50 éves kor felett érdemes elvégezni ezt a 10 másodperces tesztet: az egyensúly még fontosabb lehet, mint gondolnád
Az egyensúly az általános egészségügyi állapotról árulkodhat, összefüggést mutat az élettartammal is.

GettyImages-495393236
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az egyensúlyérzékével egészen addig nem törődik az ember, amíg az rendben van. Természetesnek tűnik, hogy különösebb odafigyelés és az elesés veszélye nélkül sétálhat az utcán, lépcsőzhet, vagy használhatja a tömegközlekedési eszközöket. 

A kor előrehaladtával viszont jellemzően romlik az egyensúlyérzék, nő a balesetek rizikója, ami a csontok gyengülése miatt az átlagosnál nagyobb kockázatot jelent. Az egyensúlyról eddig is tudtuk, hogy nélkülözhetetlen, egy friss kutatás pedig arra enged következtetni, hogy még annál is fontosabb lehet, mint eddig hittük. 

Egyensúly és az egészség, élettartam kapcsolata

A legáltalánosabb, mindennapos feladatok elvégzéséhez elengedhetetlen a megfelelő egyensúlyérzék. Idősebb korban rendszerint egyre gyakoribbá válnak az egyensúlyproblémák, ez többek között az ízületeket, a belső fület érintő megbetegedések, neurológiai kórképek, látászavarok, illetve bizonyos gyógyszerek és krónikus kórképek velejárója lehet. A mozgásbiztonság csökkenése sajnos sok esetben az önállóság rovására megy, illetve mozgásszegény életmódot eredményez, ezért aztán különösen fontos az egyensúly fejlesztése. 

Egy 2022 júliusában a British Journal of Sports Medicine című folyóiratban publikált tanulmány az egyensúly és az általános egészség, valamint a halálozás kapcsolatát vette górcső alá. A kutatók azt a megfigyelést tették, hogy a rosszabb egyensúlyérzék összefüggést mutat a korai halálozás magasabb valószínűségével. 1700 51 és 75 év közötti személy bevonásával készítették a vizsgálatot, kiértékelték az alanyok egészségügyi állapotát, illetve megvizsgálták az egyensúlyukat is. Ez utóbbihoz a résztvevőknek 10 másodpercet kellett egy lábon állniuk. A felmérés után hét évig követték nyomon az állapotukat, ezalatt 123-an hunytak el különböző okokból kifolyólag.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentesen főzni könnyű!

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

Promóció

A szakemberek, figyelembe véve az alanyok életkorát, egészségügyi állapotát, testsúlyát és más releváns tényezőket, megállapították, hogy az egyensúlyteszt sikertelen teljesítése 84 százalékkal magasabb mortalitási kockázatot jelentett a vizsgálati perióduson belül. A tesztet rosszul teljesítők között nagyobb arányban voltak elhízottak, magas vérnyomással, szívbetegséggel, 2-es típusú cukorbetegséggel élők, feltételezhető tehát, hogy a rossz egyensúlyérzék az általános egészségügyi állapotra nézve is árulkodó lehet. 

Így teszteld az egyensúlyodat!

Bár a kutatás nem ok-okozati megállapítást tett, hanem csak az összefüggésre világított rá, az egyensúly és az életminőség, valamint az élethossz kapcsolatára sokan felhívják a figyelmet. A rendszeres fizikai aktivitás kulcsfontosságú az egészség megőrzésében és az élettartamot rövidítő kórképek elkerülésében, ennek viszont alapfeltétele, hogy az ember ne féljen a mozgástól, valamint az eleséstől. Egyre elterjedtebb az a nézet, hogy az egyensúlyérzék változását a vérnyomáshoz, vércukorszinthez hasonlóan nyomon kéne követni - ehhez jó eszköz a kutatás során is használt teszt.

A teszt végrehajtásához állj közel a falhoz vagy más stabil, külső támasztékhoz, állj egyenesen, mezítláb, nézz előre, a karjaid lógjanak a törzsed mellett (csípőre is teheted a kezeid), majd a bal lábfejed emeld meg, és érintsd a jobb vádlidhoz. Nézd meg, hogy meddig tudod megtartani így az egyensúlyod. Próbáld ki a másik lábon is! A tesztet érdemes időről időre újra elvégezni, hogy látható legyen a változás. Általánosságban elmondható, hogy normális esetben 50 éves kor környékén 40 másodpercig, 60 éves kor környékén 20 másodpercig, 70 éves kor környékén pedig 10 másodpercig kéne tudni fenntartani így az egyensúlyi helyzetet. A mozgásbiztonság, egyensúlyérzék fejleszthető, ahogyan a biztonságosabb esési technikák is elsajátíthatók, ezekhez érdemes gyógytornász segítségét igénybe venni. A mindennapok során ízületkímélő mozgásformaként egyebek mellett a gyaloglás, nordic walking segíthet a fittség megőrzésében. 

Gyakorlatok az egyensúly fejlesztésére

Az egyensúlyfejlesztő gyakorlatok célja a test stabilitásának, összehangolt működésének, izomerejének fokozása, közvetve pedig a mozgásbiztonság növelése és az esésmegelőzés. 

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük