Székrekedés, puffadás és derékfájás ellen: ez a jógapóz segít
Az Apanászana talán az egyik leghatékonyabb segítség emésztési bántalmakra.

Nyereményjáték

Nyerj szerelemsegítő nyakláncot Valentin-napra! Bevonzza életedbe az igaz szerelmet (x)

Nyerj páros belépőt Vekerdy Tamás januári előadására a Femina Klubon! (x)

Nyerd meg a Világörökségek Magyarországon című könyvet, és merülj el hazánk csodás világában! (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Szív- és érrendszeri betegségeket okozhat, mégis kevesen ismerik ezt a szövődményt - Lehet tenni ellene (x)

A NASA űrhajósai és világsztárok is alávetették magukat ennek a műtétnek - Magyar találmány (x)

Gondtalan és felszabadult nyugdíjas éveket szeretnél? Mutatjuk, mi kell hozzá (x)

Évente 34 ezer kisbaba hal meg ettől a betegségtől - 18 országot érint (x)

Nem kell többé macerálni a mentes étrendekkel - Bármilyen diétát követsz, innen tudsz rendelni (x)

beauty and style

Zokni szandállal: tényleg ez lesz a tavaszi divat »

A női intimtájék ápolása új szintre lép: egyelőre nevetségesnek tűnik a vaginafiatalító szérum »

Idd ezt minden reggel, és garantáltan beindul a fogyás! »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A zsugor- vagy szélhajtó póznak az adott jógairányzattól függően két szanszkrit neve is használható. Mind az Apanászana, mind a Pavanmuktászana elnevezés a belső energia lefelé irányítására utal.

Ez az egyszerű jógapóz segíti az emésztési folyamatokat, de a rendszertelen menstruáció szabályozásában is hasznodra lehet - tudjuk meg Feövenyessy Krisztina gerincjóga-oktató, alternatívmozgás- és masszázsterapeuta, Dorn-gerincterapeutától.

Apanászana: zsugor- vagy szélhajtó póz

A szélhajtó póz elsődleges célja az emésztés serkentése, a szervezet megszabadítása a széklet vagy bélgáz formájában felhalmozódott salakanyagoktól. A lassú, de erőteljes összeszorítás és a hasi légzés kombinációja finoman átmasszírozza a belső szerveket, szabályozva a gyomorsavtermelést, javítva a bélperisztaltikát, serkenve a lép, a máj és az epe működését.

A méregtelenítés mellett az ászana számtalan egyéb pozitív hatását is tapasztalhatod a gyakorlás eredményeképpen. Ideális bemelegítő vagy levezető gyakorlat, különösen alkalmas a hátrahajló ászanák - például kobra, kígyó, jógahíd - utáni kompenzációra, mert nyújtja, lazítja a csípőt és a gerincoszlopot.

Lumbágó esetén természetes fájdalomcsillapító, de gyakran ajánlják a rendszertelen menstruáció szabályozásának elősegítésére is. Remek hasizom-erősítő, és a legtöbb hasizomgyakorlattal ellentétben gerincproblémák esetén is biztonsággal végezhető. A lábak hajlított helyzete miatt ugyanis a gyakorlat során minimális a gerincoszlop terhelése.

Rendkívül egyszerű, nem igényel különösebb gyakorlottságot, így szinte bárki, bárhol végezheti deréktáji fájdalom, fáradtság, diszkomfortérzet esetén. Különösen jól tud esni hosszas egy helyben ülést - autóút, repülőút, ülőmunka - vagy állást követően.

Így építsd fel az Apanászanát!

A gyakorlatnak több változata ismeretes. Végezheted csak a féllábas vagy csak a kétlábas verziót, de kombinálhatod is a kettőt. Gyakorolhatod folyamatosan, a légzés ütemére, de ki is tarthatod az ászanát néhány légzés erejéig.

Végrehajtása:

  • Helyezkedj el hanyatt fekvésben.
  • Belégzéssel nyújtsd meg a tested két ellentétes irányba fejtetővel és sarokkal, és finoman szorítsd le a derekad.
  • Kilégzéssel húzd fel az egyik térdet a mellkasodhoz, a földön fekvő láb pipál, a felhúzott lábat lazítsd el, engedd, hogy a karok dolgozzanak.
  • Belégzéssel karold át a lábad, és kulcsold az ujjakat, vagy fogd meg az egyik csuklód.
  • Kilégzéssel finoman húzd magad felé a térdet, és a fej megemelésével közelítsd a homlokod a térdedhez.
  • Belégzéssel engedd vissza a fejed a talajra.
  • Kilégzéssel ismét emeld a homlokot a térdedhez.
  • Ismételd meg a gyakorlatot ötször, majd az utolsó belégzéssel engedd le a fejet és a lábat a talajra, térj vissza a kiinduló helyzetbe.
  • Végezd el a gyakorlatot ötször a másik lábaddal is, ezt követően pedig mindkét lábbal, szintén ötször.
  • Végezetül pihenj néhány percet Savászanában, azaz hullapózban.

Könnyítések

Térdproblémák esetén térdkulcsolás helyett a kezeket érdemes a térdhajlatba helyezni, ezáltal enyhíthető a térd feszülése. Ha érzékeny a derekad, teríts a matracra puha takarót. Nyaki porckorongsérv esetén is bátran végezhető a gyakorlat a fej emelése nélkül. Kismamák számára könnyebb és hatékonyabb az ászana, ha a térdet oldalt húzzák fel mind a féllábas, mind a kétlábas változat végzése esetén.

Erre figyelj!

  • A gyakorlat során puha és egyenletes, de mély hasi légzést végzel, belégzéskor körkörösen tágítod a hasfalat, kilégzéskor beszippantod a köldököd.
  • Az egyes sorozatok közt mindig nyújtózz meg finoman fejtetővel és sarokkal.
  • A nyak végig hosszú, a fejet csigolyáról csigolyára emeld, lassan, óvatosan, és ugyanígy engedd vissza.
  • A keresztcsont mindvégig maradjon a talajon.
  • A térd ne csússzon ki oldalra!
Blog.hu ajánló