Gyorsan csökkenthető a vérnyomás a jó módszerrel: súlyos betegségek előzhetők meg a mozgással
A magasvérnyomás-betegségnek számos következménye lehet, azonban helyes életmóddal jelentősen javítható az állapot.

GettyImages-1318508265
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A legfrissebb amerikai szakmai ajánlások erősen hangsúlyozzák a fizikai aktivitás és más életmódbeli elemek döntő szerepét az enyhén vagy közepes mértékben emelkedett vérnyomás- és koleszterinszint esetén.

„Receptre” kellene elrendelni a mozgást - javasolja az American Heart Association, és ezzel dr. Ferenczy Péter, a KardioKözpont kardiológusa, diabetológus is egyetért.

Életmód: az első számú kezelési stratégia

Az American Heart Association (AHA) és az American College of Cardiology szervezet júniusban tette közzé legújabb szakmai ajánlását, amelyben ismét hangsúlyozták a mozgás szerepét az enyhén és közepes mértékben emelkedett vérnyomás- és koleszterinszint kezelésében. A szakemberek szerint ilyen esetekben az életmódváltásnak kellene lennie az első vonalbeli kezelési stratégiának, amely megelőzi a gyógyszeres kezelést. Optimális esetben a kezelőorvosoknak egészen konkrét útmutatással kellene szolgálnia arról, hogyan tudják a páciensek növelni a fizikai aktivitásukat, és csökkenteni az üléssel töltött órák számát.

GettyImages-494383028

Becsléseik szerint az Egyesült Államokban a felnőtt lakosság 21%-ának, mintegy 53 millió embernek van kismértékű magasvérnyomás-betegsége. Ez annyit tesz, hogy a szisztolés értékük 120-139 Hgmm közt mozog, a diasztolés érték pedig 80-89 Hgmm közt állapítható meg, de ott 2017 óta hypertoniának számít a 130/80 Hgmm feletti vérnyomás. Az európai társaság (ESC) nem vette át teljes egészében ezeket a korábbinál alacsonyabb diagnosztikus értékeket, hanem maradt a korábbi határértéknél, azaz többek között Magyarországon hypertoniáról legalább 140/90 Hgmm vérnyomásérték esetében beszélünk.

Amerikában hasonló arányban vannak jelen a felnőttek közt az enyhén emelkedett koleszterinszinttel élők, ők körülbelül 28%-át teszik ki a felnőtt populációnak. Náluk az LDL-koleszterin szintje kicsit magasabb, mint 5,5 mmol/l.

A szakmai szervezetek ajánlása szerint éppen az ilyen kevésbé súlyos esetekben, amikor még nem fenyeget erősen a szívbetegségek és a stroke rizikója, lehet nagy hatása az életmódbeli változtatásoknak, nevezeten a rendszeres mozgásnak, a fogyásnak, az étkezés reformjának, a dohányzásról való lemondásnak és az alkoholfogyasztás korlátozásának. Éppen ezért azt javasolják, hogy a páciensek és az orvosok minden találkozás alkalmával beszéljenek a fizikai aktivitás jelentőségéről, még akkor is, ha az „csak” gyaloglás vagy gyakoribb lépcsőzés, hiszen - akár a koronavírus miatti korlátozások miatt - a ma embere többet ül, mint valaha.

Rendszeres mozgás, csökkenő értékek

Ha diagnózis születik a magasvérnyomás-betegségről, tudnunk kell, hogy a kezelés ettől kezdve feltétlenül szükséges, ugyanis a kezeletlen állapot súlyos betegségekhez vezethet. Vagyis kiemelten fontos az orvos által elrendelt kezelés, azonban ez 160/100 Hgmm alatti vérnyomásnál, szövődmények nélkül és társbetegségek hiányában kifejezetten életmódkezelés, efölötti vérnyomásnál életmódkezelés is - a gyógyszeres kezelés mellett.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ez utóbbi általánosságban akkor indokolt, ha az életmódkezeléssel három hónap alatt a célérték elérése nem sikerült, illetve magasabb vérnyomásértékeknél, társbetegségek és/vagy szövődmények megléte esetén. Az életmódkezelés egyik része a mozgásterápia, amely magas vérnyomás esetén a lehetőleg mindennap végzett közepes intenzitású kardiomozgásra (intenzív sétára, futásra, kerékpározásra, úszásra) épül.

- Az elmúlt évtizedekben a szívbetegek rehabilitációjában, valamint a metabolikus szindróma elemeinek, így a magas vérnyomás és koleszterinszint kezelésében elsősorban a tartós, egyenletes, mérsékelt intenzitású fizikai terhelésen alapuló programokat, az úgynevezett kardioedzést használták - ismerteti dr. Ferenczy Péter, a KardioKözpont kardiológusa, diabetológus.

GettyImages-1147592410

- Szinte szállóigévé vált a heti legalább 150 perces, közepes intenzitású kardiomozgás, legalább heti három alkalomra elosztva. Idővel az izomfejlesztés is fontossá vált, amelynek révén a sokszor gyenge izomzat képessé válik a feladatok teljesítésére, ráadásul ezáltal még inkább növelhető a cukor- és zsíranyagcsere aktivitása is. Az utóbbi években az egyenletes terhelésnél hatásosabb és rövidebb idő alatt kivitelezhető nagy intenzitású intervall (szakaszos) tréning is szerepet kapott mind a rehabilitációban, mind a magas vérnyomás csökkentésében. A magas intenzitással (például gyors futással, kerékpározással, ugrálással) azonban óvatosan kell bánni, és csak abban az esetben szabad alkalmazni, ha már megvan egy alapvető fittségi szint, és nincs komolyabb szívbetegség. A rendszeres mozgás 3-4 Hgmm-rel képes csökkenteni mindkét vérnyomásértéket és 0,07-0,15 mmol/l-rel az LDL-koleszterin szintjét. A hatékony és biztonságos mozgásprogram felépítésében érdemes szakorvos és mozgásterapeuta iránymutatásaira támaszkodni.

Mit sportolhatsz, és mit nem magas vérnyomás esetén?

Magas vérnyomásban szenvedők is sportolhatnak, de nekik alaposan meg kell válogatniuk, milyen típusú edzéseket végeznek el.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük