Növeli a vastagbélrák és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát: az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyei
Az ultrafeldolgozott élelmiszereket nehéz kikerülni, ám az egészségmegőrzés miatt nagyon fontos lenne.

vásárlás
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Napjainkban számos olyan betegség terjed el egyre inkább, amely szoros kapcsolatot mutat az életmóddal, azon belül is az étkezéssel. A nyugati típusú étrendre sajnálatos módon jellemző, hogy a friss, teljes értékű élelmiszerek helyett a kevésbé tápláló, feldolgozott, sőt ultrafeldolgozott termékeket részesíti előnyben. 

Bár ezek az ételek a bennük található ízfokozóknak köszönhetően kifejezetten addiktívak lehetnek, illetve kényelmes megoldást jelentenek a rohanósabb mindennapokon, jobb őket tudatosan háttérbe szorítani az étkezések során, ugyanis számos vizsgálat igazolja, hogy rendszeres fogyasztásuk káros az egészségre nézve, egyebek mellett a cukorbetegség és a vastagbélrák kockázatát növeli. 

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek egészségügyi hatása

Az élelmiszereket négy fő csoportba sorolják: az elsőben a feldolgozatlan és a minimálisan feldolgozott táplálékok, a másodikban a feldolgozott kulináris összetevők, például olajok, zsírok, cukrok találhatók, a harmadikban a feldolgozott ételek, a negyedikben az ultrafeldolgozott élelmiszerek kaptak helyet. Az első csoportban a tápanyagtartalom jellemzően magas, a nyers zöldségek, gyümölcsök, magvak, húsok, valamint az enyhén feldolgozott, például teljes kiőrlésű vagy természetes szerekkel tartósított táplálékok tartoznak ide.

Ezzel szemben a feldolgozott élelmiszerek többféle eljáráson mennek keresztül, és adalékanyagok hozzáadásával készülnek. Az ultrafeldolgozott termékek általában sok hozzáadott, laboratóriumi körülmények között előállított összetevőt, ízfokozókat, mesterséges tartósítószereket tartalmaznak, más élelmiszerekből kivont anyagokból, zsírokból, keményítőből, hozzáadott cukrokból készülnek. Olyan élelmiszerek tartoznak például ide, mint az üdítő- és energiaitalok, az instantlevesek, a mirelit ételek, a gyorsételek, illetve a csomagolt sós és édes nassolnivalók. 

Kutatások szerint azok, akik gyakran fogyasztanak ultrafeldolgozott élelmiszereket, jóval több kalóriát visznek be egy nap, mint azok, akik tartózkodnak tőlük. A magasabb kalóriabevitel ráadásul szinte észrevétlenül történik, hiszen ezek az ételek kevéssé táplálóak, nem biztosítanak hosszan tartó jóllakottságérzetet. Mindez a testsúly gyarapodásához vezethet. Az ultrafeldolgozott élelmiszerek rendszeres fogyasztása gyulladásfokozó hatású, az elhízás mellett a 2-es típusú cukorbetegség, a szív- és érrendszeri kórképek, a magas vérnyomás, az emelkedett koleszterinszint, a stroke és bizonyos daganatos megbetegedések kockázatát is növeli

A cikk az ajánló után folytatódik

Vastagbélrák, korai halálozás

Egy 2022 augusztusában publikált tanulmány kimutatta, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek fokozzák a vastagbélrák kockázatát a férfiak körében. Bizonyos alcsoportjaik, a fogyasztásra kész ételek a nők esetében is növelték a betegség kialakulásának valószínűségét.  A tendencia a vörös húsokkal, tartósítószerekkel és a nitrátokkal lehet összefüggésben. Ismeretes, hogy a vastagbélrák kialakulásához hozzájárulhat a húskészítményekben, vörös húsokban gazdag, valamint a rostokban szegény étrend. Szakemberek hangsúlyozzák, hogy a vastagbélrákot egyre több fiatal, 45 év alatti személynél diagnosztizálják, ennek az egyik lehetséges oka a táplálkozás megváltozása, a feldolgozott élelmiszerek mind nagyobb térhódítása. 

Egy másik, szintén 2022 augusztusában közzétett kutatás pedig arra az eredményre jutott, hogy a legalacsonyabb minőségű étrendet folytató, valamint a legtöbb ultrafeldolgozott élelmiszert fogyasztó felnőttek körében a legmagasabb a minden okból bekövetkező idő előtti halálozás, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések miatti halálozás kockázata. A rizikó szempontjából pedig a feldolgozott élelmiszerek bevitele volt relevánsabb a kutatók szerint. 

Vissza kell szorítani az étrendben

A feldolgozott élelmiszerek teljes kiiktatása az étrendből gyakorlatilag lehetetlen, ám az egészségmegőrzés miatt a visszaszorításukra érdemes törekedni. A friss alapanyagokból otthon készített fogások mindig előnyösebbek, mint a mirelit-, gyors- és különféle készételek. A változtatást kicsiben is el lehet kezdeni: ha például eddig reggelire cukrozott müzliket, pelyheket ettél, válts pillanatok alatt összedobható zabkására. Amennyiben víz helyett mást is innál, készíts teát, kortyolgasd melegen, vagy hűtsd le. A boltban ne felejtsd el megnézni a termékek címkéit, előfordulhat, hogy olyan élelmiszer is számos adalékanyagot tartalmazhat, amiről kevésbé gondolnád, így például a felvágottak vagy a konzervek.  

8 étel és ital, ami gyulladást okozhat a testben

Az elfogyasztott ételeknek is szerepük lehet a gyulladás fokozásában és enyhítésében, némely ételek kimondottan javasoltak a bennük levő vitaminok és egyéb tápanyagok révén, mások inkább kerülendők, vagy jobb minimálisra csökkenteni bevitelüket, különösen alapbetegség esetén.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük