Dohányzol? Ezt a 7 vitamint és ásványi anyagot fokozott mennyiségben kell fogyasztanod
Segítenek a megelőzésben.

Ez is érdekelhet

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

beauty and style

Csodaszép fehérneműk az ünnepi kollekciókból: velük lesz tökéletes a partiruha »

Disney-hercegnőként dögösködik Lindsay Lohan: egy kicsit túltolta a szexepilt »

Az 58 éves Tilda Swinton nem öregszik: a közeli fotókon is makulátlan a bőre »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Mindenki tudja, hogy a dohányzás során számos egészségkárosító anyag jut be a szervezetbe, majd - áldásosnak nem mondható tevékenysége során - többek között vitaminokat és ásványi anyagokat von el attól.

A szenvedéllyel mégsem könnyű felhagyni. Amennyiben te is hasonló cipőben jársz, érdemes ellensúlyozni a cigaretta káros hatásait, mégpedig bizonyos vitaminok és ásványi anyagok révén, melyek leginkább mindennapi ételeidből vihetőek be a szervezetbe. Cikkünkből megtudhatod, miként tehetsz étrended kisebb-nagyobb változtatásaival a dohányzással összefüggő betegségek kialakulása ellen.

C-vitamin

Az egyik legalapvetőbb immunerősítő a C-vitamin. Normál esetben napi 60 milligrammra van belőle szüksége a szervezetnek, ám ha dohányzol, szálanként körülbelül 50 milligrammot kell pluszban bevinned.

Ennek érdekében fogyassz sok zöldséget-gyümölcsöt, leginkább citrusféléket. Van azonban még egy kiváló C-vitamin-forrásunk, ami ráadásul abszolút megfizethető is: a savanyú káposzta.

Lehetőleg ne a zacskós kiszerelést válaszd, hiszen abban nagy valószínűséggel nem kevés tartósítószer van, hanem a piacon szerezd be ezt az egyszerű, de annál több pozitív tulajdonsággal rendelkező táplálékot. A savanyú káposzta egyébként akkor is segítségedre lehet, ha leteszed a cigit, ugyanis - felpörgetve az anyagcserét - nagymértékben csökkenti a leszokás utáni hízás esélyét.

Egy kiegyensúlyozott reggeli a család minden tagja számára elengedhetetlenül fontos, de különösen a gyerekek megfelelő fejlődéséhez. A közös családi reggeli remek alkalom a napi feladatok átbeszélésére, így nemcsak testileg, de lelkileg is feltölthetjük magunkat közben. A helyes táplálkozáshoz és kiegyensúlyozott életmódhoz hasznos tippeket, inspirációt találtok a www.igyteljesazelet.hu oldalon.

E-vitamin

A C-vitamin mellett a szintén antioxidáns tulajdonságú E-vitaminból is többet kell fogyasztanod - sajnos nagy valószínűséggel alacsony a szintje a szervezetedben. Kiváló forrásai a dió- és mogyorófélék, amiket fogyaszthatsz a reggelid, de akár főételek mellé is, sőt, ha két étkezés közt megéheznél, ugyancsak bekaphatsz bármelyikből pár szemet.

Ajánlott továbbá rendszeresíteni a parajt, a zöldborsót és brokkolit, amelyek ugyancsak bővelkednek ebben a csodálatos antioxidánsban.

B-vitaminok: niacin, riboflavin, pridoxin

A B-vitamin-család e három tagja szintén képes valamelyest ellensúlyozni a dohányzás káros hatásait. A niacinból, azaz a B3-vitaminból származó koenzimek támogatják a létfontosságú lebontó és felépítő folyamatokat, miközben hozzájárulnak a szervezet minél optimálisabb energiahasznosításhoz - ahogy a riblavin, más néven B2-vitamin is. A piridoxin, vagyis B6-vitamin pedig egy erősen antioxidáns tulajdonságú anyag, az ubikinon termelődését segíti. Lelőhelyeik például a különféle gabonapelyhek - ilyet akár mindennap fogyaszthatsz reggelire.

Reggeli turmixok

Ha mégis rászánnád magad a leszokásra, de nem szeretnél hízni, próbáld ki az alábbi turmixokat, melyek energiával látnak el, kilóid számát azonban nem növelik.

A-vitamin

Az A-vitamin szintje ugyancsak alacsonyabb a dohányos ember szervezetében, ami pedig a tüdőtágulat kialakulásának közvetlen előidézője lehet. Hogy ez megelőzd, fogyassz A-vitaminban gazdag táplálékokat: spenótot, sárgarépát, tojást. A jobb felszívódás érdekében párhuzamosan juttass a szervezetedbe telítetlen zsírsavakat is, melyek egyebek mellett a hidegen sajtolt növényi olajakban - például a méltán népszerű olívaolajban - találhatóak meg.

D-vitamin

Manapság nagyon sokan szenvednek D-vitamin-hiányban, anélkül, hogy tudnának róla - holott ez a fajta hiányállapot a rák egyik legnagyobb rizikófaktora. A D-vitamin leginkább napfény hatására termelődik, ami azonban az év nagyobb részében csak korlátozottan áll rendelkezésre, ezért valamilyen, gyógyszertárban beszerezhető készítménnyel pótolni kell.

Túladagolni egyáltalán nem olyan könnyű, mint ahogy a köztudatban él: napi 5000 NE D-vitamin biztonságosan szedhető, sőt, ez valójában a szükséges alsó határ. Ahhoz, hogy az ily módon bevitt D-vitamin ténylegesen hasznosulni tudjon, magnéziumra is szükség van.

Magnézium

A dohányzás hatására a magnéziumszint is csökken, így ez esetben is hangsúlyt kell helyezned a pótlásra, és nemcsak a D-vitamin minél hatékonyabb felszívódása érdekében. Ez az ásványi anyag ugyanis nélkülözhetetlen a csontok felépítéséhez, miközben az idegrendszert is védi.

Egy felnőtt ember napi magnéziumszükséglete 350 milligramm, ám dohányosként 500 milligrammot kell bejuttatnod a szervezetedbe. Kiváló magnéziumforrást jelent a zöldborsó, a zeller vagy a barna rizs.

Bővelkednek még benne dió- és mogyorófélék, valamint a banán, melyeket rendszeresen fogyaszthatsz a reggelid mellé is.

Kalcium

A cigaretta, illetve a benne lévő káros anyagok sajnos a kalciumot sem kímélik. Ennek az ásványi anyagnak a hiányában azonban a csontok elveszítik terhelhetőségüket, törékennyé válnak, deformálódnak - ily módon pedig a törés veszélye is megnő. Leginkább a tej és a szardínia ismert kalciumforrásként, holott hasonlóan jók a sötét levelű zöldségek, így például a petrezselyem, valamint a szezámmag, a kendermag, a napraforgómag vagy a tökmag.

Ebből az ásványból kisebb-nagyobb mennyiség fellelhető majd' minden zöldségben-gyümölcsben is, így már csak emiatt is érdemes ezeket fogyasztanod. Ne feledd azt se, hogy a kalcium csak kellő D-vitamin-szint mellett tud hasznosulni - ennek híján lerakódik az erek falára, és szív- és érrendszeri problémákhoz vezethet. Pótold tehát a D-vitamint is!

Ezt is szeretjük