos vagy a vesekőre, vagy pikkelysömöröd van, gondold meg, milyen vitamint szedsz.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A vitamintabletták és táplálékkiegészítők mostanság egyre inkább elterjedtek. Gyógyulási és megelőzési célból is sokan szednek olyan szintetikus készítményeket, melyek alapesetben valóban az egészség védelmét szolgálják, ám olykor fordítva sül el a dolog.

Bizonyos betegségek, illetve kórhajlamok esetén érdemes inkább természetes formában bevinned a vitaminokat, mert a túl nagy dózisban alkalmazott készítmények nem feltétlenül válnak hasznodra.

Pikkelysömör és gyomorfekély: tilos az A-vitamin!

Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin, mely segít megőrizni látásod élességét, részt vesz a csontépítő folyamatokban, szépíti a bőrt és támogatja a nyálkahártyák egészségének fenntartását. Hiányában - többek között - bőrproblémák, hajhullás és látásromlás lép fel.

Ha pikkelysömörben szenvedsz, az orvos által felírt krémek már eleve tartalmaznak A-vitamint, esetleg A-vitamin-származékokat - retinoidokat. Ezek a készítmények a bőr sejtjeinek megfelelő ütemű termelődését segítik elő alkalmazásuk révén. Ha ezen felül még tabletta formájában is szedsz A-vitamint, könnyen túladagolhatod azt, és mellékhatásként fejfájás, sárgás bőrszín, hajhullás alakulhat ki.

Szintén nem tanácsos A-vitamint szedned, ha gyomorfekélyed van. A betegséget okozó Helicobacter pylori nevű baktérium ellen ugyanis az orvos tetraciklin antibiotikumot ír fel. Ez a gyógyszer pedig az A-vitaminnal együtt szedve hányást, látászavart, fejfájást okozhat.

Vesekő: C-vitamint csak módjával!

Az immunerősítő hatású C-vitamin valószínűleg a leggyakrabban szedett vitamintabletta. Mivel vízben oldódik, nem lehet túladagolni, vagyis fogyasztásának elvben nincs felső határa. Az őszi-téli időszakban még azok is gyakran alkalmazzák a készítményt, akik az év más szakában inkább az idénygyümölcsök fogyasztásától várják a megfelelő vitaminellátottságot.

Ha azonban hajlamos vagy a vesekő kialakulására, ne szedj nagy dózisban C-vitamint. A vesekövek a vizeletben lévő ásványi sók kiválasztásával képződnek, méretük az egészen aprótól akár 5 cm átmérőig is terjedhet. Kialakulásuk oka lehet krónikus fertőzés, oxalátokban gazdag étrend, elégtelen folyadékfogyasztás, illetve túlzásba vitt C-vitamin-fogyasztás.

A felesleges C-vitamin oxalát formájában ürül ki a szervezetből - ez pedig az egyik fajta vesekő alkotóeleme. Ha hajlamos vagy a betegségre, érdemesebb inkább természetes formában - csipkebogyóteával, savanyú káposztával, grépfrúttal - bevinni a vitamint a szervezetedbe.

Egészséges táplálkozás a dietetikus szemével

Kattints az alábbi videóra, ha kíváncsi vagy, mit javasol a dietetikus szakértő az helyes táplálkozással kapcsolatban.

Szívbetegség: felejtsd el az E-vitamint!

Az E-vitamin erős antioxidáns hatással bíró vegyület, mely fokozza az immunrendszer védekezőképességét, és bizonyos fokú védelmet nyújt a daganatos betegségekkel szemben. Ezen kívül - mivel a sejteket óvja a környezeti ártalmaktól - bőrszépítő hatással is bír, továbbá segít megőrizni szervezeted hormonháztartásának egyensúlyát, így csökkenti például a premenstruációs szindróma tüneteit.

Bár a vitamin antioxidáns tulajdonsága miatt sokáig úgy hitték, alkalmazása fontos lehet a szívbetegségek terápiájában, mára bebizonyosodott, hogy nagy dózisban történő fogyasztása éppen hogy ellenjavallt a keringési rendellenességekben szenvedő betegek számára.

Napi 300 mg fölött nem ajánlott az E-vitamin szedése szívproblémák esetén. Természetes forrásokhoz azonban nyúlhatsz: fogyassz olajos magvakat, búzacsírát, levélzöldségeket és teljes kiőrlésű lisztből készült élelmiszereket.

Ezt is szeretjük