Tényleg olyan egészséges a chiamag vagy az avokádó? Íme, a a dietetikusok véleménye a superfoodokról

Szuperhősök korszakát éljük a mozivásznon, és táplálkozásunk megmentőiként is superfoodokat hívunk segítségül - de vajon mi az igazság ezekről az egészséges ételekről?

szuperétel nyitó
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A superfood megjelölés olyan élelmiszerekre vonatkozó marketingfogalom, amelyekről egyesek azt állítják - így fogalmaz az Oxford Dictionary -, hogy tápanyagsűrűségük, makro- és mikroelem-tartalmuk kiemelkedő, ebből adódik kivételes egészségügyi előnyük.

A kifejezés gazdasági eszközként jelent meg, először egy jamaikai lapban, mint egy bor neve, majd 1949-ben egy kanadai újság hasábjain, akkor egy muffinra hivatkoztak így. Azóta rendszeresen használják reklámfogásként étrend-kiegészítőkön, hogy azzal gazdasági versenyelőnyre tegyenek szert - áll a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének közleményében.

A superfood-koncepció magyarázat nélkül ártalmas is lehet

A kifejezést nem definiálta sem az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala, az FDA, sem az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság, az EFSA, továbbá dietetikusok és táplálkozástudományi szakemberek sem tudományos kontextusban használják, hisz a superfood a tudomány eszközeivel és módszereivel nem értelmezhető fogalom, noha mindannyian értjük, hogy mire irányulna.

GettyImages-1290463623
  • A superfood név miatt megkérdőjelezhetetlennek tűnik a nekik tulajdonított hatás, pedig olykor egyenesen valótlant állítanak róluk.
  • Esetenként nem is igazán szuperek, pláne nem olyan egyeduralkodó módon, mint állítják, hogy másból ne lehetne fedezni az adott tápanyagbevitelt.
  • A superfood jelenséggel párhuzamosan egyes élelmiszerek árnyékba kerülnek, és láthatatlanná válnak a félrevezető, hangzatos információk miatt, például a sárgarépa jótékony hatásait ritkán hangsúlyozzák.
  • Egyes superfoodok felkapottsága a helyi gazdaságot, élővilágot és lakosságot is tönkreteheti, illetve a nagy kereslet miatt olyan termelésre kényszerülnek, ami az ökoszisztémát károsítja, mint ami a quinoa esetében is történt, ami az Andok szegényebb lakosainak fő tápláléka volt, majd a nemzetközi kereslet miatt megnőtt ár számukra nehezen megfizethetővé vált.

Bár tudományos bizonyítékok nem állnak rendelkezésre hogy igazolják a hirdetett és kivételes tápanyagtartalmat, mégis újabb és újabb, eddig ismeretlen, egzotikus és távolról érkező termények, nyersanyagok bukkannak fel a nyugati piacokon.

2007-re a superfood-helyzet úgy elharapódzott, hogy az ételek, nyersanyagok “szuperélelmiszer”-ként való forgalomba hozatalát egy Európai Uniós jogszabály betiltotta mindaddig, amíg az egészségnyereségre vonatkozó állítás valamilyen hiteles, tudományos kutatással igazolást nem kapott.

A cikk az ajánló után folytatódik

Légy szabad! - Merj szembemenni az árral!

A Femina Klub áprilisi vendége Lakatos Márk stylist, médiaszemélyiség lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az önmagunk elfogadására való törekvésről beszélget. Hogyan szembesüljünk saját korlátainkkal? Hogyan lehet feldolgozni az életünkben felmerülő elakadásokat? Miért káros, ha mindig arra fókuszálunk, hogy mindenki szeressen bennünket? Hogyan békéljünk meg saját tökéletlenségünkkel? 

Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. április 22. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Mi tartozik globálisan a superfoodok közé?

Spirulina, chiamag, gojibogyó, avokádó, lazac, quinoa, gránátalma, kókusz, kakaó, kendermag, gyömbér, szója, acaibogyó. Láthatjuk, hogy állati és növényi források egyaránt helyet kaptak a felsorolásban, és ahány listát olvasunk, mindben lesz eltérés.

Van-e a superfoodoknak mellékhatása?

Aminek hatása van, annak mellékhatása is lehet. A superfoodhullámra felültek az antioxidánsok is, és elképesztő magasságba repültek velük az ezzel kapcsolatos étrend-kiegészítők. Fontos, hogy ezek a jótékony szabadgyök-kötő vegyületek egyben szabad gyökök, tehát amikor a megfelelő ellátottságot hangsúlyozzuk, ott nem csupán az alacsony bevitel ellen kampányolunk, hanem a túldozírozástól is óva intjük a fogyasztót.

GettyImages-907852350

A túlzott antioxidáns-bevitel során érvényre juthat prooxidációs, azaz ártalmas képességük is. Jó hír azonban, hogy a természetes formában elfogyasztott növényi hatóanyaggal a túladagolás elkerülhető, fogyasztásuk jótékony és biztonságos.

Az oxidatív stressz, mely során a szervezetünkben szabad gyökök keletkeznek, számtalan civilizációs betegség - daganatok, krónikus gyulladás, szív- és idegrendszeri betegségek, felgyorsult demencia - hátterében áll a kiváltó okok között. Bár a szervezet saját maga is generál szabadgyök-kötő mechanizmusokat, intenzív terhelés miatt ez önmagában nem teljesen elegendő. Szükség van a szervezet javító folyamatainak támogatására, többek közt egészséges táplálkozás által.

8 szuperétel, aminél sokkal jobb a hazai

Szinte mindennap felfedezünk egy új szuperélelmiszert, ami sokszor messziről érkezik. Pedig a közelben is van hasonló.

8 szuperétel, aminél sokkal jobb a hazai: több bennük a vitamin, és olcsóbbak is

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük