3 egyszerű teszt, amivel felmérheted a tested valódi életkorát: az egészségügyi állapotodról árulkodnak
A test a valós életkorhoz képest gyorsabban is öregedhet, az állapota sokat elárul az ember egészségéről.

nyújtás
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A test öregedése természetes folyamat, ám a sebessége egyénenként eltérő lehet. A biológiai életkor nem feltétlenül egyezik meg a kronológiaival, vagyis a születéstől eltelt évek számával. Van, hogy az ember az egészségügyi állapota függvényében idősebbnek vagy fiatalabbnak érzi magát. 

A biológiai életkort egy sor tényező befolyásolja, a mozgásszegény életmód, a szenvedélybetegségek, az általánosan rossz fizikai állapot növelheti a számot. A biológiai életkorral azért is érdemes foglalkozni, mert attól függően, hogy milyen irányban tér el a kronológiaitól, jelezheti, hogy szükség van-e változtatásra az egészség megőrzése, helyreállítása érdekében.

Tesztek a test valódi életkorának meghatározására

Általánosságban elmondható, hogy minél fiatalabb valaki, annál közelebb van egymáshoz a kronológiai és a biológiai életkora. Az idő előrehaladtával viszont igencsak eltávolodhatnak egymástól, a legjobb persze az, ha az utóbbi alacsonyabb, mint az előbbi, hiszen ez jelzi azt, hogy a szervezet alapvetően egészségesen működik, kicsi a krónikus betegségek, valamint az idő előtti halálozás kockázata. 

A biológiai életkort a genetika mellett többek között a testmozgás mennyisége, az étkezés, a mentális állapot, az alvással töltött órák száma, a társas kapcsolatok minősége, a dohányzás és az alkoholfogyasztási szokások, a már meglévő betegségek és a testalkat befolyásolja. Meghatározásában fontos szerepet játszik a genetikai anyagban bekövetkezett változások felmérése, a telomerek (a kromoszómát alkotó két DNS-szál végén található rövid szakaszok) és a DNS öregedésének (DNS-metiláció) vizsgálata.

A pontos kiszámolásához tehát egészségügyi vizsgálatokra van szükség, az interneten elérhető kalkulátorok csupán becslést jelentenek, jellemzően olyan területekre kérdeznek rá, amelyek a fentebb is említett befolyásoló tényezők között szerepelnek. Ugyanakkor ezek a kérdőívek, illetve bizonyos, a test állapotának felmérését célzó tesztek jelezhetik, hogy jó úton jár-e valaki az egészséges életmódot illetően, melyek azok a területek, amiken változtatásokra lenne szüksége. A következő egyszerű tesztek is segíthetnek a becslésben.

Derék-csípő arány számítása

A testalkat, a zsír testen belüli eloszlása az egyes krónikus megbetegedések rizikója szempontjából fontos. A has környéki zsír, a nagyobb haskörfogat a zsigeri zsír megnövekedett mennyiségére is felhívhatja a figyelmet, ami a magas vérnyomással, a cukorbetegséggel, a stroke-kal és a szívrohammal, sőt az emlődaganatokkal is összefüggést mutat

A derék és a csípő körfogata álló testhelyzetben mérendő, előbbi kilégzést követően a has legkarcsúbb részén, utóbbi pedig a fenék legszélesebb részen. A kapott derékbőséget a csípőszélességgel kell elosztani. Ha a szám nőknél 0,86 vagy afölötti, férfiaknál 1,0 vagy afölötti, magasabb az említett krónikus kórképek kockázata. 

Hajlékonyság

A hajlékonyságot a genetika és a nem is befolyásolja, ugyanakkor az izmok, ízületek állapotáról is árulkodhat. Az életkor előrehaladtával jellemzően csökken. A flexibilitás mérésére számos teszt létezik, otthoni körülmények között a legegyszerűbb, ha nyújtott alsó végtagokkal ülve, a lábfejeidet visszafeszítve megpróbálod elérni a nagylábujjaidat. Minél előrébb tudtál nyújtózkodni, annál rugalmasabbak a combhajlító, illetve a derék környéki izmaid. 

Pulzus

A pulzus és a vérnyomás a szív- és érrendszer állapotával hozható egyebek mellett összefüggésbe. Bár minden háztartásban jól jön egy egyszerű vérnyomásmérő készülék, nem biztos, hogy van otthon, amennyiben valakinek még nem volt gondja az értékeivel. A pulzus viszont enélkül is könnyen mérhető. Helyezkedj el kényelmesen ülve, a jobb kezed mutató- és középső ujját helyezd a bal csuklódra, közvetlenül a hüvelykujjad alá.

Ha sikerült kitapintanod a pulzusod, számold 15 másodpercig, majd a kapott számot szorozd meg néggyel. Normál esetben a nyugalmi pulzus 60 és 100 között alakul. Az alacsonyabb szám általában erős, hatékony szívműködésre utal, ellenben a magasabb azt jelzi, hogy a szervnek ugyanannyi munka elvégzéséhez többet kell dolgoznia. Egy edzett sportoló nyugalmi pulzusa akár a 40-hez is közelíthet. 

A pulzust több dolog is befolyásolja, így például az edzettségi szint, a dohányzás, a testalkat, a hőmérséklet, az érzelmi állapot és egyes gyógyszerek is. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

A fentieken túl érdemes végiggondolni az étkezési, alvási szokásokat, a káros szenvedélyek meglétét, illetve a fizikai aktivitás szintjét a mindennapok során. A társas kapcsolatok, szociális élet, a szabadidő eltöltésének módja szintén fontos a biológiai életkor szempontjából. Ha valaki gyanakszik rá, hogy több területen is rosszul szerepelne, jó, ha változtatásokat eszközöl.

50 éves kor felett érdemes elvégezni ezt a 10 másodperces tesztet

Egy 2022 júliusában a British Journal of Sports Medicine című folyóiratban publikált tanulmány az egyensúly és az általános egészség, valamint a halálozás kapcsolatát vette górcső alá. A kutatók azt a megfigyelést tették, hogy a rosszabb egyensúlyérzék összefüggést mutat a korai halálozás magasabb valószínűségével.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük